RaidN Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvordan funker det når man skal skrive hex til desimal når det dukker opp en "." inni der? hextilDecCapture.JPG (AA.A)16 = 10*161 + 10*160 + 10*16-1 = 160+10+(10/16) 1 Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Takker pus! 1 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Diskret matematikk, noken som kan hjelpe meg å forstå relasjonar/relations? Her er eksempel på det eg ikkje skjønner noko av... Oppgåve 2.4.5 f eks. Stort bilde: Lenke til kommentar
steketermometer Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Noen som kan hjelpe meg med å snu en formel? Skal snus med fordel på i, altså skal sitte igjen med i alene. PV = FV * 1/(1+i)^n Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Hvordan funker det når man skal skrive hex til desimal når det dukker opp en "." inni der? hextilDecCapture.JPG Tipper det skulle stått komma? Isåfall blir det 10*16+10+10/16=170,625 ... gjetter jeg på Endret 27. august 2013 av blackbrrd Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Diskret matematikk, noken som kan hjelpe meg å forstå relasjonar/relations? Her er eksempel på det eg ikkje skjønner noko av... Oppgåve 2.4.5 f eks. Stort bilde: Du skal sjekke at kravene om å være en ekvivalensrelasjon (i, ii og iii i Definition 2.4.2) er oppfylt, altså om relasjonen er refleksiv, transitiv og symmetrisk. For eksempel er x - x = 0 delelig på 2, så da er x ~ x. Dermed er x refleksiv, og krav i er bevist. Tar du ii og iii? Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Du skal sjekke at kravene om å være en ekvivalensrelasjon (i, ii og iii i Definition 2.4.2) er oppfylt, altså om relasjonen er refleksiv, transitiv og symmetrisk. For eksempel er x - x = 0 delelig på 2, så da er x ~ x. Dermed er x refleksiv, og krav i er bevist. Tar du ii og iii? Det er her eg sliter... Kva er en relasjon? "R is called reflexive if x ∼R x for all x ∈ A" seier meg egentlig ikkje så mykje Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 For den presise definisjonen, se f.eks. her. En mer intuitiv forklaring er at en relasjon er en slags sammenheng mellom to elementer i en mengde. For eksempel har vi relasjonen "mindre enn". Med den relasjonen er to elementer x og y relatert til hverandre hvis x er mindre enn y. En vanlig måte å forkorte "x er relatert til y" på er x ~ y, men for akkurat denne relasjonen har vi et spesielt symbol, nemlig <, så vi skriver i stedet x < y. En annen relasjon kan være den relasjonen i eksempelet, som er slik at x og y skal være relatert til hverandre hvis x - y er delelig på 2. Da vil for eksempel 5 og 3 være relatert til hverandre, siden 5 - 3 = 2 er delelig på 2, og vi kan skrive 5 ~ 3. Derimot vil ikke 7 ~ 4, siden 7 - 4 = 3 ikke er delelig på 2. Et annet eksempel kan være relasjonen mellom to vektorer, som er definert slik at dersom . En relasjon illustrerer altså en eller annen sammenheng mellom to elementer i en mengde. Relasjoner kan deles inn i flere typer, deriblant ekvivalensrelasjoner. En ekvivalensrelasjon er en relasjon som oppfyller de tre kravene i boka di, nemlig at relasjonen skal være refleksiv, transitiv og symmetrisk. At relasjonen er refleksiv vil si at x ~ x for alle x i mengden. = er en refleksiv relasjon, siden x = x uansett hva x er. < er derimot ikke refleksiv, det er jo aldri slik at x < x -- et tall er aldri mindre enn seg selv. Symmetrisk vil si at det ikke spiller noen rolle hvilken rekkefølge elementene kommer i, altså at x ~ y og y ~ x er det samme. For = så stemmer det, det er jo slik at hvis x = y så er y = x. = er altså symmetrisk. < er derimot ikke symmetrisk, siden x < y og y < x ikke er det samme. Transitiv vil si at hvis vi vet at x ~ y og at y ~ z, så må da x ~ z. Både = og < er transitive. Hvis vi f.eks. vet at x = y og y = z, så må jo x = z også, ikke sant? Det samme gjelder <; siden 3 < 5 og 5 < 9 så må også 3 < 9. Når alle disse tre er oppfylt for en relasjon så kaller vi relasjonen en ekvivalensrelasjon. = er da en ekvivalensrelasjon, siden den er både refleksiv, symmetrisk og transitiv. < er derimot ikke det, siden den bare er transitiv. I oppgaven skal du vise at den relasjonen vi får når vi sier at x ~ y dersom x - y er delelig på 2, er en ekvivalensrelasjon. Da må du altså vise at den er disse tre tingene. Jeg viste i sted at den var refleksiv. Du må da vise at den er symmetrisk og transitiv. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei til alle mattegenier der ute. Trenger litt hjelp med følgende stykke: Oppg. 2.222c) 2/5+3(1/2-7/30) Setter virkelig stor pris på hjelp ! Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Noen som kan hjelpe meg med å snu en formel? Skal snus med fordel på i, altså skal sitte igjen med i alene. PV = FV * 1/(1+i)^n Deler på FV og får: PV/FV = 1/(1+i)^n Inverterer og får FV/PV = (1+i)^n Tar n-te roten 1+ i = nteroot(FV/PV) i = nteroot(FV/PV) - 1 Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei til alle mattegenier der ute. Trenger litt hjelp med følgende stykke: Oppg. 2.222c) 2/5+3(1/2-7/30) Setter virkelig stor pris på hjelp ! Hva er de ute etter? Skal du bare trekke sammen så blir det: 2/5+3*1/2-3*7/30 = 1,2 Evt kan du gjøre om til felles brøkstrek og få: 12/30+45/30-21/30 = 36/30 = 6/5 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 For den presise definisjonen, se f.eks. her. En mer intuitiv forklaring er at en relasjon er en slags sammenheng mellom to elementer i en mengde. ... I oppgaven skal du vise at den relasjonen vi får når vi sier at x ~ y dersom x - y er delelig på 2, er en ekvivalensrelasjon. Da må du altså vise at den er disse tre tingene. Jeg viste i sted at den var refleksiv. Du må da vise at den er symmetrisk og transitiv. Er veldig usikker på om eg henger med her, men. Er det slik at når ein skal vise ein relasjon, skal ein konsekvent bruke same teikn for alle dei tre "stega"? (f. eks "=" på alle tre?). Trur eg har skjønt meir iallfall, men eg er fortsatt veldig usikker på korleis eg skal vise det. Skal eg bruke berre x/y/z som eksempel? Evt korleis? Skal eg setje inn eksempel på talverdiar? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Det er standard å bruke symbolet ~ for en ekvivalensrelasjon, så bruk det. Å bruke = blir feil, da det allerede betyr likhet. Du må bruke variabler, f.eks. x, y og z, ja. Det er fordi det du viser skal gjelde uansett valg av elementer fra mengden. Hvis du bruker spesifikke elementer/tall så har du bare vist det for akkurat de tallene. For å vise symmetri skal du vise at dersom x ~ y, der x og y er to vilkårlige hele tall, så er det også slik at y ~ x. Med andre ord skal du vise at dersom x - y er delelig på 2, så er y - x delelig på 2. For å vise transitivitet skal du vise at dersom x ~ y og y ~ z, så er x ~ z. Eller med andre ord: Dersom x - y er delelig på 2 og y - z er delelig på 2, så er x - z delelig på 2. Her vil du få bruk for at et heltall x er delelig på 2 når det kan skrives på formen , der k er et eller annet heltall. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Kan noen gi meg et hint på denne? http://i.imgur.com/B2LP4gA.jpg Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) * Endret 27. august 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) For what value of the constant k is the line x + y = k normal to the curve y = x^2? For å finne normalen til en kurve, deler man -1 på stigningstallet til tangenten til kurven slik: (-1)/stig.tall.tangent. Stigningstallet til tangenten til kurven må i dette tilfellet være (x^2)dx noe som gir 2x. Normalen til kurven y må altså ha stigningstall (-1)/2x. Linjen kan vi omformulere til y = -x + k hvor x er stigningstall til linjen og k er skjæringspunktet til y-aksen. y er da lik -((-1)/2x) + k noe som gir y = 1/2x + k. Jeg tror utregningen min stemmer så langt, men hva gjør jeg så? Står bom stille. Svaret skal bli k = 3/4. Hvordan kommer jeg frem til dette? Har jeg gjort feil så langt? Endret 27. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hva er de ute etter? Skal du bare trekke sammen så blir det: 2/5+3*1/2-3*7/30 = 1,2 Evt kan du gjøre om til felles brøkstrek og få: 12/30+45/30-21/30 = 36/30 = 6/5 Takk skal du ha, snille deg. Det var noe som jeg ikke forsto, men nå kommer bitene på plass, så tusen takk ! Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Prøver å poste denne igjenn det står i en oppgave:if the position of the points P and Q are i+3j-7k and 5i-2j+4k respectively, find PQ"pil over" and determine its length and direction cosines.Jeg har funnet PQ. 4i-5j+11k. Men når jeg skal finne lengden og retningen til cosinus. Hvordan går jeg frem da? Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Lurte på om noen kunne hjelpe meg med den stygge greia her? Har prøvd nå et par timer, og får virkelig ikke til.... Endret 27. august 2013 av DexterMorgan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå