Selvin Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Hei Shopaholic! Her kan du på kalkulatoren plotte de to grafene Der grafene krysser hverandre vil , og altså , og dette x-punktet vil være løsningen Løs den for hånd også, så ser du om du finner riktig svar! Endret 5. oktober 2013 av Selvin 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Sett y1=x+4 og sett y2=0,5x+5. Tegn opp begge grafene og se hva krysningspunktet gir av x-verdi 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hei Shopaholic! Her kan du på kalkulatoren plotte de to grafene Der grafene krysser hverandre vil , og altså , og dette x-punktet vil være løsningen Løs den for hånd også, så ser du om du finner riktig svar! Sett y1=x+4 og sett y2=0,5x+5. Tegn opp begge grafene og se hva krysningspunktet gir av x-verdi Tusen, tusen takk. Svarene deres var virkelig til hjelp ! Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Noen med litt assistanse til denne rakkeren? http://bildr.no/view/M0xaMzRE Hvordan løser man en slik? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Setter inn for f(a), f(b) og f'©. Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hehe, er ikke helt med. f'© er vel 2x, men hva er f(b) og f(a)? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Hehe, er ikke helt med. f'© er vel 2x, men hva er f(b) og f(a)?f(b) = b^2f(a) = a^2 f'© = 2c Sett inn disse i brøk og på venstre side. Bruk kvadratsetning på nevner i brøken så kan du forkorte. Endret 5. oktober 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ah, herlig. Takker. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Hei, matten tar aldri ferie. Får ikke til en oppgave, skjønner ikke helt tanken bak det. Har 1T matte, på vg1. Oppgaven sier: Løs likningen grafisk: x+4=1/2x+5 Tusen takk for svar! Du lager en graf for hvert av uttrykkene som er på hver side av likhetstegnet, i samme koordinatsystem. Lite hensiktsmessig for en så enkel likning, men må man så må man Når du setter opp grafene så vil du se at de krysser hverandre i x=2 og y=6, og x er dermed lik 2. Edit: Beklager, så ikke de tre (!) svarene du allerede hadde fått. Endret 5. oktober 2013 av miodland 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Prøver å forstå meg på Fermats lille teorem. Skal regne ut 7^121 mod13 Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Fermats lille teorem sier ganske enkelt at dersom vi har et primtall p og et tall a som ikke er delelig på p, så er . Her er 13 et primtall, og 7 er et tall som ikke deler 13. Dermed kan teoremet brukes. Vi har da at . Nå er resten snakk om å bruke dette til å si noe om tallet . (Hint: Hvis så er også , for alle k.) Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Fant det ut selv, rett etter at jeg skrev det ned men takk uansett ^^ Svaret er 7 hvis noen lurte Endret 6. oktober 2013 av Battaman Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Du lager en graf for hvert av uttrykkene som er på hver side av likhetstegnet, i samme koordinatsystem. Lite hensiktsmessig for en så enkel likning, men må man så må man Når du setter opp grafene så vil du se at de krysser hverandre i x=2 og y=6, og x er dermed lik 2. Edit: Beklager, så ikke de tre (!) svarene du allerede hadde fått. Tusen takk ! Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hei. Får ikke til en oppgave. Oppgaven sier at jeg skal bruke metoden med fullstendig kvadrat. For en eller annen grunn, får jeg ikke rett svar på denne oppgaven. 2x^2+3x-2 Tusen, tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Kva skal du gjere med det uttrykket? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg skal derivere funksjonen: f(x) = 3e^x Kan noen vise meg hvordan man gjør det, og hvilken regel som benyttes? Jeg får at f(x)=f'(x), mens fasit viser f'(x)=3e^3x Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg skal derivere funksjonen: f(x) = 3e^x Kan noen vise meg hvordan man gjør det, og hvilken regel som benyttes? Jeg får at f(x)=f'(x), mens fasit viser f'(x)=3e^3x e^x'=e^x Men: k*f'(x)=>k*g(x) Der g(x)=f'(x). Slik at 3e^x'=3e^x Konstanter kan flyttes utenfor i derivasjoner. Derfor blir 3x'=3 fordi x'=1. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg skal derivere funksjonen: f(x) = 3e^x Kan noen vise meg hvordan man gjør det, og hvilken regel som benyttes? Jeg får at f(x)=f'(x), mens fasit viser f'(x)=3e^3x Sagt på ein annan måte: Viss du har skrive av oppgåva rett, so er fasit feil. (3e^x)' = 3e^x, men [e^(3x)]' = 3e^(3x). Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Takk for hjelpen. Men sier du ikke at f(x)=f'(x)? Det var jo det jeg fikk, mens fasit viste at eksponenten i den deriverte funksjonen var 3x, ikke 3. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Sagt på ein annan måte: Viss du har skrive av oppgåva rett, so er fasit feil. (3e^x)' = 3e^x, men [e^(3x)]' = 3e^(3x). Okei, da er det heldigvis feil i fasiten. Ble litt frustrert når jeg fikk til alle oppgavene utenom en basic, uten at jeg forsto hva jeg gjorde feil. Takk for hjelpen begge to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå