Fadbjythlbffj Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (Da skriver du gjerne en parentes rundt x+6 ) Hva skjer om du opphøyer begge sidene i andre? (Husk på kvadratsetning på høyre side) Ja, jeg ser at jeg må opphøye i andre på begge sider. Det går jo fint på venstre side, men jeg får det ikke til på høyre. Mistenker at jeg glemmer en eller annen grunnleggende regel, for jeg får bare 1+9x og det ser jeg jo er galt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Som Jaffe nemnte, hugs fyrste kvadratsetning: . Du har gløymd eit ledd. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvordan minustegnet blir borte ... Noen som kan forklare? Endret 1. september 2013 av maikenflowers Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kjerneregelen. Åh, selvfølgelig!! Takk Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva betyr â?Og hva menes med |a|? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 |a| er absoluttverdien av a Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva betyr â? Kva er samanhengen? Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 |a| er absoluttverdien av a Å hvordan regner man ut det? Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kva er samanhengen? Kan skrive en oppgave: Given a=(1,1,0) b=(2,2,1) c=(0,1,1), evaluate. oppgave 1, |a| og 2, â Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kan skrive en oppgave: Given a=(1,1,0) b=(2,2,1) c=(0,1,1), evaluate. oppgave 1, |a| og 2, â |a| betyr lengden av a. |a| = sqrt(1^2 + 1^2 + 0) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Å hvordan regner man ut det? For tal er absoluttverdien den positive verdien. Dvs., |2| = 2 og |-2| = 2. For vektorar er det lengden. Generelt for ein vektor er lengda gitt ved . Kan skrive en oppgave: Given a=(1,1,0) b=(2,2,1) c=(0,1,1), evaluate. oppgave 1, |a| og 2, â Sjekk læreboka, veit ikkje kva det er. Endret 1. september 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hei Hvordan kan vi finne koordinatene til punktet Q når P=(-3,1) og QP=[-2,4]? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Tenk deg at du skal "gå" fra origo til punktet Q. Da kan du først gå til P (som du kjenner koordinatene til), og deretter kan du gå langs vektoren fra P til Q, . Dette er nettopp det som skjer ved vektoraddisjon -- da legger vi vektorene etter hverandre og finner vektoren fra starten av den ene, til slutten av den andre. Sagt med andre ord blir altså vektoren fra origo til Q gitt ved: . Tegner du en figur så tror jeg dette blir ganske tydelig Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Tenk deg at du skal "gå" fra origo til punktet Q. Da kan du først gå til P (som du kjenner koordinatene til), og deretter kan du gå langs vektoren fra P til Q, . Dette er nettopp det som skjer ved vektoraddisjon -- da legger vi vektorene etter hverandre og finner vektoren fra starten av den ene, til slutten av den andre. Sagt med andre ord blir altså vektoren fra origo til Q gitt ved: . Tegner du en figur så tror jeg dette blir ganske tydelig å hvordan skal jeg regne det ut? får ikke det til :/ Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 å hvordan skal jeg regne det ut? får ikke det til :/ å hvorfor brukte du + der, hvorfor ikke - da? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) er vektoren fra origo til P. Den er altså [-3, 1] (hvis vi starter i origo og går 3 steg i negativ retning på x-aksen og 1 steg på y-aksen i positiv retning så kommer vi til (-3, 1)). Vektoren er vektoren som peker i motsatt retning av som du har i oppgaven. For å snu retningen på en vektor setter vi minus foran; altså er . Til sammen: . Tar du resten da? edit: for å legge sammen vektorer (legge dem etter hverandre og finne vektoren fra startpunktet av den ene til endepunktet på den andre) bruker man +. Men som du ser her endte vi opp med den vektoren QP du har i oppgaven, med minus foran. Å trekke en vektor fra en annen er det samme som å legge til den omvendte vektoren. Endret 1. september 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 er vektoren fra origo til P. Den er altså [-3, 1] (hvis vi starter i origo og går 3 steg i negativ retning på x-aksen og 1 steg på y-aksen i positiv retning så kommer vi til (-3, 1)). Vektoren er vektoren som peker i motsatt retning av som du har i oppgaven. For å snu retningen på en vektor setter vi minus foran; altså er . Til sammen: . Tar du resten da? edit: for å legge sammen vektorer (legge dem etter hverandre og finne vektoren fra startpunktet av den ene til endepunktet på den andre) bruker man +. Men som du ser her endte vi opp med den vektoren QP du har i oppgaven, med minus foran. Å trekke en vektor fra en annen er det samme som å legge til den omvendte vektoren. Skjønner nå , takk for hjelpen ! Lenke til kommentar
Fadbjythlbffj Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Som Jaffe nemnte, hugs fyrste kvadratsetning: . Du har gløymd eit ledd. Jeg får rett og slett ikke til å sette inn 1+3√x inn i kvadratsetningen. Hvordan gjør jeg det når det er et rottegn i leddet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå