Janhaa Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Oppgaven har to deler; noe skjer i kjeglen og noe skjer i sylinderen. De to beholderne har hvert sitt sett av funksjoner for det som skjer med vannet. Kjeglen: . drit i sylinder'n... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) ...Merk at det er bytta forteikn på begge a-ane frå nemnaren. Du har at . Endret 19. september 2013 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 drit i sylinder'n... Hvorfor? Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å forstå dette stykket: Uten navn.png Jeg forstår at a4 plusses med a-3, da det er regelen ved multiplisering. Og så kommer et minustegn fordi vi beveger oss under brøkstreken. Men det siste leddet, -1? Det er her jeg ikke skjønner. Skal det ikke være +1 i siste ledd, siden det er a-2 gange a under brøkstreken? Fordi det under brøken egentlig står a-1 1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hvorfor? fordi, endringen skjer i tanken (og difflikninga utvikles der)... den info'n om 8 i diameter (el noe) er waste Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 fordi, endringen skjer i tanken (og difflikninga utvikles der)... den info'n om 8 i diameter (el noe) er waste Det finnes flere måter å løse problemer på, vet du. På den måten jeg har løst den, så er diameteren på sylinderen helt nødvendig. Hvordan utvikler jeg difflinkingen? Hva får du som funksjon for endringen av høyden? Jeg ønsker å lære fremgangsmåten din, slik at jeg kan bruke dette senere. Hvordan, hvorfor og hva. Jeg kan ikke dette og kan derfor ikke bare "drite i sylinderen" og plutselig sitte med et magisk svar tatt ut fra luften. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 fordi, endringen skjer i tanken (og difflikninga utvikles der)... den info'n om 8 i diameter (el noe) er waste Oppgåva er å finne dh/dt for sylinderen, ikkje kjegla, so kvifor er den informasjonen irrelevant? Noko eg ikkje ser? Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Oppgåva er å finne dh/dt for sylinderen, ikkje kjegla, so kvifor er den informasjonen irrelevant? Noko eg ikkje ser? Det er dette jeg tenker også. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Oppgåva er å finne dh/dt for sylinderen, ikkje kjegla, so kvifor er den informasjonen irrelevant? Noko eg ikkje ser? vis meg da... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Det eg tenkte var at for å finne kor fort vatnet stig må du vite endringa i volum. Endringa i vassvolumet i tank og tønne vil vere likt, so om du finn dV/dt for tanken gitt ved h og dh/dt (for tanken) kan du putte det inn i likninga for dV/dt for tønna. Du får rette om det er noko feil her, eller om eg er heilt på bærtur: Volumet av vatnet i tanken er , men , so , og då er . For tønna er . Subskript T for tønne. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (1-2y)/(1+y)=x Hva gjør jeg for å finne y? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 gråter (eller ganger med (1+y) på begge sider) Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Det eg tenkte var at for å finne kor fort vatnet stig må du vite endringa i volum. Endringa i vassvolumet i tank og tønne vil vere likt, so om du finn dV/dt for tanken gitt ved h og dh/dt (for tanken) kan du putte det inn i likninga for dV/dt for tønna. Du får rette om det er noko feil her, eller om eg er heilt på bærtur: Volumet av vatnet i tanken er , men , so , og då er . For tønna er . Subskript T for tønne. Jeg regnet slik: og ⇒ og totalt volum av vann er ⇒ ⇒ ⇒ Så deriverte jeg hS(t) og fikk S for sylinder, K for kjegle. Endret 19. september 2013 av hemulen- Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Det eg tenkte var at for å finne kor fort vatnet stig må du vite endringa i volum. Endringa i vassvolumet i tank og tønne vil vere likt, so om du finn dV/dt for tanken gitt ved h og dh/dt (for tanken) kan du putte det inn i likninga for dV/dt for tønna. Du får rette om det er noko feil her, eller om eg er heilt på bærtur: Volumet av vatnet i tanken er , men , so , og då er . For tønna er . Subskript T for tønne. kjøper den... så vidt jeg ser er dh/dt (cyl) = 0,2 = |dh/dt (cone) | også (spiller vel ingen rolle Endret 19. september 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) hemulen: Eg er ikkje heilt med på tankegangen din, men skal ikkje garantere at eg har rett heller. Uansett, min tankegang i meir detalj: For kjegla har du . h_k er ein funksjon av tida, so endringa av vassvolum i kjegla er (ved kjerneregelen) For sylinderen har du , som gjev at endringa i vassvolum er Det som går ut av kjegla vil gå inn i tanken, so til ei kvar tid må ein ha So no er det berre å setje saman det ein har, og få I denne likninga er den einaste ukjende, og det er den du er ute etter. Er berre litt algebra, og å setje inn verdiane du har gitt. Endret 19. september 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg holder på med omgjøring fra komplekse tall til polar form.Men når jeg kommer til en enkel J, sitter jeg fast.....Ser at svaret skal bli 10, men hvorfor?J er sqrt-1, men å regne med et slikt tall er vanskelig..... Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg sliter med litt boolsk algebra. Legger oppgave som ett vedlegg. Har fulgt fasiten og kommet fram til (AB)' + AB' + AC likning og skal lage en schematic med dette. Slik jeg tenkte var å lage en (AB)' -port og en AB'-port, pluss en AC. Alle som AND-porter. Men i fasiten har de brukt en XNOR-port istede. Jeg har testa sannhetstabellen for begge, og min løsning er tydeligvis feil. Er usikker på hva jeg gjør feil her. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg holder på med omgjøring fra komplekse tall til polar form. Men når jeg kommer til en enkel J, sitter jeg fast..... Ser at svaret skal bli 10, men hvorfor? J er sqrt-1, men å regne med et slikt tall er vanskelig..... Tror du må utdype her, det er litt vanskelig å skjønne hva oppgaven egentlig er. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Tror du må utdype her, det er litt vanskelig å skjønne hva oppgaven egentlig er. J er et tall som PI. J betyr kvadratrot av -1. Og j^2 = -1. Noen kaller vell også J for I. Så skal jeg gjøre J om til polarform.... Noen som vet hvordan man regner j til polar form? Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 kjøper den... så vidt jeg ser er dh/dt (cyl) = 0,2 = |dh/dt (cone) | også (spiller vel ingen rolle Hvordan kan høyden øke like mye i sylinderen som den minker i kjeglen? Det går jo ikke. Det renner jo mest vann ut de første sekundene fordi 0,2 meter med vann øverst i kjeglen er et større volum enn 0,2 meter i bunnen av kjeglen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå