TheKing97 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåten på denne?Står helt fast... 5x - x2 2x - 4 -------- * --------2x + 4 10 - 2x Fasit: (x2 - 2x) / 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Ser umiddelbart at 5x - x2 kan skrives som x(10-2x)/2.. Du kan også skille ut en felles faktor 2 i teller og nevner. Hjelper det deg på vei? Endret 28. august 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
BVV Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 -4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2) Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 I ABC er AB = 12 cm, AC = 13 cm og vinkel B = 90 grader. Vi feller ned en normal fra B til hypotenusen AC. Hvor langt er det fra A til fotpunktet D for normalen? Ser at det dannes to formlike trekanter, men hvordan vil ligningen bli for denne oppg.? Har sett på et par eks. som jeg ikke helt klarer å forstå. Veldig fint om noen kunne forklart hvorfor ligningen blir sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 -4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2) Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. Les her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kvadratsetningene Annengradsligningen løses ved å lage et fullstendig kvadrat. Du kan også bruke formelen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 I ABC er AB = 12 cm, AC = 13 cm og vinkel B = 90 grader. Vi feller ned en normal fra B til hypotenusen AC. Hvor langt er det fra A til fotpunktet D for normalen? Ser at det dannes to formlike trekanter, men hvordan vil ligningen bli for denne oppg.? Har sett på et par eks. som jeg ikke helt klarer å forstå. Veldig fint om noen kunne forklart hvorfor ligningen blir sånn. smartere A = (12*5) / 2 = (13*h) / 2 h = 60 / 13 der 13 = sqrt(12^2+5^2) 1 Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) -4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2) Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. -2 er en faktor i alle leddene. Det er det samme som at alle leddene er delelig med -2. Da kan du trekke -2 ut av parentesen. Så kan du dele begge sider med -2 slik at du ender opp med en finere likning: 2a^2+3a-2=0 Endret 28. august 2013 av RaidN Lenke til kommentar
BVV Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 -2 er en faktor i alle leddene. Det er det samme som at alle leddene er delelig med -2. Da kan du trekke -2 ut av parentesen. Så kan du dele begge sider med -2 slik at du ender opp med en finere likning: 2a^2+3a-2=0 Ok, så for å fjerne -2 utenfor parentesen, så deler man på -2 oppe og nede til slutt, for å stå igjen med -2a^2-3a-2=0 Må man dele på begge sider av likningen? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Forslag? Flere alternativer kan være riktige. Nesten helt blank. Eneste jeg tror jeg forstår er at uttrykket i funksjonen g må være et som gir større utslag for større verdier, kanskje pga. andregradsuttrykk. Tanken på at a eller b kan være blanding av negative tall og positive tall, er det som setter sperring for tankegangen min. Hvordan kan jeg da forestille meg disse alternativene, når jeg ikke kan forestille meg hvilken grad funksjonene er? Endret 28. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Skal du ikke spørre studass om Matte1 leksene dine? Trikset er å tegne funksjonene, prøv å tegn de slik at du får mot-eksempler til svaralternativene. Kravene kan skrives om til at f(a) - f(b) < 7 og f(b) - f(b) > 9Siden f(x) - g(x) er kontinuerlig, så må f(x) - g(x) oppnå alle verdier fra og med 7 til og med 9 mellom a og b. Endret 28. august 2013 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår... Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 kva faen.png Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår... Ca. 12,9m2 kom jeg fram til. 1 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Del det opp i trekanten og firkanter, da klarer du det lett. 2 Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 kva faen.png Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår... Del det opp i trekanten og firkanter, da klarer du det lett. Får 12,9m2 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er standard å bruke symbolet ~ for en ekvivalensrelasjon, så bruk det. Å bruke = blir feil, da det allerede betyr likhet. Du må bruke variabler, f.eks. x, y og z, ja. Det er fordi det du viser skal gjelde uansett valg av elementer fra mengden. Hvis du bruker spesifikke elementer/tall så har du bare vist det for akkurat de tallene. For å vise symmetri skal du vise at dersom x ~ y, der x og y er to vilkårlige hele tall, så er det også slik at y ~ x. Med andre ord skal du vise at dersom x - y er delelig på 2, så er y - x delelig på 2. For å vise transitivitet skal du vise at dersom x ~ y og y ~ z, så er x ~ z. Eller med andre ord: Dersom x - y er delelig på 2 og y - z er delelig på 2, så er x - z delelig på 2. Her vil du få bruk for at et heltall x er delelig på 2 når det kan skrives på formen , der k er et eller annet heltall. Takk for veldig utfyllande svar. Trur eg skjønner meir no, men må nok jobbe en del med det. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Finn alle punkter på kurven y=(1/x) hvor tangentlinjen står vinkelrett på linjen y=4x-3. -- Har regnet litt på det og funnet punktene (2,0.5) og (-2,-0.5). Noen som hadde giddet å dobbeltsjekke om dette er riktig? Boken oppgir bare fasit på oddetallsoppgavene .. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Finn alle punkter på kurven y=(1/x) hvor tangentlinjen står vinkelrett på linjen y=4x-3. -- Har regnet litt på det og funnet punktene (2,0.5) og (-2,-0.5). Noen som hadde giddet å dobbeltsjekke om dette er riktig? Boken oppgir bare fasit på oddetallsoppgavene .. er enig med deg, litt vankelig å se på Wolfram at tangentlinjene er vinkelrett på y=4x-3 http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+%7B4x-3+and+-0%2C25x%2B1+and+1%2Fx+and+-0%2C25x-1%7D Endret 29. august 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
''' Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) er enig med deg, litt vankelig å se på Wolfram at tangentlinjene er vinkelrett på y=4x-3 http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+%7B4x-3+and+-0%2C25x%2B1+and+1%2Fx+and+-0%2C25x-1%7D Det blir vanskelig når aksene ikke er like, ja... Men svaret stemmer. http://imgur.com/5SHjFAv (brukte visst y=4x, men det forandrer ikke vinkelen) Endret 29. august 2013 av Grønnsyre Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det blir vanskelig når aksene ikke er like, ja... Men svaret stemmer. http://imgur.com/5SHjFAv (brukte visst y=4x, men det forandrer ikke vinkelen) godt poeng, gikk meg huset forbi... Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Frisker bare opp de to første ukene på vgs, men jeg husker ikke hvordan jeg gjør dette stykket her: 2 4 _ = _ 3 x Noen som kan forklare dette til meg som at jeg var 5? -- Jeg forstår jo at x tilsvarer 6, men hvordan forklarer jeg dette? Endret 29. august 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå