Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Etter å ha delt ligningene med utrykkene slik det står i oppgaven får du 2 ligninger:

 

To ligninger her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495632&p=21014635?

 

Så grundig har ikke jeg tid til å være når jeg skal sloss med fjortiser i den politiske delen av dette forumet.

 

Bra at du løste det. Usikker på hvor seriøs vedkommende var?

 

Virker som han var mer opptatt av dette:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542719&p=21014716

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha delt ligningene med utrykkene slik det står i oppgaven får du 2 ligninger:

chart?cht=tx&chl=\frac{2h}{r}=-\frac{dh}{dr} og chart?cht=tx&chl=\frac{h}{r}+2=-\frac{dh}{dr}

 

Setter de to ligningene lik hverandre, og får:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2h}{r}=\frac{h}{r}+2

 

ganger med r:

 

chart?cht=tx&chl=2h=h+2r

chart?cht=tx&chl=2h-h=2r

chart?cht=tx&chl=h=2r

Takker :) Må vel bli slik. Jeg gikk utifra at det var to ligninger som begge skulle føre til h=2r, ettersom det stod akkurat hva man skulle dele på og trekke fra hverandre, men det stod ikke en så viktig detalj som at man skulle sette dem lik hverandre.

 

Det var den ene ligningen som skulle deles med pi*r^2, den andre med 2*pi*r. Men det stemmer vel uansett siden det er lov.

 

 

 

Det er vel volumet av en sylinder?

 

Du skriver p i stedet for pi.

 

 

Usikker på hvor seriøs vedkommende var?

 

Virker som han var mer opptatt av dette:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1542719&p=21014716

Nå ser jeg ikke helt hva du vil frem til her Mr. Bleivik. Er problemet at jeg ikke svarte raskt nok, og at jeg samtidig svarte på en annen tråd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Takker :) Må vel bli slik. Jeg gikk utifra at det var to ligninger som begge skulle føre til h=2r, ettersom det stod akkurat hva man skulle dele på og trekke fra hverandre, men det stod ikke en så viktig detalj som at man skulle sette dem lik hverandre.

 

Det er en vanlig måte å løse det på.

Nå ser jeg ikke helt hva du vil frem til her Mr. Bleivik. Er problemet at jeg ikke svarte raskt nok, og at jeg samtidig svarte på en annen tråd?

 

 

Ja for jeg løser aldri oppgaver for noen i denne tråden.

 

Kjenner du begrepet screening?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

 

Det er en vanlig måte å løse det på.

 

Ja, men resten av utregningene var detaljert forklart selv om de også var vanlige måter å løse på.

 

 

Ja for jeg løser aldri oppgaver for noen i denne tråden.

 

Kjenner du begrepet screening?

 

Mattestykker jeg må regne ut tar lengre tid enn å svare kort på andre ting, og du kom med regnesteg som jeg hadde gjort fra før. Det er helt greit det, det er ikke alltid lett å vite akkurat hva noen ikke får til, men jeg synes ikke du har grunn til å ymte frampå om at jeg er useriøs.

 

Jeg kjenner mange betydninger av screening.

Lenke til kommentar

 

OK, da har vel ikke vi mer å snakke om?

Så lenge vi er enige om at det å spørre om hjelp til ting man ikke får til er greit, ikke useriøst.

 

Jeg skjønner hva du vil frem til ved å si "screening" ja. Men screening betyr strengt talt ikke det, annet enn på folkemunne kanskje.

 

Nå skal jeg ikke krangle mer her i mattetråden. Om det er noe som enda er usagt får vi ta det på PM.

Lenke til kommentar

Hei. Kan noen gi meg et løsningsforslag på denne, i og med at jeg har fulgt alle reglene, men får fortsatt feil.

Oppgaven sier at jeg skal løse den med metoden med fullstendig kvadrat:

2x^2+3x-2

 

Har 1T matte, på vgs 1

 

2x^2+3x-2=0

x^2+3x/2-1=0

x^2+3x/2+9/16-1-9/16=0

(x+3/4)^2-25/16=0

(x+3/4)^2=25/16

x+3/4=+-(5/4)

x=+-(5/4)-3/4

x=2/4=1/2 V x=-8/4=-2

 

Spør om det er noe du ikke skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke maksimum og minimum det samme som ekstremalpunkter?

Her blir du nødt til å utdype noe. Når man snakker om funksjoner og dens deriverte så er det en nærliggende tolkning (dersom det ikke finnes noen stasjonære punkt). Om du spør om max og min er lik sup og inf i typisk mengdelære så trenger ikke dette å være tilfellet. Den vanligste måten å skille mellom de to er å si at sup/inf ikke trenger å være medlem i mengden selv. Det må max/min. F.eks. for mengden chart?cht=tx&chl=A = \{ x \in \mathbf{Q} : x < \sqrt2 \} er chart?cht=tx&chl=\sup(A) = \sqrt2, men chart?cht=tx&chl=\sup(A) \not \in A.

Lenke til kommentar

 

2x^2+3x-2=0

x^2+3x/2-1=0

x^2+3x/2+9/16-1-9/16=0

(x+3/4)^2-25/16=0

(x+3/4)^2=25/16

x+3/4=+-(5/4)

x=+-(5/4)-3/4

x=2/4=1/2 V x=-8/4=-2

 

Spør om det er noe du ikke skjønner.

Tusen, tusen takk for hjelpen. Det er en ting jeg ikke helt forstår. Hvordan fikk du 9/16 ?

På forhånd tusen takk ! :w00t:

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for hjelpen. Det er en ting jeg ikke helt forstår. Hvordan fikk du 9/16 ?

På forhånd tusen takk ! :w00t:

 

Trikset når det gjelder fullstendig kvadrat er å se på leddet med x i første. (x+b)^2=x^2+2xb+b^2. Vi ser at hvis vi deler det midterste leddet på 2x står vi igjen med b. Det var det jeg gjorde for å finne 3/4, siden (3x/2)/(2x)=3/4. 9/16 kommer av at det siste leddet er b^2. (3/4)^2=9/16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Er det noen som er gode på funksjoner og derivasjon?

 

Har denne oppgaven;

 

f(x) = x^3 - 4x^2 + 4x

 

a) Regn ut funksjonsverdiene som hører til x-verdiene; -1, 0, 1, 2, 3.

 

Faktoriser funksjonen f og avgjør hvor den er positiv og hvor den er negativ.

 

Etter at jeg regnet ut funksjonsverdiene på kalkulator fikk jeg;

-9, 0, 1, 0, 3

 

Det er vel riktig? Men nå står jeg litt fast. Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

"På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640. På en annen kamp var det 2065 voksne 422 barn, og inntekten var da kr 422 340. Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp et likningssett"

 

Utifra det jeg har skjønt er den første likningen: 1248x + 325y = 263 640.

Er den andre: 2065 + 433y = 422 340 ?

 

Er likningssett riktig? Hvordan løser jeg oppgaven???

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er det noen som er gode på funksjoner og derivasjon?

 

Har denne oppgaven;

 

f(x) = x^3 - 4x^2 + 4x

 

a) Regn ut funksjonsverdiene som hører til x-verdiene; -1, 0, 1, 2, 3.

 

Faktoriser funksjonen f og avgjør hvor den er positiv og hvor den er negativ.

 

Etter at jeg regnet ut funksjonsverdiene på kalkulator fikk jeg;

-9, 0, 1, 0, 3

 

Det er vel riktig? Men nå står jeg litt fast. Takk for all hjelp! :)

 

Hei. x er faktor i alle ledd, så du kan faktorisere ut x. Da får du en andregradsligning som kan faktoriseres ved å finne røttene på vanlig måte. Deretter kan du lage et fortegnsdiagram.

 

 

"På en fotballkamp var det 1248 voksne og 325 barn, og inntekten var da kr 263 640. På en annen kamp var det 2065 voksne 422 barn, og inntekten var da kr 422 340. Finn billettprisen for voksne og for barn ved å sette opp et likningssett"

 

Utifra det jeg har skjønt er den første likningen: 1248x + 325y = 263 640.

Er den andre: 2065 + 433y = 422 340 ?

 

Er likningssett riktig? Hvordan løser jeg oppgaven???

 

Hei. Du manger en x etter 2065 i ligning nr. 2 og det står 433 i stedet for 422, men regner med det bare er skrivefeil. Bortsett fra det er ligningssettet riktig. Du kan løse det ved å isolere x eller y i den ene ligningen og sette det inn i den andre.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...