Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare meg hvordan jeg finner volumet i ei kule? Har formelen men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal taste den inn på kalkulatoren...

Du må nesten utdype hva du mener med at du ikke skjønner hvordan du skal taste det inn på kalkulatoren hvis vi skal være i stand til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
An automobile manufacturer sells 2000 cars per month, at an avg profit of $1000 per car. For each $50 of factory rebate the manufacturer offers to buyers it can expect to sell 200 more cars each month. How much of a rebate should it offer to max its monthly profit?

Noen med en liten hjelpende hånd for å komme i gang?

Lenke til kommentar

Noen med en liten hjelpende hånd for å komme i gang?

Jepp. Profitten er antall biler solgt ganger prisen per bil. Prisen kan ganske enkelt uttrykkes som 1000-x der x er rabatten. Profitten er 2000, pluss 200 kr ekstra per femtiende x (dvs. x=50 skal gi 2000+200, x=100 skal gi 2000+200*2 osv.) Er det tips nok til å sette opp uttrykket? Deretter finner du toppunktet til denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke helt med.

Blir det f(x) = 2000 * (1000-x) + 200 * noe?

Det er det å sette opp uttrykkene til disse oppgavene som er det vanskelige; ellers er det jo bare å derivere og sette lik 0. Hmm. Takk for svar.

Du er inne på det, men ikke helt. Uttrykket blir (1000-x)*(2000+200*(x/50)). Jeg deler x på 50 slik at x må øke med 50 for at antall biler skal øke med 200.

Lenke til kommentar

b1a703394b0cec91cde03f915479bd90.png

Her integrerer jeg på høyresiden og ender etter litt algebra opp med 5778928d0a3af0fe5436ed3f576b967c.png på høyresiden. Setter dette lik sin(theta)/cos(theta) men ser ikke noen umiddelbar løsning til hva jeg bør gjøre da? Står at uttrykket burde være et uttrykk av a, men uttrykket mitt er også avhengig av theta, da jeg er avhengig av sin(theta).

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

b1a703394b0cec91cde03f915479bd90.png

Her integrerer jeg på høyresiden og ender etter litt algebra opp med 5778928d0a3af0fe5436ed3f576b967c.png på høyresiden. Setter dette lik sin(theta)/cos(theta) men ser ikke noen umiddelbar løsning til hva jeg bør gjøre da? Står at uttrykket burde være et uttrykk av a, men uttrykket mitt er også avhengig av theta, da jeg er avhengig av sin(theta).

hva med å derivere begge sidene, slik at : 1/cos^2(x) = ...

og så substituerer du inn fo b på høyre sida og tar snur om på brøken og tar rota...

oppgava hinter om sqrt too

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

For å derivere høyresiden må jeg da integrere fra a til b og deretter derivere?

EDIT: I mitt forsøk på å løse denne oppgaven stusser jeg på bokas fremgangsmåte i lignende stykke:

63703e7b100b4d54c35548d86ba7502b.png

Øverste er hva boken får, nederste er hva jeg sitter fast med..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

For å derivere høyresiden må jeg da integrere fra a til b og deretter derivere?

EDIT: I mitt forsøk på å løse denne oppgaven stusser jeg på bokas fremgangsmåte i lignende stykke:

63703e7b100b4d54c35548d86ba7502b.png

Øverste er hva boken får, nederste er hva jeg sitter fast med..

boka har rett, er så lenge siden jeg lærte dette, husker ikke hva regel'n heter .

Men når int deriveres så "forsvinner" integraltegnet. => exp(-(5x)^2) *5 = 5exp(-25x^2). der (5x)' = 5

altså kjerneregel på siste forsvinnner (dvs for 4),

(4)' = 0...

derav bokas svar...

Lenke til kommentar

boka har rett, er så lenge siden jeg lærte dette, husker ikke hva regel'n heter .

Men når int deriveres så "forsvinner" integraltegnet. => exp(-(5x)^2) *5 = 5exp(-25x^2). der (5x)' = 5

Det er vel analysens fundamentalteorem? Andre del, om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Takker. Forstår den biten nå, men stusser enda på oppgaven i Maple. Hvordan fikser jeg høyresiden? Om jeg setter inn for F(b) - F(a) osv står jeg jo igjen med absolutte verdier som derivert gir 0, men jeg må da vel ta disse med i regnestykket på et vis? Noen som orker å forklare prosessen å derivere denne?

EDIT: Forsøkte å spørre stud.ass. om hjelp med denne, men han var usikker hva man måtte gjøre...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Gitt følgende tall-trekant:

post-152514-0-18256100-1381421799_thumb.jpg

Jeg skal finne en formel for en brøk i en vilkårlig linje n

Det skal gjøres ved å først finne en generell formel for teller, og så en for nevner.

Formelen for telleren er lett å finne:

xn = xn-1 + n

eller

f(n) = 0.5n2 + 0.5n

(begge fungerer)

Men hvordan finner jeg en generell formel for nevneren? Nevneren kan ha flere verdier i en rekke, så det jeg tenker er at jeg må finne en formel som har flere svar (f.eks. en andregradsligning). Klarer likevel ikke helt å se hvordan jeg skal gå frem. Noen tips?

Lenke til kommentar

Itek: Det blir noe helt annet. Men x=tan(y) må vel ligne litt i et vist intervall?

Jeg vet det skal finnes andre funksjoner som ikke er gjentagende slik som tangens, og som ligner veldig på kurven. Jeg antar at grafen skal konvergere mot to ulike verdier i hver sin del av aksen?

Lenke til kommentar

Edit: err, se matteassistansetråden.

Den er litt for "bouncy". Problemet mitt er at jeg trenger en funksjon som har en konstant økende stigningsgrad inntil punkt "x" (i dette tilfellet (1980, 236) hvor den flater ut. Klarer ikke å finne noe som passer med dataene mine (fjerdegrads polynomfunksjon er fint inntil 1980, men istedenfor å flate ut vil den jo nødvendigvis fortsette lykkelig videre ut i evigheten.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...