Imlekk Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Aha , takk for hjelpen begge to ! ) Siden vi først er inne på det, så hva med denne forklaringen: Du skal finne to vektorer som går i samme retning. De tallene som står foran vektorene betyr bare hvor fort vektoren går. Parallelle vektorer kan gå i forskjellige hastigheter. Men, i dette tilfellet, for hvert skritt de går i u retningen må de begge gå like mange i v retningen. Mer konkret, for hvert skritt (a) går i u retningen så går den også -2/3 skritt i v retningen. Det samme gjør ©. 2 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Jepp, skjønner det nå .. Tusen takk ! Endret 25. august 2013 av AnnaH Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hallo! Lurer litt på en oppgave... 1 1 2b-3 --- + --- - ------ 3a 2b 6ab Klarer liksom å få den til, men i fasiten står det at svaret blir a+1 ----- 2ab Hvorfor blir det a pluss 1 og ikke a minus 1? Skjønner ikke hvorfor!! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Minus og minus er pluss, so -(2b-3) = -2b + 3. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Aha, men hvorfor setter man parantes rundt 2b-3? Liksom fordi at det er ett ledd? Dumme spørsmål men bedre å spørre for mye enn for lite Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Dei utgjer teljaren i ein brøk, so det er berre eitt ledd ja. Du kan dele opp brøken i to ledd om du vil. Endret 25. august 2013 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Vanskelig å vite hva du kan bruke når jeg ikke har boken din, og det finnes ingen enklere måte å gjøre det på en derivasjon så vidt jeg kan huske da dette er en typisk introduksjonsoppgave til derivasjon. Du får lete litt i boken din og se om det står noen andre metoder der. Ang det regnestykket du editet inn etterpå, er spørsmålet der hvilken X gir svaret (a+b)/2 ? Nei. Skal vise at for en eller annen verdi x så har funksjonen verdien (a+b)/2. Uvant med matte på engelsk, så er ikke helt sikker. Har fortsatt ikke fått denne til, heller ikke neste: Det du kan gjere er å skrive om funksjonsuttrykket ved å fullføre kvadratet, då vil du kunne lese av x-koordinaten for botnpunktet direkte frå uttrykket. Du må få funksjonsuttrykket på ei form F(x) = a(x-b)^2 + c, og då vil botnpunktet vere i x=b. Kan du å fullføre kvadrat? Kan du utdype om dette? Denne metoden er ukjent for meg. Forsøkte å bruke en metode som jeg fant her: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=27550 men dette fikk jeg ikke til å stemme, evt jeg tolker det ikke riktig. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Noen som kan vise meg hvordan jeg gjør c)? Får den ikke til.. Lenke til kommentar
Rognebær Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kan noen forklare denne her? 1/R=1/R1+1/R2 Læreren gangen med fellesnevner, men kun på høyresiden av =-tegnet. Hvorfor kan han gjøre det? Er R1*R2=R? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Noen som kan vise meg hvordan jeg gjør c)? Får den ikke til..Kan du vise hvordan du har forsøkt å løse den? Kan noen forklare denne her? 1/R=1/R1+1/R2 Læreren gangen med fellesnevner, men kun på høyresiden av =-tegnet. Hvorfor kan han gjøre det? Er R1*R2=R? Det kan han ikke. Er du sikker på at han ikke bare ganget leddene på høyresiden med henholdvis og ? Endret 25. august 2013 av D3f4u17 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kan du vise hvordan du har forsøkt å løse den? Det kan han ikke. Er du sikker på at han ikke bare ganget leddene på høyresiden med henholdvis og ? Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Skjønner eller får ikke til med å gange brøk inn i parantes og fortsette.. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) snipSe på overgangen mellom andre og tredje linje. I det midterste leddet mangler det en x. Endret 25. august 2013 av D3f4u17 1 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Se på overgangen mellom andre og tredje linje. I det midterste leddet mangler det en x. Hvorfor blir fasiten slik? Deler de på 2x eller 2? Og hvis de deler på 2x hvorfor blir nevneren fortsatt x^2? Og hvis de deler på 2 hvorfor blir det ikke bare x-x^2 i teller? Lenke til kommentar
Rognebær Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kan du vise hvordan du har forsøkt å løse den? Det kan han ikke. Er du sikker på at han ikke bare ganget leddene på høyresiden med henholdvis og ? Var det jeg trodde også. Han sa at han ganget med fellesnevner. Slik at fasiten ble R=(R1+R2)/R1R2. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hvorfor blir fasiten slik? Deler de på 2x eller 2? Og hvis de deler på 2x hvorfor blir nevneren fortsatt x^2? Og hvis de deler på 2 hvorfor blir det ikke bare x-x^2 i teller?Etter at den manglende x-en har blitt lagt, har du på slutten av fjerde linje i ditt første løsningsforsøk følgende: . De to siste leddene i telleren annullerer hverandre, slik at vi står igjen med , som forenkles til fasitsvaret ved at man deler med 2 over og under brøkstreken. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Etter at den manglende x-en har blitt lagt, har du på slutten av fjerde linje i ditt første løsningsforsøk følgende: . De to siste leddene i telleren annullerer hverandre, slik at vi står igjen med , som forenkles til fasitsvaret ved at man deler med 2 over og under brøkstreken. Aha, jeg som rotet det til unødvendig mye.. så det nå. Men kan du kanskje hjelpe meg med den oppgaven hvor jeg skal gange brøk inn i parantes? Den har jeg ikke peiling på.. 2/3(a+3b)(a-3) Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Fremgangsmåten er akkurat den samme som om brøkleddet hadde vært erstattet av ett eller annet ikke-brøk-ledd. Blir det enklere dersom du substituerer for ? Lenke til kommentar
Rognebær Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Fikk bedre svar Endret 25. august 2013 av Rognebær Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Kan du utdype om dette? Denne metoden er ukjent for meg. Forsøkte å bruke en metode som jeg fant her: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=27550 men dette fikk jeg ikke til å stemme, evt jeg tolker det ikke riktig. Du har funksjonen . Det du vil gjere er å skrive om det som står i parentesen til eit uttrykk på forma . Frå andre kvadratsetning veit du at . Om du samanlikner dette med , ser du at passer bra. Men det er eit lite triks ein må gjere: i funksjonsuttrykket mangler jo -leddet. For å få det, må ein plusse på null, i forma . Me hadde jo , so . Å plusse på null er heilt lov, for det endrer jo ikkje funksjonsverdien. Det vil seie at ein får som ein kan skrive om, ved hjelp av andre kvadratsetning, til No har me altso . Konstantleddet (+25) har ingenting å seie for kor botnpunktet er, so det treng ein ikkje tenkje på. Effekten av å ha er at ein flytter heile parabelen steg til høgre. Ein vanleg parabel har botnpunkt i , medan har botnpunkt i , so i dette tilfellet er botnpunktet i . Endret 25. august 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå