Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where

 

T = 100 - 30x + 3x^2

 

How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible?

 

Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke.

 

 

Det du kan gjere er å skrive om funksjonsuttrykket ved å fullføre kvadratet, då vil du kunne lese av x-koordinaten for botnpunktet direkte frå uttrykket. Du må få funksjonsuttrykket på ei form F(x) = a(x-b)^2 + c, og då vil botnpunktet vere i x=b. Kan du å fullføre kvadrat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

 

Den trippelderiverte blir vel heller akselerasjonsendringen, ikke akselerasjonsakselerasjonen (som vel er den fjerdederiverte). Når man kommer til deriverte av så høy orden begynner det å bli vanskelig å se det for seg, men å tenke på det sånn kan være lurt.

 

Enig slik du fremstiller det.

 

Jeg husker begrepet fra samfunnsøkonomi faget. Mener det der var den trippel deriverte, men da er språkbruken som du påpeker upresis.

 

Eksempel: Deriver x opphøyd i femte potens til man kommer til null.

Lenke til kommentar

 

Enig slik du fremstiller det.

 

Jeg husker begrepet fra samfunnsøkonomi faget. Mener det der var den trippel deriverte, men da er språkbruken som du påpeker upresis.

 

Eksempel: Deriver x opphøyd i femte potens til man kommer til null.

 

chart?cht=tx&chl=x^5 er fem ganger deriverbar. Dvs. at ved sjette derivasjon får man null.

 

Den andrederiverte er akselerasjon. Den tredjederiverte er endringsraten til akselerasjonen, også kjent som jerk.

 

Deriverer man jerk, får man snap. Dette fortsetter i det uendelige, men såvidt jeg vet har vi bare navngitt 7-8 stk.

 

Vi har:

Posisjon - Fart - Akselerasjon - Jerk - Snap - Crackle - Pop

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Klar over det. Jeg tok bare litt i.

 

Merk at inflasjon er ikke for sterk stigning i prisnivået. Økonomer opererer med flere lignende begreper:

  1. Hyperinflasjon - Ekstrem stigning i prisnivået.
  2. Deflasjon - Prisnivået faller.
  3. Reflasjon - Produksjonsveksten er sterkere enn inflasjonsraten.
  4. Disinflasjon. Inflasjonsraten synker.
  5. Stagflasjon - Stigende arbeidsledighet går sammen med økt inflasjon. Dette forbindes ofte med tilbudssjokk i økonomien.
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående fellesnevner.

Jeg vet hvordan jeg skal faktorisere nevnerene for å finne fellesnevner i dette stykket:

6+x/2x-6 - 2-x/x-3

 

Men hvordan finner jeg fellesnevner i dette stykket?

3/5 - 1/2 - x-1/5x+15

 

En enkel måte å gjøre det på, er å gange sammen alle nevnerne.

 

Her får du da chart?cht=tx&chl=5\cdot2\cdot(5x+15) = 10(5x+15) = 50x+150

 

Det er en av mulighetene.

 

En annen mulighet er å faktorisere nevnerne. I dette tilfellet er det bare chart?cht=tx&chl=5x+15 som ikke er faktorisert, men kan faktoriseres til chart?cht=tx&chl=5(x+3)

 

For å finne den simpleste fellesnevneren, trenger vi et uttrykk som inneholder alle de vi har, uten å repetere faktorer.

 

I dette tilfellet kan vi bruke chart?cht=tx&chl=5\cdot2\cdot(x+3) = 10x+30

 

Merk at jeg droppa 5ern fra den siste nevneren, fordi vi allerede har en femmer.

 

Som sagt, den enkleste måten er den første jeg nevnte: Gang sammen alle nevnerne. Da har du en helt grei fellesnevner.

 

Den andre måten er litt mer omstendig, men gir deg det enkleste resultatet.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg holder på med et kapittel som heter Antall Permutasjoner og sliter med en oppgave som omhandler bilnummer i Norge hvor man har 10 tall og 20 bokstaver. Tallet kan ikke start med null og jeg skal finne antall kombinasjoner dersom vi tar i bruk en bokstav og seks siffer.

 

Jeg har blant annet prøvd ut 29P7 og tallet ble for lite. Svaret er 1.8*10^7.

 

Noen som har tips til hvordan jeg skal løse dette, setter pris på tips og svar :)

Lenke til kommentar

Hei :)

Trenger hjelp med denne oppgaven !

Hvilke av disse vektorene er parallelle ? og hvordan får vi vite det da?

a) 3u-2v , (b) 3v-2u , © 6u-4v , (d)-3u+2v , (e) 6u-9v , (f) 6v+4u

Du må finne ut hvilke av vektorene som, hvis du ganger med et tall, blir en annen vektor.

 

I dette tilfellet så kan du gange (eller multiplisere, om du vil) vektor (a) med 2 for å få ©. Altså, 2*(3u-2v) = 6u - 4v.

Lenke til kommentar

Du må finne ut hvilke av vektorene som, hvis du ganger med et tall, blir en annen vektor.

 

I dette tilfellet så kan du gange (eller multiplisere, om du vil) vektor (a) med 2 for å få ©. Altså, 2*(3u-2v) = 6u - 4v.

betyr det at vektor (a) parallell med vektor © .. og hvorfor skal vi gange det med tallet 2?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at a og c er parallelle.

 

Du ganger vektor a med 2, fordi da ser du at den er lik vektor c.

 

To vektorer er alltid parallelle dersom du kan finne en konstant k som ganges med den ene for å bli lik den andre.

 

k kan gjerne være negativ. Bruker du det skal du kunne finne et annet vektorpar som også er parallelle ;)

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at a og c er parallelle.

 

Du ganger vektor a med 2, fordi da ser du at den er lik vektor c.

 

To vektorer er alltid parallelle dersom du kan finne en konstant k som ganges med den ene for å bli lik den andre.

 

k kan gjerne være negativ. Bruker du det skal du kunne finne et annet vektorpar som også er parallelle ;)

Aha , takk for hjelpen begge to ! :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...