TheNarsissist Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hvordan blir: 3lgx-2lg2+3lg2-2lgx=lgx+lg2? Forstår ikke helt hva f.eks. 2lg2 betyr.. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) edit: Jeg leste feil. Det er bare snakk om vanlig subtraksjon. Endret 19. september 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Er oppg b Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Den som er oppgitt er vel i tanken, ikke i tønna? Hva er ellers poenget med oppgaven? jepp...i kjegla/tanken (the cone) og ikke tønna (sylinder'n) 1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Frexxia: Jo, det stemmer vel det. (Litt sein edit: dette var om innlegget til Narsissisten.) Narsissisten: 2lg2 er to ganger (logaritmen til to). Ikkje noko forskjellig frå å skrive 2x, som er to ganger x. So det er berre vanleg pluss/minus det er snakk om. Endret 19. september 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Takk fant ut av det. Et kjapt spm til. Skal ha prøve etterpå og fått beskjed om at vi skal ha kap 1 ( Algebra) 3.1 briske algoritmer og 3.2 likninnger og lg x. Problemet er at denne prøven er uten kalkulator og hjelpemidler. . Hvordan i.... Skal jeg løse logaritmelikninger uten kalkis? Er snakk om S2 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Det er heller unormalt på høyere nivå (og også VGS forsåvidt) å skrive f.eks. x = 3.456929993295 istedet for x = lg(2)/lg(0.3). Som du ser, å skrive det på siste måten går fint uten kalkis Endret 19. september 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei. Kan noen hjelpe meg med denne? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Lenke til kommentar
antibac Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg jobber litt med bokstavregning og parenteser nå, men med en gang det kommer brøk inn i bildet, syns jeg det blir så vanskelig! Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal tenke, haha. 2/3(a+3b)(a-3) Litt hjelp? :-) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei. Kan noen hjelpe meg med denne? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Hva er definisjonen på at en funksjon er kontinuerlig i et punkt? Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hva er definisjonen på at en funksjon er kontinuerlig i et punkt? At funksjonsverdien er lik grenseverdien? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 At funksjonsverdien er lik grenseverdien? Så det betyr at du må velge (verdien antar i ) lik hva for at funksjonen skal bli kontinuerlig der? Lenke til kommentar
Submission Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei, har prøve mandag. Er ikke så god i matte, men har 1t. Jeg har ikke bøker eller noen ting, og jeg har ikke mulighet til det heller for vi har fri imorgen og bøkene er på skolen. Jeg lurer på om noen har noen siden som viser hvordan løse likninger med god forklaring. Lenke til kommentar
antibac Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hva kan man bruke for å lettere skrive brøk inn på forumet her, istedenfor å bruke /? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Det er heller unormalt på høyere nivå (og også VGS forsåvidt) å skrive f.eks. x = 3.456929993295 istedet for x = lg(2)/lg(0.3). Som du ser, å skrive det på siste måten går fint uten kalkis Hm? Jeg ville foretrukket logaritme-notasjonen hvilken som helst dag. Det er mer presist. Å bare skrive ut tallet vil gi deg presisjon opp til hvor mange tall du gidder å skrive. Endret 19. september 2013 av wingeer Lenke til kommentar
BVV Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hvordan finner man ut for hvilke verdier av x ulikheten er gyldig? Ta utgangspunktet i denne ulikheten: (lgx)^2+lgx-2<0 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Hm? Jeg ville foretrukket logaritme-notasjonen hvilken som helst dag. Det er mer presist. Å bare skrive ut tallet vil gi deg presisjon opp til hvor mange tall du gidder å skrive. Da er dere vel enige da? ... Jeg er også enig. Man skriver svaret på enklest mulig "logaritmeform", med mindre det er snakk om en praktisk oppgave der svaret er et beløp, en fysisk størrelse, etc. Endret 19. september 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hvordan finner man ut for hvilke verdier av x ulikheten er gyldig? Ta utgangspunktet i denne ulikheten: (lgx)^2+lgx-2<0 Standardtrikset her er å faktorisere uttrykket på venstre side. For å gjøre ting litt lettere kan du kalle for . Da har du , som du bør ha lært å faktorisere. Etter du har faktorisert kan du bytte tilbake med . Poenget med å faktorisere er at da har du at et produkt skal være mindre enn 0. Det er mye lettere å finne ut når to ting man har ganget sammen blir 0, enn å finne ut når en sum blir 0. Et produkt blir nemlig mindre enn 0 hvis én av faktorene (men ikke begge) er negative. For å finne ut dette kan du lage et fortegnsskjema, noe du kanskje har vært borti før? Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) er feil. fordi dh/dt = h ' (t) = - 0,2 oppgitt og ulikt ditt uttrykk... Oppgaven har to deler; noe skjer i kjeglen og noe skjer i sylinderen. De to beholderne har hvert sitt sett av funksjoner for det som skjer med vannet. Kjeglen: hK(t) (den deriverte av denne er oppgitt og er 0,2) Sylinderen: hS(t) (den deriverte skal finnes og er det uttrykket jeg skrev som løsning i førsteposten min) hK(t) ≠ hS(t) og h'K(t) ≠ h'S(t) Den som er oppgitt er vel i tanken, ikke i tønna? Hva er ellers poenget med oppgaven? Nettopp. Endret 19. september 2013 av hemulen- Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Hei Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å forstå dette stykket: Jeg forstår at a4 plusses med a-3, da det er regelen ved multiplisering. Og så kommer et minustegn fordi vi beveger oss under brøkstreken. Men det siste leddet, -1? Det er her jeg ikke skjønner. Skal det ikke være +1 i siste ledd, siden det er a-2 gange a under brøkstreken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå