Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gah.. Otth kom meg i forkjøpet :(, men eg kan hjelpe litt vidare:

Summen av de n første elementene i en geometrisk rekke er:

Sn = a1(kn - 1) / (k - 1) , forutsatt at k er forskjellig fra 1.

Her er a1 ikkje a*1, men det første leddet i rekka, altså det leddet du vil fram til. Løys med hensyn på a1.

Lenke til kommentar

Gad, eg slit tydlegvis med modulærrekning =/

Finn invers av 4 modulo 9:

gcd(4,9) = 2*4 + 1

-2*4 + 1*9 = 1

-2*4 + 1*9 (er kongruent med) 1(mod9)

-2*4 (er kongruent med) 1(mod9)

No vil jo eg tørre å påstå at -2 er ein invers av 4 modulo 9, men fasit seier 7. Kva gjer eg feil? Eg har eit inntrykk av at eg gjer alt feil...

Ahh.. Trur eg ser det no:

4 (er kongruent med) -2(mod9)

der -2mod(9) = 7?

Derfor er 7 ein invers av 4 modulo 9? :D

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Jeg går i andreklasse på kjemi, så den kryptografien er bare et lite sideprosjekt, mest for å se om det var interessant. Og det var det jo i og for seg, med tallteori og gode greier, men det gjenstår å se om jeg gidder å fullføre det. :) Du går kanskje på data eller komtek?

Lenke til kommentar

Øye vårt kan oppfatte lys med så lite energi som 10^-18J. Om lag hvor mange fotoner utgjør dette for rødt lys med bølgelenden 600 nm.

Jeg fant frekvensen med opplysningen 600 nm og gjorde om til m 600 * 10^-9m og dividerte lysets fart c med bølgelenden og fikk frekvensen 5 * 10^14 Hz.

Og brukte dette til å finne ut energien til foton (i dette tilfelle rødt lys) og fikk 3,315 * 10^-19J.

Så er spørsmålet hva svaret blir? Ifølge fasiten er svaret 3 fotoner, men siden 0,3315 * 10^18 (bare flyttet kommaet et hakk til venstre) er svaret, så er vel omtrentlig 0,3 fotoner svaret?

Lenke til kommentar

Ok. Se på posten min over dere som kan dette. Nå har hode kobla ut igjen, og jeg husker ikke hvordan i alle dager jeg fikk fasit til å stemme! (om jeg noen sinne egentlig fikk det da :p)

På tide med søvn snart, ja. :ph34r:

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...