unntatt Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Beklager for seint svar. Om jeg har forstått det rett blir det: -53x - (-24x - 199) > 4x + 100 -53x - 24x - -199 > 4x + 100 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 -1(-24x-199) = -1*-24x -1*-199 = ?? Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 If Arg (z) = -5pi/6 and Arg (w) = pi/4, find Arg (z/w). Nuvel, får at Arg z - Arg w og videre at -5pi / 6 - pi/4 = -13pi/12. Men fasit viser 11pi/12. Hvorfor? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Det er samme vinkel, bare i et annet omløp. (Legg på .) Endret 22. august 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Herregud, idioti å ikke se det! Takker! Lenke til kommentar
unntatt Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 -1(-24x-199) = -1*-24x -1*-199 = ?? -1(-24x-199) = 24x - 199 Eller blir det 24x + 199? Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Nytt komplekst spørsmål: Skal uttrykke z = a + bi når jeg har at |z| = 1 og arg(z) = 3pi/4. Tegner opp vinkelen i en koordinatsystem, men kommer meg liksom ikke videre. Hva gjør man? Har jo også at kvdrot av a^2+b^2 = 1... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det du må finne er henholdsvis x- og y-koordinatene. Hvis du har tegna en figur i planet så er den en rettvinkla trekant, der hypotenusen er 1 og du kjenner vinkelen. Da kan du bruke sinus og cosinus for å finne de to katetene (x- og y-verdiene). Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Aha, flott. Kan for øvrig denne muligheten også gi meg svar? Har disse to likningene: kvadratrot av (a^2 + b^2) = 1 og arctan b/a = 3pi/4 Tar tan 3pi/4 og får -1. Får dermed at b/a = -1 og følgelig at -a = b. Setter dette inn i kvadratrotlikninga og ender opp med a = (1 / kvadratrot av 2) og b = i -(1/kvdr 2)). ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det er også mulig å gjøre det slik ja, men du får som du kanskje kan se noen utfordringer når vinkelen er et multippel av 90 grader, f.eks., men da er det snakk om å bruke litt sunn fornuft og innse at tallet da må være et imaginært tall (ingen realdel). En ting du må huske på, uavhengig av metode, er å sjekke hvilken kvadrant tallet befinner seg i (både og har tangensverdi -1), slik at du får korrekt fortegn på real- og imaginærdelene. Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Ah, takker. Men prøvde begge metodene og fikk forskjellig svar. På den trigonometri-måten laget jeg en rettvinkla trekant med hypotenus 1, og hvor trekanten fikk vinkel pi minus (3pi / 4) = pi/4. Dette ga både a og b verdiene "kvadratrot av 2 / 2". Når jeg gjorde det på algebramåten fikk jeg -a = b, men også at a^2 + (-a)^2 = 1 ==> a = 1/kvadratrot av 2 og b = -1 / kvadratrot av 2. Noe går galt med andre ord. Klarer du å finne det? Endret 22. august 2013 av prasa93 Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 det står i en oppgave:if the position of the points P and Q are i+3j-7k and 5i-2j+4k respectively, find PQ"pil over" and determine its length and direction cosines.Jeg har funnet PQ. 4i-5j+11k. Men når jeg skal finne lengden og retningen til cosinus. Hvordan går jeg frem da? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Ah, takker. Men prøvde begge metodene og fikk forskjellig svar. På den trigonometri-måten laget jeg en rettvinkla trekant med hypotenus 1, og hvor trekanten fikk vinkel pi minus (3pi / 4) = pi/4. Dette ga både a og b verdiene "kvadratrot av 2 / 2". Når jeg gjorde det på algebramåten fikk jeg -a = b, men også at a^2 + (-a)^2 = 1 ==> a = 1/kvadratrot av 2 og b = -1 / kvadratrot av 2. Noe går galt med andre ord. Klarer du å finne det? Det er her du må se på figuren. Du vet at tallet ligger i tredje kvadrant (vinkelen forteller det), altså må den reelle delen (x-koordinaten) være negativ, mens den imaginære delen (y-koordinaten) er positiv. Lenke til kommentar
prasa93 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Herlig! Man har da altså tre forskjellige måter å løse et slik stykke på? 1. R(cosθ + i sinθ) og plotte inn tall. 2. Trigonometri vha Pytagoras. 3. Algebraisk ved å manipulere formlene "kvadratrot av a^2 + b^2 = |z|", samt arctan (θ). Spennende. Ser frem til fortsettelsen av faget. Lenke til kommentar
Zacher Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 4/3x^3/2 - 1/2x^2 = 1.33 Hvordan løser man denne? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 -1(-24x-199) = 24x - 199 Eller blir det 24x + 199? 24x+199, du må gange -1 med begge ledd i parentesen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where T = 100 - 30x + 3x^2 How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible? Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke. Og: Show that the function F(x) = ((x-a)^2)((x-b)^2) + x has the value (a+b)/2 at some point x. Eneste jeg kan tenke meg på sistnevnte oppgave er at x=0, men får det likevel ikke til å stemme og finnes ikke fasit. Anyone? Endret 23. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where T = 100 - 30x + 3x^2 How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible? Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke. Og: Show that the function F(x) = ((x-a)^2)((x-b)^2) + x has the value (a+b)/2 at some point x. Hvis du har lov til å bruke avansert kalkulator/PC kan du jo bare plotte den og lese av, alternativt kan du sette inn verdier for X og prøve deg fram. Den vanligste måten å løse den på vil dog være derivasjon. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hvis du har lov til å bruke avansert kalkulator/PC kan du jo bare plotte den og lese av, alternativt kan du sette inn verdier for X og prøve deg fram. Den vanligste måten å løse den på vil dog være derivasjon. Får ikke bruke grafisk kalkulator på eksamen, men derivasjon ville nok vært lov. Tenker å prøve å sette inn verdier for x, men ved en vanskeligere oppgave vil dette være nærmest håpløst og burde derfor vite fremgangsmåten som er anbefalt. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Får ikke bruke grafisk kalkulator på eksamen, men derivasjon ville nok vært lov. Tenker å prøve å sette inn verdier for x, men ved en vanskeligere oppgave vil dette være nærmest håpløst og burde derfor vite fremgangsmåten som er anbefalt. Vanskelig å vite hva du kan bruke når jeg ikke har boken din, og det finnes ingen enklere måte å gjøre det på en derivasjon så vidt jeg kan huske da dette er en typisk introduksjonsoppgave til derivasjon. Du får lete litt i boken din og se om det står noen andre metoder der. Ang det regnestykket du editet inn etterpå, er spørsmålet der hvilken X gir svaret (a+b)/2 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå