Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

sorry, så ikke oppgava di

v = [x, y]

dvs

P = v / |v| = [x, y] / sqrt(x^2 + y^2)

denne (P) har retning som v og lengde 1...

du kan du prøve sjøl...

:)

evt sett inn f. eks. v = [2, 3]

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bevise chart?cht=tx&chl=A \text { og} B \Rightarrow C kan jeg heller bevise chart?cht=tx&chl=\bar{C} \Rightarrow \bar {A} \text {eller} \bar {B}, men hvis jeg beviser chart?cht=tx&chl=\bar{C} \Rightarrow \bar {A}, vil det også bevise den første implikasjonen?

Ja, om vi har at chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar A eller at chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar B, så vil chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar A \ \vee \ \bar B. (V-en betyr eller på logikkspråk) gjelde -- og det er nettopp den kontrapositive implikasjonen til chart?cht=tx&chl=A \ \wedge \ B \ \Rightarrow \ C (opp-ned V-en betyr og).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er jeg helt blank på. Noen kloke hoder som ser hvordan dette skal gjøres?

Volumet til en kule med radius r er gitt ved 3487a5b1ee079226819ef028512a5741.png .Bestem radien uttrykt ved V

Jeg prøvde meg på en omskrivning, som endte opp som tredjeroten av (3V over 4π).

Om dette i det hele tatt er riktig blir det veldig knotete å regne med videre i oppgaven (skal finne absolutt og relativ endring til radien når volumet (1) fordobles og (2) tredobles)

Lenke til kommentar

ZuxBigTaim:

Generelt vil produktet av alle nemnarane vere fellesnemnar. Det gjeld alltid, men gjev ikkje alltid den enklaste utrekninga. I tilfelle som det er det ikkje mogeleg å faktorisere nokon av nemnarane, og fellesnemnar vil vere akkurat det, produktet av dei to nemnarane.

Denne er jeg helt blank på. Noen kloke hoder som ser hvordan dette skal gjøres?

[...]

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534833

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

ZuxBigTaim:

Generelt vil produktet av alle nemnarane vere fellesnemnar. Det gjeld alltid, men gjev ikkje alltid den enklaste utrekninga. I tilfelle som det er det ikkje mogeleg å faktorisere nokon av nemnarane, og fellesnemnar vil vere akkurat det, produktet av dei to nemnarane.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534833

Hva gjør jeg med tellerene da? F.eks den med 2/x + 1/x+1 edit: forsto det.. Sliter mer med denne...

post-291183-1046984_thumb.jpg

Endret av ZuxBigTaim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...