Janhaa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Trenger hjelp med et lite stykke. R2 og integralregning: http://bildr.no/view/Uy94cTVM Svaret skal være det samme, bare at nevner ikke er opphøyd i andre. Kan noen forklare metode/fremgangsmåte? sett u = e^x + 1 i nevner Lenke til kommentar
QBab Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Sannsynligheten for å få 3 riktige er P(3 riktige på de syv første,men feil på nr 8) + P(2 riktige på de syv første, og riktig på nr 8). Nr 8 er altså den med 1/5 sjangs for å gjette riktig. Slik skrev jeg det opp: Ah, tusen takk, bilde og greier! Godt å se at jeg hadde den nesten, bare knota det til litt i summeringen. Uansett, takk igjen! Lenke til kommentar
clueless1995 Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Substitusjon, set u = e^x + 1. så jeg får (e^x * u^(-2))dx ? hva nå? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 så jeg får (e^x * u^(-2))dx ? hva nå? du = e^x dx som teller... Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Noen som har lyst til å hjelpe meg? Sliter med å finne den deriverte til denne: Jeg tenkte nå bare først å bruke kjerneregelen, for så å benytte meg av produktregel, men jeg har visst ikke fått det til. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Kva skal svaret verte då? Ser rett ut, gitt at f er ein funksjon av x naturlegvis. Lenke til kommentar
''' Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Skjønner ikke om de mener f(g(x)) der g(x)=3x2+15 eller bare f(x)*(3x2+15) i den oppgaven :s Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ah, det var eit poeng ja. Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Kva skal svaret verte då? Ser rett ut, gitt at f er ein funksjon av x naturlegvis. Online test til matematikk 1, så vi får ikke vite svaret... Lurer forsåvidt også på denne: Find a second order polynomial (i.e. highest exponent is 2) p(x) such that p(x) and 3cos(13x)+19 and their first and second derivatives are equal at the point 0. Slik som jeg ser det vil jo den deriverte til 3cos(13x)+19 bli en negativ sinusfunksjon, som alltid er null når x=0. Derfor vil det ikke være noe førstegradsledd. Andregradsleddet finner man ved å sette den dobbeltderiverte til en andregradspolynom lik den dobbeltderiverte til 3cos(13x)+19, altså Setter x=0 Men det er altså feil det og... Endret 4. september 2013 av DexterMorgan Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Online test til matematikk 1, så vi får ikke vite svaret... Lurer forsåvidt også på denne: Find a second order polynomial (i.e. highest exponent is 2) p(x) such that p(x) and 3cos(13x)+19 and their first and second derivatives are equal at the point 0. Slik som jeg ser det vil jo den deriverte til f=3cos(13x)+19 bli en negativ sinusfunksjon, som alltid er null når x=0. Derfor vil det ikke være noe førstegradsledd. Andregradsleddet finner man ved å sette den dobbeltderiverte til en andregradspolynom lik den dobbeltderiverte til 3cos(13x)+19, altså Setter x=0Men det er altså feil det og... du har: a=-253,5 så: og f(0)=3+19=22 og p(0)=c dvs c = 22 ===== deretter og f ' (0)= og p ' (0) = b dvs b = 0 altså da vil p, f og deres 1. og 2. deriverte være like i x = 0 Endret 5. september 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Online test til matematikk 1, så vi får ikke vite svaret...Ok. Kan du kommentere på det Grønnsyre skreiv? Viss det skal vere f(x)*(x^2+15) har du gjort rett. Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 du har: a=-253,5 så: og f(0)=3+19=22 og p(0)=c dvs c = 22 ===== deretter og f ' (0)= og p ' (0) = b dvs b = 0 altså da vil p, f og deres 1. og 2. deriverte være like i x = 0 Takk, da fungerte det! Fikk ikke med meg at p og f også skulle være like for 0. Når det gjelder hva Grønnsyre sa, så vet jeg ikke. Dette er hva som står i oppgaven: Express the derivative of in terms of the differentiable function and its derivative . Maple TA would not accept the symbol ' in the answer, so write insted of . Remember to enclose a function in paranthesis if you want to raise it to a power. Jeg trodde nå jeg hadde tolket det riktig, men noen mer kyndige mennesker kan godt komme og prøve... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Takk, da fungerte det! Fikk ikke med meg at p og f også skulle være like for 0. Når det gjelder hva Grønnsyre sa, så vet jeg ikke. Dette er hva som står i oppgaven: Express the derivative of in terms of the differentiable function and its derivative . Maple TA would not accept the symbol ' in the answer, so write insted of . Remember to enclose a function in paranthesis if you want to raise it to a power. Jeg trodde nå jeg hadde tolket det riktig, men noen mer kyndige mennesker kan godt komme og prøve... hmmm, blir ikke dette vha kjerneregel og substituering: mon tro... Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hei, jeg lurer på om dette er riktig:La oss si at vi har en funksjon for bremsetiden avhengig av fart. La oss si at funksjonen for det er: Hvorfor er det slik at jeg kan skrive: Det som er veldig uklart at jeg kan skrive dt=... Takk for svar. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Noen som gidder å hjelpe meg på a) oppgaven? Får den ikke helt til.. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hei, jeg lurer på om dette er riktig: La oss si at vi har en funksjon for bremsetiden avhengig av fart. La oss si at funksjonen for det er: Hvorfor er det slik at jeg kan skrive: Det som er veldig uklart at jeg kan skrive dt=... Takk for svar. jeg ville gjort slik: t(v) = 2v dt = 2 dv Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 jeg ville gjort slik: t(v) = 2v dt = 2 dv Men er det riktig å skrive ? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Men er det riktig å skrive ? husk at den deriverte av farta (v) mhp tid er ds/ dt altså er v = ds / dt ergo ds = v dt :=) Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Noen som gidder å hjelpe meg på a) oppgaven? Får den ikke helt til.. Får 3(x+1) som nevner men det skal være 3(x-1) sier fasiten.. Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Får 3(x+1) som nevner men det skal være 3(x-1) sier fasiten.. 1+9-3=7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå