mattelol Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det er 10 gule og 8 grønne kuler. Du trekker 6 av kulene. Hva er sannsynligheten for at du får flere gule enn grønne kuler? Fant det ut. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Enkel oppgave, 2^-4 , altså en potens, blir det 16, -16 eller 1/16? 2^-4 = 1/(2^4) = 1/16. Endret 25. september 2013 av Knewt Lenke til kommentar
hufsa data Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Trenger hjelp til denne leksa. Et parallellogram ABCD er utspent av x⃗ og y⃗, det vil si at AB=x⃗ og AD =y⃗. Punktet A har koordinatene (2,1) Hva er koordinatene til B, C og D? Bestem vektoren d⃗=|x⃗|y⃗+|y⃗|x⃗. Finn vinkel (x⃗, d⃗) og vinkel (y⃗,d⃗) Håper på god hjelp her Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Sliter litt med å forstå hvordan (3sin(t)-3sin(t))/(3tan(t)-tan(3t)) kan omskrives til -0.5cos(3t). Forstår selvsagt at sin/tan gir cosinus men er litt usikker på hva jeg kan gjøre når jeg har et "sammensatt" uttrykk. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Sliter litt med å forstå hvordan (3sin(t)-3sin(t))/(3tan(t)-tan(3t)) kan omskrives til -0.5cos(3t). Forstår selvsagt at sin/tan gir cosinus men er litt usikker på hva jeg kan gjøre når jeg har et "sammensatt" uttrykk. 3sin(t) - 3sin(t) skal vel bli 0, ergo burde hele brøken blitt 0. Har du skrevet noe feil? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Hvordan gjør jeg denne: SISTE SETNING, den på 0 grader... Endret 25. september 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvordan gjør jeg denne: SISTE SETNING, den på 0 grader... Hva er det den funksjonen sier deg? Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Et tall er skrevet som 27 i åttetalls-systemet. I et annet tallsystem er det samme tallet skrevet 21. Hvilket tallsystem er det? Skuleoppgave. Fundert på det i en halvtime. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) 2*8 + 7 = 23 (i titallsystemet) Når 21 i det X-tallsystemet er bygget opp som 2*X+1 = 23 så ser du at X må være 11 (i titallsystemet). Ergo 11-tallsystemet. Endret 25. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvorfor teller du ike bare? åttetallsystemet går jo bare til 8. so 2X + 7 = ? Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 2 stk første mente = 2*13 1 stk rest = 1 Sum: 27 Takk Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Jeg fikk ellevetallsystemet.27 i åttetallssytemet er 23.21 i ellevetallsystemet er 21.http://www.kaagaard.dk/service/convert.htm Endret 25. september 2013 av Knut Knudsen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Ikke takk på det. Det var feil. Jeg har fikset innlegget nå. Knut: 21 i 11-tallsystemet er 23 i titallsystemet, ikke 21. M98kF1: Jepp, raskere enn min egen skygge. Endret 25. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 For rask nå Simen1? 27 i åtte-tallsys.-> 2*8 + 7 = 23 i 10-tallsys. 21 i 11-tallsys. -> 2*11 + 1 = 23 i 10-tallsys Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ikke takk på det. Det var feil. Jeg har fikset innlegget nå. Var 11 tallsystemet jeg fikk, men var veldig usikker Lenke til kommentar
excalibur12 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei! Den opprinnelige oppgaven din gav meg en liten time søvnløshet før jeg bare måtte stå opp og gi deg svaret! Opprinnelig har du 2*10^x + 12*10^(-x) = 11 Plotter du den opprinnelige likningen (utelater = 11), så vil du se at den har to punkter hvor den er lik 11, altså vil du ha to svar, noe som tilsier at det er en andregradslikning. Dersom du multipliserer alle ledd med 10^x vil du få: 2*(10^x)^2 + 12*10^0 = 11*10^x Lag et uttrykk hvor likningen er lik 0: 2*(10^x)^2 - 11*10^x + 12 = 0 ==> Husk at 10^0 = 1 Da løser du det som en andregradslikning hvor du kaller (10^x) for y: 2y^2 - 11y + 12 = 0 De to verdiene du vil få da setter du lik 10^x, og løser det ved hjelp av logaritmer. Tusen hjertelig takk for flott svar! Skjønte alt nå! Lenke til kommentar
excalibur12 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Hvordan løser man:(lgx)^2 - 2lgx ≥ 0 Endret 25. september 2013 av excalibur12 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 2^-4 = 1/(2^4) = 1/16. Okei, så med andre ord 1/2^5 = 1/32? På prøven vi hadde idag kom det spørsmålet, bare at svaret skulle skrives i potens, jeg skrev da: 1/2^5 = 2^-5 . Er dette riktig? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvordan løser man: (lgx)^2 - 2lgx ≥ 0 Hvis du kaller lg x for y, hva sitter du igjen med da? Lenke til kommentar
excalibur12 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvis du kaller lg x for y, hva sitter du igjen med da? y^2 - 2y ≥ 0 y(y-2) ≥ 0 ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå