Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan får man forresten linjeskift inne i latex-koden ut at det blir tull? Fikk opp masse <p> og <span> når jeg ikke lagde hver linje som eget objekt.

Er noko issues når ein bruker den rike teksteditoren, går fint om ein skriv i BBCode-modus, t.d.

p><p>b

Du bytter med knappen heilt til venstre, på den øvste verktøylinja. Kan vere Det virker om du skriv all koden på ei linje, altso

[tex]a \\ b[/tex]

i staden for

[tex]
a \\
b
[/tex]

Antar problemet er at når ein bruker rik teksteditor so vil enter starte eit nytt avsnitt, derav <p>-tagar.

 

Redigert: Alternativt bruk skift + enter for eit linjeskift utan å starte nytt avsnitt, såg ut som det virka og.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på med d/dx på begge sider, og løs likningen for y'. sett inn (1,8) for x og y. Da har du funnet stigningstallet til tangenten din. Så vet du jo at y-verdien er 8 i punktet, så du kan sette at 8 = stigningstall + konstantledd (y = ax + b). Så finner du konstantleddet, og til slutt kan du sette inn pi for x. Du må bare huske på å bruke kjerneregel og koeffisientregelen skikkelig. Så må du også vite at arctan(x) derivert = 1/(1+x^2). (Her må du også selvfølgelig gange med kjernen derivert.)

 

Lykke til :) :)

Hei, sliter med samme oppgaven, prøver å derivere og sånt, men får feil svar, kunne du giddet å skrive ned, om ikke hele oppgaven, deriveringen?

Lenke til kommentar

Kjør på med d/dx på begge sider, og løs likningen for y'. sett inn (1,8) for x og y. Da har du funnet stigningstallet til tangenten din. Så vet du jo at y-verdien er 8 i punktet, så du kan sette at 8 = stigningstall + konstantledd (y = ax + b). Så finner du konstantleddet, og til slutt kan du sette inn pi for x. Du må bare huske på å bruke kjerneregel og koeffisientregelen skikkelig. Så må du også vite at arctan(x) derivert = 1/(1+x^2). (Her må du også selvfølgelig gange med kjernen derivert.)

 

Lykke til :) :)

Boom, da bestod jeg onlinetest! Takk! :D

Lenke til kommentar

Qct06t7.gif

 

Trenger hjelp til å regne ut denne grenseverdien. Tenker l'hopitals, men har allerede derivert over og under 1 gang uten at jeg føler meg noe nærmere svaret.

 

Etter å ha derivert 1 gang og forenklet så får jeg:

 

l2XHRrj.gif

 

Men føler meg egentlig ikke særlig nært noe svar. Tenker meg at det er et eller annet triks jeg ikke ser.

Endret av jatak
Lenke til kommentar

Tkse, du har rett. Disse er ikke altfor vanskelige, prøv en gang til og vis oss at du har gjort et forsøk. Husk at du må faktorisere ut, forkorte og finne felles nevner. Husk kvadratsetningene, deriblant konjugatsetningen: (a-b)(a+b)=a^2-b^2, eksempel:x^2-64=(x-8)(x+8)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har jobbet med matte i hele dag og begynner å bli litt sliten i hodet nå. Er 3 oppgaver som jeg sliter litt med. Noen som kan hjelpe meg? For folk flest er de nok ganske så lette.

 

Matte.png

A) begynn med å trekke 2 ut av teller til venstre. Så ganger du inn fellesnevner.

 

B) bruk konjugatsetningen

 

C) husk at du kan stryke på tvers av faktorer, bruk kvadratsetningen og stryk ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har jobbet med matte i hele dag og begynner å bli litt sliten i hodet nå. Er 3 oppgaver som jeg sliter litt med. Noen som kan hjelpe meg? For folk flest er de nok ganske så lette.

 

attachicon.gifMatte.png

 

I den første oppgaven må vi få de to brøkene til å bli en felles brøk. Det gjør vi ved å gange brøk nr 1 med (x-1) både over og under, og brøk nr 2 med (x+1) over og under.

 

Vi får da felles nevneren: (x+1)(x-1)

 

Telleren blir: (2x+2)(x-1) + 2(x+1) = 2x^2 - 2x + +2x - 2 + 2x + 2

 

2x^2 + 2x / (x+1)(x-1) kan nå videre trekkes sammen ved å bruke litt algebra, ser du hvordan?

 

I neste oppgave må man huske at a^2 - b^2 = (a-b)(a+b)

 

I siste oppgave ser vi at noe kan forkortes med en gang, men i tilegg kan vi gjøre en omskrivning på x^2 - 6x + 9, slik at det blir på formen (x-y)(x-y)

 

EDIT: ble for sen, men bruker muligheten til å reposte oppgaven min som forsvant :)

 

Qct06t7.gif

 

Trenger hjelp til å regne ut denne grenseverdien. Tenker l'hopitals, men har allerede derivert over og under 1 gang uten at jeg føler meg noe nærmere svaret.

 

Etter å ha derivert 1 gang og forenklet så får jeg:

 

l2XHRrj.gif

 

Men føler meg egentlig ikke særlig nært noe svar. Tenker meg at det er et eller annet triks jeg ikke ser.

Endret av jatak
Lenke til kommentar

Hva har du prøvd selv?

 

Oppgave b har jeg løst til om med: (-24e^-2x) X (2+e^-2x)^2 - (12e^-2x) X 2(2+e^-2x) X (-2e^-2x)

/ (2+e^-2x)^4

 

Jeg sliter med å trekke dette sammen slik at det blir til svaret som er oppgitt i oppgaven

 

i oppgave a skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å finne grenseverdiene. Prøvde å ta ln på hvert ledd for å kvitte meg med e'en. sitter da igjen med ln6/ln2-2x.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha regnet på det regner jeg med at det blir enklere hvis du innfører y=1/x og ser hva som skjer når den går mot null. Blir litt enklere å derivere, i hvert fall.

 

Det gikk i mål etter å ha derivert 2 ganger. Når vi sier at y = 1/x sier vi også at:

 

Måtte derivere 2x*sec^2(x^2), vet at flere her har hatt eksamener på universitetet før. Går første året og lurer på om dette er noe jeg må kunne derivere uten hjelpemidler på en evt eksamen?

Endret av jatak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i oppgave a skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å finne grenseverdiene. Prøvde å ta ln på hvert ledd for å kvitte meg med e'en. sitter da igjen med ln6/ln2-2x.

For det første har du regnet feil når du tar logaritmen, for det andre er det ikke nødvendig å ta logaritmene, det holder å se på hva som skjer med e^-2x når x blir veldig stor negativt og positivt.

 

I andre oppgave er det "bare" å ta det forsiktig, det kan lønne seg å ta det forsiktig og steg for steg.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ser etter en kalkulator på internett som jeg har brukt mye før, problemet er at jeg ikke husker hva siden heter :hm: så kanskje noen av dere vet hvilken jeg mener...

 

Ordet "kalkulator" er vel ikke helt riktig, men det er altså en side der man kan skrive inn en oppgave, og så kommer opp fasiten, samt forskjellige forklaringer på å løse oppgaven du spør etter. Feks. så er det detaljert forklaring på hva 1+1 blir.

Bakgrunnen på siden er gul (tror jeg), og alt er på engelsk.

 

Trenger sårt å finne den igjen, er det noen som vet hvilken side jeg mener? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...