Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser riktig ut. Bare trekk sammen ab-leddene og forkort brøkene der det er mulig.

 

For øvrig en ting som kan gjøre ditt livet litt enklere: Når du ganger sammen to brøker der den ene har en faktor i telleren som går igjen i nevneren hos den andre, så kan du forkorte disse mot hverandre med én gang. F.eks.: chart?cht=tx&chl=\frac34\cdot\frac13=\frac{\cancel{3}\cdot1}{4\cdot\cancel{3}}=\frac14

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Siden a er delelig på 5, så kan a skrives på formen a = 5k for alle heltall k. Setter du dette inn faller det ut at (a+1)^2 - 6 er delelig på 5.

 

Jeg ser den, men ikke hvordan (a+1)^2-6 er delelig på alle heltall som er delelig med 5.

 

Etter litt lek med formelen kom jeg fram at dersom c | a, gjelder c | (a+1)^2 -c-1 for alle heltall.

Lenke til kommentar

Det ser riktig ut. Bare trekk sammen ab-leddene og forkort brøkene der det er mulig.

 

For øvrig en ting som kan gjøre ditt livet litt enklere: Når du ganger sammen to brøker der den ene har en faktor i telleren som går igjen i nevneren hos den andre, så kan du forkorte disse mot hverandre med én gang. F.eks.: chart?cht=tx&chl=\frac34\cdot\frac13=\frac{\cancel{3}\cdot1}{4\cdot\cancel{3}}=\frac14

Takk :) Nå har jeg 1/3a^2 + 1/4ab - ab - 3/4b^2.. Dette skal bli 1/3a^2 - ab - b2

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er det noen smarte mattehoder her?

 

Det gjelder denne oppgaven;

 

2x - y^2 + 3z^3

 

OBS!!

 

X = 3

Y = -2

Z = -1

 

Jeg kommer ikke til riktig svar. Kan hende fasit er feil, men regner med noen av dere finner enkelt ut av svaret!

 

Takk på forhånd :D

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

2x - y^2 + 3z^3 =

 

2*3-(-2)^2 + 3*(-1)^3 =

 

6-(4) + 3*(-1) =

 

6-4-3=

 

-1

 

 

edit: too damn late!

Endret av Slettet+45613274
De 3 siste innleggene er flettet inn fra en egen tråd.
Lenke til kommentar

Har bare et veldig kort spørsmål, for jeg tar nå matte på høgskolen jeg går på. Var aldri sånn kjempe god i matte på grunnskolen men har bestemt meg for at det skal forandre seg. Så her kommer sikkert verdens mest topelige spørsmål. Jeg har denne oppgaven her, enkel algebra trekk sammen oppgave:

 

Oppgave: 7a+3b-5b+4c-3a+6b+5ac

mitt svar: 4a+4b+4c+5ac

Så sjekket jeg det på wolfram for å være på den sikre siden

Wolfram: 5ac+4a+4b+4c

 

Her er et annet stykke som viser det jeg lurer på litt bedre:

Oppgave: 2x^2-3x^3+4x+10x^2-3x

mitt svar: 12x^2-3x^3+x

Wolfram: -3x^3+12x^2+x

 

Sikkert et veldig teit spørsmål men jeg trenger fortsatt svar. Når man trekker sammen algebra utrykkene skal det da være i noen bestemt rekkefølge? For eksempel skal alltid X^3 stå før X^2? Hvorfor er mitt svar evt feil.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Har bare et veldig kort spørsmål, for jeg tar nå matte på høgskolen jeg går på. Var aldri sånn kjempe god i matte på grunnskolen men har bestemt meg for at det skal forandre seg. Så her kommer sikkert verdens mest topelige spørsmål. Jeg har denne oppgaven her, enkel algebra trekk sammen oppgave:

 

Oppgave: 7a+3b-5b+4c-3a+6b+5ac

mitt svar: 4a+4b+4c+5ac

Så sjekket jeg det på wolfram for å være på den sikre siden

Wolfram: 5ac+4a+4b+4c

 

Her er et annet stykke som viser det jeg lurer på litt bedre:

Oppgave: 2x^2-3x^3+4x+10x^2-3x

mitt svar: 12x^2-3x^3+x

Wolfram: -3x^3+12x^2+x

 

Sikkert et veldig teit spørsmål men jeg trenger fortsatt svar. Når man trekker sammen algebra utrykkene skal det da være i noen bestemt rekkefølge? For eksempel skal alltid X^3 stå før X^2? Hvorfor er mitt svar evt feil.

 

Takker for svar :)

 

Begge regnestykkene dine er helt riktige, hvilken rekkefølge leddene står i betyr ingen ting.

 

Det er dog vanlig å sette leddene i rekkefølge etter høyde på potensen, altså f.eks x^3+x^2+x+1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...