Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter.

 

Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen?

 

Føler den var litt tricky.

 

1-25/100= 0.75

 

0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt.

19.200/1200 = 16 (billetter).

 

Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter?

 

Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Jeg har funnet B ,men så sitter jeg fast igjen .. klare ikke å finne D .. får feil svar .. i fasiten står det D=(0,1) mens jeg får (6,-5) ?

Lenke til kommentar

En ungdomsgjeng planla togtur nedover i Europa. De 14 togbillettene kostet til sammen 19200 kr (ên person pr billett). En ordinær billett kostet 1600 kr, mens det var 25% rabatt for studenter.

 

Hva kostet en studentbillett? Hvor mange studenter skulle være med på turen?

 

Føler den var litt tricky.

 

1-25/100= 0.75

 

0.75 (vekstfaktor) * 1600 (opprinnelig pris på billett) blir da 1200,- kr pr billett etter rabatt.

19.200/1200 = 16 (billetter).

 

Var det 16 studenter da? Det kan jo ikke være det når det var 14 togbilletter?

 

Utrolig usikker. Kan noen hjelpe her?

x=antall studenter, y= antall ikke studenter

(1) 19200=(x*1200+y*1600)

(2) x+y=14

 

(2) gir x=14-y, setter det inn i (1) og får 19200=((14-y)*1200+y*1600)

19200 = 16800 -1200*y+1600*y

2400=400*y

y=2400/400 = 6

x=14-6= 8

altså 8 studenter og 6 ikke-studenter

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvordan jeg faktoriserer (a+3)^2-(a-2)^2 ved hjelp av kvadratsetning/konjugat?

Har prøvd å få det til å passe inn i (a+b)(a-b), men skjønner ikke hvordan jeg får B'ene til å bli like.

Altså: (a+3)^2-(a-2)^2 = ((a+3)+(a-2))*((a+3)-(a-2))

 

Men man ønsker kanskje å fikse litt mer på den: (2a-1)(5)=5(2a-1)

 

Dette kan også sees hvis man ganger ut parantesene.

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg å løse denne? Tror jeg har gjort riktig så langt.

 

Løs andregradlikningen;

 

3x2 - 2x - 1 = 1 + 2x - 3x2

 

Jeg har da fått:

 

= 3x2 + 3x2 - 2x- 2x = 1 + 1

 

= 6x2 - 4x = 2

 

Hva skal jeg gjøre nå? Har jeg gjort riktig til nå? Eller har jeg gjort feil?

 

Også står det videre:

 

Og bruk dette resultatet til å faktorisere uttrykket:

 

6z3 - 4z2 - 2z

 

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for hjelpsomme linker. Har bare et spørsmål:

 

Jeg har andregradslikningen 6x2 - 4x = 2

 

Ved bruk av abc-formelen blir den slik: 6x2-4x - 2 = 0.

 

Så kommer spørsmålet. I denne likningen, blir a=6, b=4 og c= -2?

 

Eller blir dette feil? Regnet ut og fikk -1 til slutt, og jeg er ganske sikker på at jeg har regnet feil.

Lenke til kommentar

For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1

 

b= -4 som gir x= -1/3 og x=1

 

Tusen takk for hjelp forresten!

 

Blir x = 1?

Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette:

 

6 * 12 - 4*1 = 2

 

6- 4 = 2

 

2=2

 

X = 1.

 

Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2?

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar

For å kontrollere om det er x1 = -1/3 eller x2 = 1

 

 

Tusen takk for hjelp forresten!

 

Blir x = 1?

Etter jeg kontrollerer om det blir 1 eller -1/3 får jeg dette:

 

6 * 12 - 4*1 = 2

 

6- 4 = 2

 

2=2

 

X = 1.

 

Stemmer det at X=1 i andregradslikningen: 6x2 - 4x = 2?

Både x=1 og x= - 1/3 er løsninger på likningen. :)

Lenke til kommentar

Når du har funne nullpunkta til ein andregradsfunksjon kan du bruke dei til å faktorisere funksjonen: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105

 

Kort og generelt fortalt: Om funksjonen chart?cht=tx&chl=ax^2 + bx +c har nullpunkt i chart?cht=tx&chl=x=m og chart?cht=tx&chl=x=n, kan funksjonsuttrykket skrivast som chart?cht=tx&chl=a(x-m)(x-n).

 

Her har du rett nok ein tredjegradsfunksjon, men du ser at alle ledda har z, so du kan faktorisere ut den fyrst. Og kva står att då?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...