Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hei Shopaholic!

Her kan du på kalkulatoren plotte de to grafene

chart?cht=tx&chl=y_1 = x + 4

chart?cht=tx&chl=y_2 = \frac{1}{2}x + 5

Der grafene krysser hverandre vil chart?cht=tx&chl=y_1 = y_2, og altså chart?cht=tx&chl=x + 4 = \frac{1}{2}x + 5, og dette x-punktet vil være løsningen :) Løs den for hånd også, så ser du om du finner riktig svar!

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Shopaholic!

Her kan du på kalkulatoren plotte de to grafene

chart?cht=tx&chl=y_1 = x + 4

chart?cht=tx&chl=y_2 = \frac{1}{2}x + 5

Der grafene krysser hverandre vil chart?cht=tx&chl=y_1 = y_2, og altså chart?cht=tx&chl=x + 4 = \frac{1}{2}x + 5, og dette x-punktet vil være løsningen :) Løs den for hånd også, så ser du om du finner riktig svar!

Sett y1=x+4 og sett y2=0,5x+5. Tegn opp begge grafene og se hva krysningspunktet gir av x-verdi

Tusen, tusen takk. Svarene deres var virkelig til hjelp ! :w00t:

Lenke til kommentar

Hei, matten tar aldri ferie. Får ikke til en oppgave, skjønner ikke helt tanken bak det. Har 1T matte, på vg1. Oppgaven sier:

Løs likningen grafisk:

x+4=1/2x+5

Tusen takk for svar!

Du lager en graf for hvert av uttrykkene som er på hver side av likhetstegnet, i samme koordinatsystem. Lite hensiktsmessig for en så enkel likning, men må man så må man :) Når du setter opp grafene så vil du se at de krysser hverandre i x=2 og y=6, og x er dermed lik 2.

Edit: Beklager, så ikke de tre (!) svarene du allerede hadde fått. :)

Endret av miodland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fermats lille teorem sier ganske enkelt at dersom vi har et primtall p og et tall a som ikke er delelig på p, så er chart?cht=tx&chl=a^{p-1} \equiv 1 (\text{mod} \ p).

Her er 13 et primtall, og 7 er et tall som ikke deler 13. Dermed kan teoremet brukes. Vi har da at chart?cht=tx&chl=7^{12} \equiv 1 (\text{mod} \ 13). Nå er resten snakk om å bruke dette til å si noe om tallet chart?cht=tx&chl=7^{121}. (Hint: Hvis chart?cht=tx&chl=7^{12} \equiv 1 så er også chart?cht=tx&chl=(7^{12})^k \equiv 1^k = 1, for alle k.)

Lenke til kommentar

Du lager en graf for hvert av uttrykkene som er på hver side av likhetstegnet, i samme koordinatsystem. Lite hensiktsmessig for en så enkel likning, men må man så må man :) Når du setter opp grafene så vil du se at de krysser hverandre i x=2 og y=6, og x er dermed lik 2.

Edit: Beklager, så ikke de tre (!) svarene du allerede hadde fått. :)

Tusen takk ! :)

Lenke til kommentar

Jeg skal derivere funksjonen:

f(x) = 3e^x

Kan noen vise meg hvordan man gjør det, og hvilken regel som benyttes? Jeg får at f(x)=f'(x), mens fasit viser f'(x)=3e^3x

e^x'=e^x

Men: k*f'(x)=>k*g(x) Der g(x)=f'(x). Slik at 3e^x'=3e^x

Konstanter kan flyttes utenfor i derivasjoner. Derfor blir 3x'=3 fordi x'=1.

Lenke til kommentar

Sagt på ein annan måte: Viss du har skrive av oppgåva rett, so er fasit feil. (3e^x)' = 3e^x, men [e^(3x)]' = 3e^(3x).

Okei, da er det heldigvis feil i fasiten. Ble litt frustrert når jeg fikk til alle oppgavene utenom en basic, uten at jeg forsto hva jeg gjorde feil. Takk for hjelpen begge to. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...