Aleks855 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Takk! En til jeg ikke helt får til: 4x/5 + 1/2 = 1 - 5x/6 Samme greia, men gang med 30 på begge sider for å bli kvitt alle brøkene. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Kan noen utføre denne, og forklare akkurat hva man gjør? 2 1/2 + x = 5 1/3 Skrev mellomrom slik at det ble 2 1/2 istedenfor 21/2 osv. Helst utfør på ark og ta bilde Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Kan noen utføre denne, og forklare akkurat hva man gjør? 2 1/2 + x = 5 1/3 Skrev mellomrom slik at det ble 2 1/2 istedenfor 21/2 osv. Helst utfør på ark og ta bilde Sånn som det? Kanskje litt galt med de gangetegnene, men ganger liksom ut for å få fellesnevner Som Torbjørn sa! Endret 10. september 2013 av ZuxBigTaim Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Slik du har skrive det er det eigentleg feil/misvisande, men du har gjort rett, bortsett frå at du har gløymd å endre forteikn på 15/6 når du flytta den over, so svaret er og feil. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Noen av dere felles Matte-1-studenter ved NTNU som har fått til oppg. 1 i Differentiation II-testen? Vet dere skjuler dere her inne... Til dere andre, så går den ut på å finne tilnærmet verdi av tredje kvadratrot av 28. Hint vi får oppgitt er at 28 = 27 + 1. Følger en metode fra læreboken som få av oss studentene virker ut til å forstå (En viss method of approximating small value changes eller noe slikt). Andre som har vært borti lignende? Endret 10. september 2013 av Gjest Lenke til kommentar
cYasUndayfEderer Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Trenger litt hjelp med en grense verdi oppgave. lim n går mot uendelig Gjør som følger og ganger over og under med den konjugerte av nevneren. Etter litt algebra får jeg Og aner ikke hvordan jeg skal fortsette. Vet at grenseverdien = 2. Ser fra wolfram alpha at det de gjør er at de antar at n er positiv og får ut sqrt(1/sqrt(n) + 1) + 1 som selvfølgelig blir 2, men aner ikke hvordan jeg kommer meg dit. Er det noen triks her jeg ikke ser? Endret 10. september 2013 av jatak Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Noen av dere felles Matte-1-studenter ved NTNU som har fått til oppg. 1 i Differentiation II-testen? Vet dere skjuler dere her inne... Til dere andre, så går den ut på å finne tilnærmet verdi av tredje kvadratrot av 28. Hint vi får oppgitt er at 28 = 27 + 1. Følger en metode fra læreboken som få av oss studentene virker ut til å forstå (En viss method of approximating small value changes eller noe slikt). Andre som har vært borti lignende? Lineær approksimasjon regner jeg med. Alt du trenger er å finne den deriverte til kubikkrotfunksjonen. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Misliker oppgaver uten fasit. Find values of a and b that make f(x) = ax+b, x<0 2sin x + 3cosx, x _> 0 differentiable at x=0 jeg deriverte begge funksjonene og satt dem lik hverandre. Da fant jeg at a=2 Er dette rett? b fant jeg ikke en verdi til, så den kan være 0? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Misliker oppgaver uten fasit. Find values of a and b that make f(x) = ax+b, x<0 2sin x + 3cosx, x _> 0 differentiable at x=0 jeg deriverte begge funksjonene og satt dem lik hverandre. Da fant jeg at a=2 Er dette rett? b fant jeg ikke en verdi til, så den kan være 0? jeg får: lim x-> 0^- = b og lim x-> 0^+ = 2sinx + 3cosx = 3 altså b = 3 === x < 0: f ' = a x>= 0 : 2cosx-3sinx = 2 a = 2 Endret 10. september 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Troll-i-eske Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Noen som kan forklare hvordan jeg løser denne? Jeg vet den sikkert er barnemat men alt er gresk når man ikke skjønner det. Litt hjelp, anyone? 2x + 2–3(1–x) = 5–x Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Noen som kan forklare hvordan jeg løser denne? Jeg vet den sikkert er barnemat men alt er gresk når man ikke skjønner det. Litt hjelp, anyone? 2x + 2–3(1–x) = 5–x http://udl.no/matematikk-videregaende-skole/likninger-ulikheter/likninger-5-eksempel-med-parenteser-662 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Lurer på en oppgave:Show that the ellipse and the hyperbola intersect at right angles.Jeg får ikke at stigningstallet til den ene er -1/(stigningstallet til den andre) ... Endret 10. september 2013 av maikenflowers Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Lurer på en oppgave: Show that the ellipse and the hyperbola intersect at right angles. Jeg får ikke at stigningstallet til den ene er -1/(stigningstallet til den andre) ... e: ellipse h: hyperbel her må du trikse litt: implisitt derivasjon først: e: (x/3) + yy' = 0 => y(e)' = -x/(3y) h: x - yy' = 0 => y(h') = x/y === y(e) ' * y(h) ' = - (1/3)(x/y)^2 === så bruker du likningene for e og h: her h: x^2 - 1 = y^2 setter inn i e: (1/3)x^2 + x^2 - 1 = 1 x^2 = 1,5 og y^2 = 0,5 === y(e) ' * y(h) ' = - (1/3)(x/y)^2 = - (1/3)(1,5/0,5) = -1 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) e: ellipse h: hyperbel her må du trikse litt: implisitt derivasjon først: e: (x/3) + yy' = 0 => y(e)' = -x/(3y) h: x - yy' = 0 => y(h') = x/y === y(e) ' * y(h) ' = - (1/3)(x/y)^2 === så bruker du likningene for e og h: her h: x^2 - 1 = y^2 setter inn i e: (1/3)x^2 + x^2 - 1 = 1 x^2 = 1,5 og y^2 = 0,5 === y(e) ' * y(h) ' = - (1/3)(x/y)^2 = - (1/3)(1,5/0,5) = -1 Takk for svar! Men hvorfor multipliserer du y'(e) og y'(h)? EDIT: Glem det, du tar jo selvfølgelig og endrer på uttrykket for formelen for normal til en tangent! Endret 10. september 2013 av maikenflowers Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Ops, postet to ganger ... Endret 10. september 2013 av maikenflowers Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Skriv funksjonen f(x)=sin(x)-sqrt(3)*cos(x)på formen A sin(x+fi)---Jeg får tan fi = pi/3, og til slutt sin(x-fi)=0? Noe som ikke stemmer her? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Skriv funksjonen f(x)=sin(x)-sqrt(3)*cos(x) på formen A sin(x+fi) --- Jeg får tan fi = pi/3, og til slutt sin(x-fi)=0? Noe som ikke stemmer her? http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%28x%29-sqrt%283%29*cos%28x%29&lk=4 Lenke til kommentar
Skillsmoisture Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Sliter med en oppgave fra R2 her. Sett opp en likning for det n-te ledd i rekka 625 + 125 + 25 + 5 + ... Vet at det n-te leddet i en geometrisk rekke er an = a1 * kn-1, der a1 er det første leddet (625) og k er kvotienten en må multiplisere et ledd med for å få det neste (1/5). Setter opp dette og får likningen an = 625 * (1/5)n-1. I fasiten står det at an = 55-n. Noen som har noen idéer? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Sliter med en oppgave fra R2 her. Sett opp en likning for det n-te ledd i rekka 625 + 125 + 25 + 5 + ... Vet at det n-te leddet i en geometrisk rekke er an = a1 * kn-1, der a1 er det første leddet (625) og k er kvotienten en må multiplisere et ledd med for å få det neste (1/5). Setter opp dette og får likningen an = 625 * (1/5)n-1. I fasiten står det at an = 55-n. Noen som har noen idéer? a(n) = 5^4*(5^-1)^(n-1) = 5^4*(5)^(1-n)= 5^5*5^(-n) = 5^(5-n) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå