Selvin Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) @Mentalitet: Du glemmer å ta med . Bedre løsning, sett og . Da får vi . Husk alltid at du må ha med et uttrykk slik at kan substitueres ut, hvis ikke blir alt feil. @Nicuu: Når er (x-2) positiv? Jo, når x er større en 2. Den er null for x = 2, og negativ for x mindre en 2. Bare se på uttrykket. Så gjør vi samme for (3x-2) og x. Totalt har vi følgende --------- 0 ------- 2/3 --------- 2 ---------- x (x-2) (3x-2) x(x-2)(3x-2). Viktig å få nullpunktene riktig, det er det første man må gjøre, deretter sjekker man hvilket fortegn de forskjellige har på hvilke sider av sine egne nullpunkter. Deretter samler man alt til slutt Endret 13. oktober 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 @Mentalitet: Du glemmer å ta med . Bedre løsning, sett og . Da får vi . Husk alltid at du må ha med et uttrykk slik at kan substitueres ut, hvis ikke blir alt feil. @Nicuu: Når er (x-2) positiv? Jo, når x er større en 2. Den er null for x = 2, og negativ for x mindre en 2. Bare se på uttrykket. Så gjør vi samme for (3x-2) og x. Takk! Det skjønner jeg, men hvordan skal vi regne ut i forhold til fortegnsskjema når jeg har valgt verdiene 0 og 3? F.eks ved x-2. Blir det minus helt bort til 3, så pluss deretter? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Det er bare å sette inn for x også ser du hvilken verdi du får Husk nå at x = 3 ikke er nullpunkt for (x-2), det er x = 2. Man kan ikke bare velge det, viktig å finne nullpunktene som jeg sa.. Så for (x - 2) får vi nullpunkt i x = 2, så da prøver vi med f.eks. x = 1, det gir 1 - 2 = -1, altså negativt før to. Hva med x = 3? Det gir 3 - 2 = 1, altså positivt etter 2. Da blir fortegnslinje (x - 2) -----------------2_____________, hvor ---- = negativt, og ____ er positivt. Skjønner? Vet at fortegnslinje kan være litt vanskelig å forstå med en gang, men etterhvert kommer du til å bli ekspert, helt garantert! Endret 13. oktober 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Er det slik? Forstår ikke fortegnsskjema helt.. Fortegnsskjema brukes til å dekomponere et uttrykk. Det bygger på det ganske kjente faktum at minus ganger minus blir pluss, pluss ganger minus blir minus og pluss ganger pluss blir pluss. + * + -> + - * + -> - + * - -> - + * + -> + En måte å se på dette er at når man ganger med et negativt tall så bytter man retning langs tallinja. Så tre negative tall ganget med hverandre blir som å endre retning tre ganger, som i praksis tilsvarer å endre retning én gang. Fortegnsskjema ser på uttrykk. Disse uttrykkene er ofte et produkt av flere faktorer. Som for eksempel x*(x-2). Her har vi to faktorer, nemlig x og (x-2). Når man hver for seg ser hvor de er negative, og hvor de er positive, så vet man når faktorene til et produkt er positive eller negative. Ser man så på et fortegnsskjema så er det bare å sjekke hvordan produktet av faktorene får fortegn som en direkte følge av faktorene sitt fortegn. Håper det hjalp, og ikke bare skapte mer forvirring. 1 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Det er bare å sette inn for x også ser du hvilken verdi du får Husk nå at x = 3 ikke er nullpunkt for (x-2), det er x = 2. Man kan ikke bare velge det, viktig å finne nullpunktene som jeg sa.. Så for (x - 2) får vi nullpunkt i x = 2, så da prøver vi med f.eks. x = 1, det gir 1 - 2 = -1, altså negativt før to. Hva med x = 3? Det gir 3 - 2 = 1, altså positivt etter 2. Da blir fortegnslinje (x - 2) -----------------2_____________, hvor ---- = negativt, og ____ er positivt. Skjønner? Vet at fortegnslinje kan være litt vanskelig å forstå med en gang, men etterhvert kommer du til å bli ekspert, helt garantert! Forstod det litt bedre nå, tror jeg. Vet ikke om jeg tenker alt for komplisert, men har utrolig store vansker med å skjønne det helt i forhold til oppgava. Hm! Så de verdiene over kan vi ikke bare velge? Læreren sa nemlig det, at vi bare kunne velge noen verdier over. Kunne du kanskje satt opp hvilke verdier (over fortegnsskjemaet) som skal bli brukt i denne sammenhengen? Og deretter vist hvordan man putter inn (x-2) og (3x-2), og x helt nederst regner vi vel ut ifra hva de to gir av linjer bortover? Altså minus og minus på x-2 og (3x-2) til 0 gir pluss på x? Vet ikke om du skjønte helt, men. Tusen takk for bidrag og hjelp Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Forstod det litt bedre nå, tror jeg. Vet ikke om jeg tenker alt for komplisert, men har utrolig store vansker med å skjønne det helt i forhold til oppgava. Hm! Så de verdiene over kan vi ikke bare velge? Læreren sa nemlig det, at vi bare kunne velge noen verdier over. Kunne du kanskje satt opp hvilke verdier (over fortegnsskjemaet) som skal bli brukt i denne sammenhengen? Og deretter vist hvordan man putter inn (x-2) og (3x-2), og x helt nederst regner vi vel ut ifra hva de to gir av linjer bortover? Altså minus og minus på x-2 og (3x-2) til 0 gir pluss på x? Vet ikke om du skjønte helt, men. Tusen takk for bidrag og hjelp Verdiene over fortegnsskjemaet skal alltid være nullpunktene til faktorene. X er ikke en faktor her, men hvis du bytter ut x med f'(x) blir det du sier riktig. Altså at man ser på de to linjene over og bestemmer linjen utifra det. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Hei, Det gjelder denne oppgaven: Jeg har kommet så langt i å finne ut hvor den vokser og hvor den er avtagende. Nå får jeg beskjed om: "Sett opp lokale ekstrempunkt for f og avgjør om noen av dem også er globale" Kunne noen hjulpet meg litt her? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Hei, Det gjelder denne oppgaven: Jeg har kommet så langt i å finne ut hvor den vokser og hvor den er avtagende. Nå får jeg beskjed om: "Sett opp lokale ekstrempunkt for f og avgjør om noen av dem også er globale" Kunne noen hjulpet meg litt her? Deriver funksjonen og sett f'(x) = 0 for å finne lokale ekstrempunkter. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Deriver funksjonen og sett f'(x) = 0 for å finne lokale ekstrempunkter. Deriver hvilken funksjon? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Deriver hvilken funksjon? f(x). Egentlig har du løst oppgaven allerede, siden du ser på fortegnsskjemaet hvor f'(x)=0. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Deriver hvilken funksjon? Den samme som du allerede har derivert. Du ser jo allerede hvor nullpunktene til den deriverte er, som er de samme som ekstrempunktene til f. Endret 13. oktober 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Den samme som du allerede har derivert. Du ser jo allerede hvor nullpunktene til den deriverte er, som er de samme som ekstrempunktene til f. Men det har jeg jo gjort, som du ser på bildet der. Jeg trodde vi fant ekstremalpunkter ut ifra siste del på fortegnsskjemaet. Slik forelesern kjapt viste i alle fall. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Men det har jeg jo gjort, som du ser på bildet der. Jeg trodde vi fant ekstremalpunkter ut ifra siste del på fortegnsskjemaet. Slik forelesern kjapt viste i alle fall. Det du har funnet er x-verdien til punktene, men et PUNKT består av (x, f(x)). Altså må du finne f(x) til de x-verdiene du fant, og slå de sammen til punkter. 1 Lenke til kommentar
Diskusjonistan Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Noen som tar denne? "For en bussreise betaler en familie på to voksne og tre barn kr 63. Prisen vor voksne er det dobbelte av prisen for barn. La x være prisen for barn, og y prisen for voksne. Sett opp to likninger med x og y. Hvor mye koster en barnebillett, og hvor mye koster en voksenbillett?" Lenke til kommentar
Flin Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Noen som tar denne? "For en bussreise betaler en familie på to voksne og tre barn kr 63. Prisen vor voksne er det dobbelte av prisen for barn. La x være prisen for barn, og y prisen for voksne. Sett opp to likninger med x og y. Hvor mye koster en barnebillett, og hvor mye koster en voksenbillett?" Jepp. Skal vi bare gjøre leksene dine for deg eller er du ute etter et dytt i riktig retning? Lenke til kommentar
Diskusjonistan Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Jepp. Skal vi bare gjøre leksene dine for deg eller er du ute etter et dytt i riktig retning? Dytt i riktig retning, mr. Sitter og forsøker å forberede meg til en prøve. JEg vet at x + y = 64, men hvor kommer den andre likningen fra? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 2x + 3y = 63 2x = y Lenke til kommentar
cYasUndayfEderer Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Funksjonen f er definert for alle reelle tall x ved: Bildet viser først f(x) deretter f'(x) La g(x) = f(x) + x/2 Vis at g'(0) = 1/2, men at det ikke finnes noe intervall (-a, a), a>0, der g er voksende. Jeg hevder at hvis vi lar a gå mot 0, slik at vi får den minste a verdien mulig, så må g'(a)<0 og/eller g'(-a)<0 for at oppgave teksten skal være sann Siden g'(0) er 1/2 så må jo g være voksende i 0. ut ifra det over så må lim x to 0+ g'(x) og/eller lim x to 0- g'(x) være negativ for at oppgaveteksten ska være sann. Der g'(x) = 2xsin(1/x) - cos(1/x) + 1/2 Greia er at disse grensene er udefinerte. Kan jeg her bare si at funksjonen ikke er kontinuerlig i intervall rundt 0 fordi funksjonen ikke er kontinuerlig i 0, og ergo derfor finnes det ikke noe intervall (-a,a) der g(x) er voksende? Må ærlig innrømme at jeg har ikke satt meg så alt for dypt inn i hva kontinuitet og slike begreper betyr enda, så hvis jeg har gjort noen feilantakelser her eller viser mangel på forståelse noen plasser så blir jeg veldig glad hvis noen retter opp Endret 13. oktober 2013 av jatak Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Funksjonen er kontinuerlig i (les på definisjonen av kontinuitet i et punkt hvis det ikke er klart). Det er også slik at den deriverte er 1/2 (det kan du vise ved å regne ut grenseverdien ), men det betyr ikke at funksjonen er voksende i punktet x = 0. Det gir ikke mening å snakke om hvorvidt en funksjon vokser i et punkt. Et punkt har ingen utstrekning, og det har ingen "retning". Det gir bare mening å snakke om at en funksjon vokser på et intervall. Det som er "problemet" med denne funksjonen er at den, og dens deriverte, blir helt "vill" når vi nærmer oss . Hvis funksjonen skal være voksende i intervallet så må den deriverte være større eller lik 0 i alle punkt i det intervallet. Med denne funksjonen vil det faktisk være umulig, uansett hvor lite intervallet er. Kan du bevise dette? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Dytt i riktig retning, mr. Sitter og forsøker å forberede meg til en prøve. JEg vet at x + y = 64, men hvor kommer den andre likningen fra? Koster ikke voksenbillett to ganger så mye som den for barn? Som Nebu sier, 2x = y. Hvis x er for barn og y for voksene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå