Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gitt at to tall har et produkt lik 10, hva er da den minste summen av de to tallene? Dette kan en enkelt tenke seg til/gjette at må være 2 ganger kvadratroten av 10, men hvordan skulle jeg gått frem for å vise at dette er tilfellet ved bruk av implisitt derivasjon?

Tenker at gitt at x er ene tallet og y er andre tallet, da må x*y=10 og x+y=?. Må da finne minste summen av x+y. Hvordan starter jeg her?

Lenke til kommentar

Gitt at to tall har et produkt lik 10, hva er da den minste summen av de to tallene? Dette kan en enkelt tenke seg til/gjette at må være 2 ganger kvadratroten av 10, men hvordan skulle jeg gått frem for å vise at dette er tilfellet ved bruk av implisitt derivasjon?

Tenker at gitt at x er ene tallet og y er andre tallet, da må x*y=10 og x+y=?. Må da finne minste summen av x+y. Hvordan starter jeg her?

Her er et forslag:

Vi har at:

chart?cht=tx&chl=(1) x \cdot y =10

chart?cht=tx&chl=(2) x + y = ?

Vi skal finne når ? er minst mulig, altså når

chart?cht=tx&chl=(2) D(x+y)=0

chart?cht=tx&chl=\frac{D(x+y)}{dx}=1+ \frac {dy}{dx}=0

Vi får

chart?cht=tx&chl=\frac {dy}{dx}=-1

Kikker nå på (1)

chart?cht=tx&chl=x \cdot y =10

chart?cht=tx&chl=D(x \cdot y)=0

chart?cht=tx&chl=y+x \cdot \frac {dy}{dx}=0

Setter inn fra (2)

chart?cht=tx&chl=y-x=0

chart?cht=tx&chl=y=x

Vi har altså at chart?cht=tx&chl=D(x+y)=0 når chart?cht=tx&chl=y=x

Setter inn i (1) og får

chart?cht=tx&chl=x^2=10 \to x= \pm \sqrt{10}

og tilsvarende for y.

Edit: Svaret blir da chart?cht=tx&chl= x= \sqrt{10}

Endret av Virgo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Finner ikke rett svar.

a) Prisen på en enebolig var ett år 3 millioner kroner. Året etter var prisen på den samme eneboligen 3,15 millioner kroner. Finn vekstfaktoren.

b) Et år ble det solgt 850 nye eneboliger i en kommune. Året etter ble det solgt 918 eneboliger i den samme kommunen. Finn vekstfaktoren.

Lenke til kommentar

Kjør på med d/dx på begge sider, og løs likningen for y'. sett inn (1,8) for x og y. Da har du funnet stigningstallet til tangenten din. Så vet du jo at y-verdien er 8 i punktet, så du kan sette at 8 = stigningstall + konstantledd (y = ax + b). Så finner du konstantleddet, og til slutt kan du sette inn pi for x. Du må bare huske på å bruke kjerneregel og koeffisientregelen skikkelig. Så må du også vite at arctan(x) derivert = 1/(1+x^2). (Her må du også selvfølgelig gange med kjernen derivert.)

Lykke til :) :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Sliter litt med å finne den deriverte av en funksjon vha. den deriverte til den inverse funksjonen. Enten så har jeg misforstått et eller annet fundamentalt eller så gjør jeg en eller annen feil i utregningen som jeg ikke ser. Håper noen kan hjelpe.

chart?cht=tx&chl=h(x)=\sqrt{1+\sqrt{x}}

chart?cht=tx&chl=x=(y^2-1)^2

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}=\frac{1}{\frac{dx}{dy}}

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}=\frac{1}{\frac{dx}{dy}}

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}=\frac{1}{4y^3-4y}

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}=\frac{1}{4\sqrt{1+\sqrt{x}}^3-4\sqrt{1+\sqrt{x}}}

Hvis jeg deriverer direkte får jeg dette:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{4 \cdot \sqrt{1+\sqrt{x}} \cdot \sqrt{x}

Hvordan får man forresten linjeskift inne i latex-koden ut at det blir tull? Fikk opp masse <p> og <span> når jeg ikke lagde hver linje som eget objekt.

Lenke til kommentar

Hei. Hvordan løser jeg en likning digitalt i Geogebra, f.eks 2x+3=10

Du tegner en graf for begge sidene. F.eks:

chart?cht=tx&chl=f(x)=2x+3

chart?cht=tx&chl=g(x)=10

Deretter finner du skjæringspunktet mellom grafene ved å velge "Skjæring mellom to objekt". Det punktet/de punktene du får viser da for hvilken x-verdi og hvilken y-verdi de skjærer hverandre i. For å få svar på likningen må du se på x-verdien.

I likningen din får man punktet: P=(3.5 , 10).
x=3,5 er svaret på likningen.
Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...