Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ingen forskjell

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2x^3+4x^2-2x-4}{x-1} = \frac{2x^2(x+2) - 2(x+2)}{x+1} = \frac{2(x+2)(x^2-1)}{x+1} = \frac{2(x+2)(x-1)(x+1)}{x+1} = 2(x+2)(x-1)

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2x^3+4x^2-2x-4}{x+1} = 0 \ \Rightarrow \ 2(x+2)(x-1) = 0

 

som du sikkert klarer å løse...

Skjønner, skjønner. Er bare ikke sånn vi går frem i klassen med 3-grads uttrykk. Holder meg til å gjøre det på en annen måte, men ser hvordan det kan gjøres som du viser også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal faktorisere



a)



a3 - 4a2 + 4a



Jeg tror jeg skal bruke kvadratsetninger. Vær så snill og forklar, utrolig usikker!



Også er det:



b)



x2 - 9y2



Jeg skal vel bruke kvadratsetninger her også. Jeg har fasit, men vil veldig gjerne vite fremgangsmåten! Hvordan vet vi hvilken kvadratsetning vi skal bruke, enten det er 1, 2 eller 3?



Tusen takk for hjelp.


Lenke til kommentar

Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar.

 

 

En annen oppgave her, som egentlig burde være kjempeenkel..

 

By approx. what percentage will the volume(V=4/3*pi*r^3) of a ball of radius r increase if the radius increases by 2%?

 

Jeg kommer fram til 8% mens boken sier 6%. Jeg har brukt at: ΔV~V'®*ΔR

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar.

 

 

 

boka har rett. la oss anta at tangenten skjærer y-aksa i (0, b) , oppgitt også, og x- aksa i (a,0). da ligger middelet av disse på f = 1/x. koordinaten ((a/2), (b/2)). videre er f(a/2) = 2/a = b/2 => ab=4,

a=4/b. dvs a/2 = 2/b.. dvs. koordinaten: ((2/b), (b(2))

og

f ' = -1/x^2 => f ' (2/b) = - b^2/ 4

dvs

y - b = (- b^2/ 4)*x

endelig

y = (- b^2/ 4)*x + b

Lenke til kommentar

Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar.

 

 

En annen oppgave her, som egentlig burde være kjempeenkel..

 

By approx. what percentage will the volume(V=4/3*pi*r^3) of a ball of radius r increase if the radius increases by 2%?

 

Jeg kommer fram til 8% mens boken sier 6%. Jeg har brukt at: ΔV~V'®*ΔR

bare å se på faktoren (1,02)^3 = 1,061

dvs 6,1 %

Lenke til kommentar

Hei hei

hvordan kan vi løse denne oppgaven her?

Linda drar kofferten sin 60 m bortover gulvet på Gardermoen lufthaven. Hun bruker en kraft på 20 N. kraften danner vinkelen 65 med gulvet. Hvor stort arbeid utførerer Linda på kofferten?

 

Finn kraftkomponenten som virker i bevegelsesretningen vha. trigonometri, og multipliser med strekningen.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal faktorisere

a)

a3 - 4a2 + 4a

Jeg tror jeg skal bruke kvadratsetninger. Vær så snill og forklar, utrolig usikker!

Også er det:

b)

x2 - 9y2

Jeg skal vel bruke kvadratsetninger her også. Jeg har fasit, men vil veldig gjerne vite fremgangsmåten! Hvordan vet vi hvilken kvadratsetning vi skal bruke, enten det er 1, 2 eller 3?

Tusen takk for hjelp.

 

a) Trikset er å se etter felles faktorer. Du ser jo at alle ledd inneholder a så da setter du a utenfor parantesen: a(a^2-4a+4) som igjen kan faktoriseres ved hjelp av 2. kvadratsetning.

 

Hvordan man vet hvilken kvadratsetning man skal bruke:

Se på uttrykket: Er det et førstegradsledd? (x^2 +-x +-a) Hvis nei; bruk 3. Hvis ja; se på fortegnet til førstegradsleddet. Er det pluss bruk første, er det minus bruk andre.

 

På b) blir det da: x^2-9y^2 => 3. kvs (ingen førstegradsledd) => (x+3y)(x-3y)

"Trikset" er å se at 9=3^2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...