Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, flott. Kan for øvrig denne muligheten også gi meg svar?

 

Har disse to likningene: kvadratrot av (a^2 + b^2) = 1 og arctan b/a = 3pi/4

 

Tar tan 3pi/4 og får -1. Får dermed at b/a = -1 og følgelig at -a = b. Setter dette inn i kvadratrotlikninga og ender opp med a = (1 / kvadratrot av 2) og b = i -(1/kvdr 2)).

 

?

Lenke til kommentar

Det er også mulig å gjøre det slik ja, men du får som du kanskje kan se noen utfordringer når vinkelen er et multippel av 90 grader, f.eks., men da er det snakk om å bruke litt sunn fornuft og innse at tallet da må være et imaginært tall (ingen realdel).

 

En ting du må huske på, uavhengig av metode, er å sjekke hvilken kvadrant tallet befinner seg i (både chart?cht=tx&chl=\frac{3\pi}{4} og chart?cht=tx&chl=\frac{7\pi}{4} har tangensverdi -1), slik at du får korrekt fortegn på real- og imaginærdelene.

Lenke til kommentar

Ah, takker. Men prøvde begge metodene og fikk forskjellig svar.

 

På den trigonometri-måten laget jeg en rettvinkla trekant med hypotenus 1, og hvor trekanten fikk vinkel pi minus (3pi / 4) = pi/4. Dette ga både a og b verdiene "kvadratrot av 2 / 2".

 

Når jeg gjorde det på algebramåten fikk jeg -a = b, men også at a^2 + (-a)^2 = 1 ==> a = 1/kvadratrot av 2 og b = -1 / kvadratrot av 2.

 

Noe går galt med andre ord. Klarer du å finne det?

Endret av prasa93
Lenke til kommentar

Ah, takker. Men prøvde begge metodene og fikk forskjellig svar.

 

På den trigonometri-måten laget jeg en rettvinkla trekant med hypotenus 1, og hvor trekanten fikk vinkel pi minus (3pi / 4) = pi/4. Dette ga både a og b verdiene "kvadratrot av 2 / 2".

 

Når jeg gjorde det på algebramåten fikk jeg -a = b, men også at a^2 + (-a)^2 = 1 ==> a = 1/kvadratrot av 2 og b = -1 / kvadratrot av 2.

 

Noe går galt med andre ord. Klarer du å finne det?

 

Det er her du må se på figuren. Du vet at tallet ligger i tredje kvadrant (vinkelen forteller det), altså må den reelle delen (x-koordinaten) være negativ, mens den imaginære delen (y-koordinaten) er positiv.

Lenke til kommentar

Herlig!

 

Man har da altså tre forskjellige måter å løse et slik stykke på?

 

1. R(cosθ + i sinθ) og plotte inn tall.

 

2. Trigonometri vha Pytagoras.

 

3. Algebraisk ved å manipulere formlene "kvadratrot av a^2 + b^2 = |z|", samt arctan (θ).

 

Spennende. Ser frem til fortsettelsen av faget.

Lenke til kommentar

A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where

 

T = 100 - 30x + 3x^2

 

How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible?

 

Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke.

 

 

Og:

 

Show that the function F(x) = ((x-a)^2)((x-b)^2) + x has the value (a+b)/2 at some point x.

 

Eneste jeg kan tenke meg på sistnevnte oppgave er at x=0, men får det likevel ikke til å stemme og finnes ikke fasit. Anyone?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where

 

T = 100 - 30x + 3x^2

 

How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible?

 

Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke.

 

 

Og:

 

Show that the function F(x) = ((x-a)^2)((x-b)^2) + x has the value (a+b)/2 at some point x.

 

Hvis du har lov til å bruke avansert kalkulator/PC kan du jo bare plotte den og lese av, alternativt kan du sette inn verdier for X og prøve deg fram.

 

Den vanligste måten å løse den på vil dog være derivasjon.

Lenke til kommentar

 

Hvis du har lov til å bruke avansert kalkulator/PC kan du jo bare plotte den og lese av, alternativt kan du sette inn verdier for X og prøve deg fram.

 

Den vanligste måten å løse den på vil dog være derivasjon.

Får ikke bruke grafisk kalkulator på eksamen, men derivasjon ville nok vært lov. Tenker å prøve å sette inn verdier for x, men ved en vanskeligere oppgave vil dette være nærmest håpløst og burde derfor vite fremgangsmåten som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Får ikke bruke grafisk kalkulator på eksamen, men derivasjon ville nok vært lov. Tenker å prøve å sette inn verdier for x, men ved en vanskeligere oppgave vil dette være nærmest håpløst og burde derfor vite fremgangsmåten som er anbefalt.

 

Vanskelig å vite hva du kan bruke når jeg ikke har boken din, og det finnes ingen enklere måte å gjøre det på en derivasjon så vidt jeg kan huske da dette er en typisk introduksjonsoppgave til derivasjon. Du får lete litt i boken din og se om det står noen andre metoder der.

 

Ang det regnestykket du editet inn etterpå, er spørsmålet der hvilken X gir svaret (a+b)/2 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...