TheNarsissist Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Noen som kan forklare denne for meg? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Er dette det samme som den deriverte av (2x^2+14)^3? Parentesene forvirrer meg litt. Tror ikke det er det samme, men hvordan deriverer jeg denne isåfall? Er på matlab nå for dem som lurer hvorfor jeg ikke spør stud.ass, men er i praksis umulig å få hjelp da det er for mange spørsmål og alle andre linjer blir prioritert bortsett fra fredags formiddag for vår linje. EDIT: Stemte også det med Pascals trekant som jeg fikk hjelp med igår, men får ikke oppgaven til å stemme. Hvordan blir den deriverte med Pascals trekant? Endret 3. september 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du trenger ikke Pascals trekant, det tror jeg bare kompliserer ting. Hva om du først ganger sammen f og g (fg(x) er jo det samme som f(x)g(x))? Deretter kan du ikke akkurat derivere 2013 ganger, men du kan prøve å tenke deg hva som skjer med hvert av de tre leddene når du deriverer. Når du ganger ut får du et -ledd, et -ledd og et konstantledd. Hva skjer med konstantleddet? Hvordan ser -leddet ut etter 2013 deriveringer? Hva med -leddet? (Husk at det er i x = 0 vi skal finne den deriverte.) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Er dette det samme som den deriverte av (2x^2+14)^3? Parentesene forvirrer meg litt. Nei, Du skal finne den deriverte av funksjonen , definert ved (altså , selv om det er enklere å jobbe med den opprinnelige formen), skrevet ved hjelp av (som er ukjent) og . Dette kan du bruke kjerneregelen til (to ganger). Forresten er innlegget ditt kanskje litt uforståelig for de som ikke går på NTNU. Endret 3. september 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Trenger hjelp til hvordan løse ut denne linja her enkelt. Går på vg1 forresten. -3-7-(-4)+3+(-9) Samt denne: -4+5+(-3)-7-(-4) Endret 3. september 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Trenger hjelp til hvordan løse ut denne linja her enkelt. Går på vg1 forresten. -3-7-(-4)+3+(-9) Samt denne: -4+5+(-3)-7-(-4) -3-7-(-4)+3+(-9)= -3-7+4+3-9= 6 -4+5+(-3)-7-(-4)= -4+5-3-7+4= -5 Tror dette blir svaret. Håper det var til hjelp, spør gjerne hvis du ikke forstår noe Endret 3. september 2013 av ja takk Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 -3-7-(-4)+3+(-9)= -3-7+4+3-9= 6 -4+5+(-3)-7-(-3)= -4+5-3-7+4= -5 Tror dette blir svaret. Håper det var til hjelp, spår gjerne hvis du ikke forstår noe Takk for svar. Er egentlig god med ligninger osv, men det er mer tegnsetting jeg sliter med. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Takk for svar. Er egentlig god med ligninger osv, men det er mer tegnsetting jeg sliter med. Men når for eksempel minus 4 plusses med 4. Hva skjer da, når det er inni mange andre tall? Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Men når for eksempel minus 4 plusses med 4. Hva skjer da, når det er inni mange andre tall? -4+4=0 Har du ett eksempel? Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Men når for eksempel minus 4 plusses med 4. Hva skjer da, når det er inni mange andre tall? mener du som her? -4+5-3-7+4= -5 -4+4=0 , fordi de har motsatte fortegn. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Btw folks, er bare denne fremgangsmåten på d) bull? Er læreren så har gjort det.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Btw folks, er bare denne fremgangsmåten på d) bull? Er læreren så har gjort det.. Neida, finnes mange måter å gjøre det på. Læreren har starta med å gange med fellesnevner både i teller og nevner, og det er jo helt greit. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Neida, finnes mange måter å gjøre det på. Læreren har starta med å gange med fellesnevner både i teller og nevner, og det er jo helt greit. Skjønner bare ikke det som skjer på siste linjen. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Kan noen ta stykket under og vise nøyaktig hva som gjøres? Hadde vært til stor hjelp 5-8-(-2)+(-5)-6 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Kan noen ta stykket under og vise nøyaktig hva som gjøres? Hadde vært til stor hjelp 5-8-(-2)+(-5)-6 5-8+2-5-6= -12 - og - blir + + og + blir + - og + eller motsatt blir - Om det er - utenfor parantes må du skifte det inni parantesen til det motsatte. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 5-8+2-5-6= -12 - og - blir + + og + blir + - og + eller motsatt blir - Om det er - utenfor parantes må du skifte det inni parantesen til det motsatte. Tusen takk! Det er den - utenfor parantes-regelen jeg aldri har fått med meg helt. Nå tror jeg at jeg skal klare de fleste ligninger Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Trenger litt hjelp med denne. Bestem koeffisientene a og b i andregradsfunksjonen: f (x) = ax^2+bx når grafen til f går gjennom punktene (-2,18) og (1,-3) Takker på forhånd. Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Kan noen ta stykket under og vise nøyaktig hva som gjøres? Hadde vært til stor hjelp 5-8-(-2)+(-5)-6 5-8-(-2)+(-5)-6= 5-8+2-5-6=-12 Grunnen til at det blir +2 er at to minus sammen gir et plus. men det med -5 er at hvis det blir en plus og minus sammen det er alltid minusen vi bruker. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Et spørsmål. I stykket: 4+(-6)+10. Blir begge + - da? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Trenger litt hjelp med denne. Bestem koeffisientene a og b i andregradsfunksjonen: f (x) = ax^2+bx når grafen til f går gjennom punktene (-2,18) og (1,-3) Takker på forhånd. y = f(x). Du veit at når x = -2, er y = 18, altso f(-2) = 18. Tilsvarande for det andre punktet. Det gjer deg to likningar med to ukjende (a og b). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå