Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å forstå dette stykket:

attachicon.gifUten navn.png

Jeg forstår at a4 plusses med a-3, da det er regelen ved multiplisering.

Og så kommer et minustegn fordi vi beveger oss under brøkstreken. Men det siste leddet, -1? Det er her jeg ikke skjønner. Skal det ikke være +1 i siste ledd, siden det er a-2 gange a under brøkstreken?

Fordi det under brøken egentlig står a-1

• Liker 1
Lenke til kommentar

fordi, endringen skjer i tanken (og difflikninga utvikles der)...

den info'n om 8 i diameter (el noe) er waste

Det finnes flere måter å løse problemer på, vet du. På den måten jeg har løst den, så er diameteren på sylinderen helt nødvendig.

Hvordan utvikler jeg difflinkingen? Hva får du som funksjon for endringen av høyden?

Jeg ønsker å lære fremgangsmåten din, slik at jeg kan bruke dette senere. Hvordan, hvorfor og hva. Jeg kan ikke dette og kan derfor ikke bare "drite i sylinderen" og plutselig sitte med et magisk svar tatt ut fra luften.

Lenke til kommentar

Det eg tenkte var at for å finne kor fort vatnet stig må du vite endringa i volum. Endringa i vassvolumet i tank og tønne vil vere likt, so om du finn dV/dt for tanken gitt ved h og dh/dt (for tanken) kan du putte det inn i likninga for dV/dt for tønna.

Du får rette om det er noko feil her, eller om eg er heilt på bærtur: Volumet av vatnet i tanken er chart?cht=tx&chl=V=\frac{\pi r^2h}{3}, men chart?cht=tx&chl=r=\frac{h}{2}, so chart?cht=tx&chl=V = \frac{\pi h^3}{12}, og då er chart?cht=tx&chl=\frac{dV}{dt} = \frac{\pi}{12}3h^2\frac{dh}{dt}. For tønna er chart?cht=tx&chl=\frac{dV_T}{dt} = \pi r_T^2 \frac{dh_T}{dt}. Subskript T for tønne.

Lenke til kommentar

Det eg tenkte var at for å finne kor fort vatnet stig må du vite endringa i volum. Endringa i vassvolumet i tank og tønne vil vere likt, so om du finn dV/dt for tanken gitt ved h og dh/dt (for tanken) kan du putte det inn i likninga for dV/dt for tønna.

Du får rette om det er noko feil her, eller om eg er heilt på bærtur: Volumet av vatnet i tanken er chart?cht=tx&chl=V=\frac{\pi r^2h}{3}, men chart?cht=tx&chl=r=\frac{h}{2}, so chart?cht=tx&chl=V = \frac{\pi h^3}{12}, og då er chart?cht=tx&chl=\frac{dV}{dt} = \frac{\pi}{12}3h^2\frac{dh}{dt}. For tønna er chart?cht=tx&chl=\frac{dV_T}{dt} = \pi r_T^2 \frac{dh_T}{dt}. Subskript T for tønne.

Jeg regnet slik:

chart?cht=tx&chl=V_K(h) = \frac{\pi h^3}{12} og chart?cht=tx&chl=h_K(t) = 4-0.2t

chart?cht=tx&chl=V_K(h(t)) = \frac{\pi (4-0.2t)^3}{12} og totalt volum av vann er chart?cht=tx&chl=V(4)=\frac{16pi}{3}

chart?cht=tx&chl=V_S(h(t)) = \frac{16pi}{3} - \frac{\pi (4-0.2t)^3}{12}

chart?cht=tx&chl=V_S(h)=16*pi*h

chart?cht=tx&chl=h_S(V) = \frac{V}{16*pi}

chart?cht=tx&chl=h_S(t) = \frac{\frac{16pi}{3} - \frac{\pi (4-0.2t)^3}{12}}{16*pi}

Så deriverte jeg hS(t) og fikk chart?cht=tx&chl=h'_S(t) = \frac{1}{320}*(4-0.2)^2

S for sylinder, K for kjegle.

Endret av hemulen-
Lenke til kommentar

kjøper den...

så vidt jeg ser er dh/dt (cyl) = 0,2 = |dh/dt (cone) |

også (spiller vel ingen rolle

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

hemulen: Eg er ikkje heilt med på tankegangen din, men skal ikkje garantere at eg har rett heller. Uansett, min tankegang i meir detalj:

For kjegla har du chart?cht=tx&chl=V_k = \frac{\pi h_k^3}{12}. h_k er ein funksjon av tida, so endringa av vassvolum i kjegla er (ved kjerneregelen)

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial V_k}{\partial t} = \frac{\pi}{12}3h_k^2\frac{\partial h_k}{\partial t}

For sylinderen har du chart?cht=tx&chl=V_s = \pi r^2h_s, som gjev at endringa i vassvolum er

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial V_s}{\partial t} = \pi r_s^2 \frac{\partial h_s}{\partial t}

Det som går ut av kjegla vil gå inn i tanken, so til ei kvar tid må ein ha

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial V_k}{\partial t} = -\frac{\partial V_s}{\partial t}

So no er det berre å setje saman det ein har, og få

chart?cht=tx&chl=\frac{3\pi}{12}h_k^2\frac{\partial h_k}{\partial t} = -\pi r_s^2\frac{\partial h_s}{\partial t}

I denne likninga er \partial t den einaste ukjende, og det er den du er ute etter. Er berre litt algebra, og å setje inn verdiane du har gitt.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Jeg sliter med litt boolsk algebra. Legger oppgave som ett vedlegg.

post-223238-0-19907100-1379621401_thumb.jpg

Har fulgt fasiten og kommet fram til (AB)' + AB' + AC likning og skal lage en schematic med dette. Slik jeg tenkte var å lage en (AB)' -port og en AB'-port, pluss en AC. Alle som AND-porter. Men i fasiten har de brukt en XNOR-port istede. Jeg har testa sannhetstabellen for begge, og min løsning er tydeligvis feil. Er usikker på hva jeg gjør feil her.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med omgjøring fra komplekse tall til polar form.

Men når jeg kommer til en enkel J, sitter jeg fast.....

Ser at svaret skal bli 10, men hvorfor?

J er sqrt-1, men å regne med et slikt tall er vanskelig.....

Tror du må utdype her, det er litt vanskelig å skjønne hva oppgaven egentlig er.

Lenke til kommentar

kjøper den...

så vidt jeg ser er dh/dt (cyl) = 0,2 = |dh/dt (cone) |

også (spiller vel ingen rolle

Hvordan kan høyden øke like mye i sylinderen som den minker i kjeglen? Det går jo ikke.

Det renner jo mest vann ut de første sekundene fordi 0,2 meter med vann øverst i kjeglen er et større volum enn 0,2 meter i bunnen av kjeglen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...