Torbjørn T. Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 A software company estimates that if it assigns x programmers to work on the project, it can develop a new product in T days, where T = 100 - 30x + 3x^2 How many programmers should the company assign in order to complete the development as quickly as possible? Foreleser sier at vi ikke skal derivere i løpet av dette kapittelet, men da stiller jeg noe svakt. Hvordan løser jeg denne? Delkapittelet er om kontinuitet, og jeg er usikker hvordan jeg bør tenke. Det du kan gjere er å skrive om funksjonsuttrykket ved å fullføre kvadratet, då vil du kunne lese av x-koordinaten for botnpunktet direkte frå uttrykket. Du må få funksjonsuttrykket på ei form F(x) = a(x-b)^2 + c, og då vil botnpunktet vere i x=b. Kan du å fullføre kvadrat? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Den trippelderiverte blir vel heller akselerasjonsendringen, ikke akselerasjonsakselerasjonen (som vel er den fjerdederiverte). Når man kommer til deriverte av så høy orden begynner det å bli vanskelig å se det for seg, men å tenke på det sånn kan være lurt. Enig slik du fremstiller det. Jeg husker begrepet fra samfunnsøkonomi faget. Mener det der var den trippel deriverte, men da er språkbruken som du påpeker upresis. Eksempel: Deriver x opphøyd i femte potens til man kommer til null. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Enig slik du fremstiller det. Jeg husker begrepet fra samfunnsøkonomi faget. Mener det der var den trippel deriverte, men da er språkbruken som du påpeker upresis. Eksempel: Deriver x opphøyd i femte potens til man kommer til null. er fem ganger deriverbar. Dvs. at ved sjette derivasjon får man null. Den andrederiverte er akselerasjon. Den tredjederiverte er endringsraten til akselerasjonen, også kjent som jerk. Deriverer man jerk, får man snap. Dette fortsetter i det uendelige, men såvidt jeg vet har vi bare navngitt 7-8 stk. Vi har: Posisjon - Fart - Akselerasjon - Jerk - Snap - Crackle - Pop Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Klar over det. Jeg tok bare litt i. Merk at inflasjon er ikke for sterk stigning i prisnivået. Økonomer opererer med flere lignende begreper: Hyperinflasjon - Ekstrem stigning i prisnivået. Deflasjon - Prisnivået faller. Reflasjon - Produksjonsveksten er sterkere enn inflasjonsraten. Disinflasjon. Inflasjonsraten synker. Stagflasjon - Stigende arbeidsledighet går sammen med økt inflasjon. Dette forbindes ofte med tilbudssjokk i økonomien. Lenke til kommentar
mattelol Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Jeg har et spørsmål angående fellesnevner. Jeg vet hvordan jeg skal faktorisere nevnerene for å finne fellesnevner i dette stykket: 6+x/2x-6 - 2-x/x-3 Men hvordan finner jeg fellesnevner i dette stykket? 3/5 - 1/2 - x-1/5x+15 Endret 23. august 2013 av mattelol Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Jeg har et spørsmål angående fellesnevner. Jeg vet hvordan jeg skal faktorisere nevnerene for å finne fellesnevner i dette stykket: 6+x/2x-6 - 2-x/x-3 Men hvordan finner jeg fellesnevner i dette stykket? 3/5 - 1/2 - x-1/5x+15 En enkel måte å gjøre det på, er å gange sammen alle nevnerne. Her får du da Det er en av mulighetene. En annen mulighet er å faktorisere nevnerne. I dette tilfellet er det bare som ikke er faktorisert, men kan faktoriseres til For å finne den simpleste fellesnevneren, trenger vi et uttrykk som inneholder alle de vi har, uten å repetere faktorer. I dette tilfellet kan vi bruke Merk at jeg droppa 5ern fra den siste nevneren, fordi vi allerede har en femmer. Som sagt, den enkleste måten er den første jeg nevnte: Gang sammen alle nevnerne. Da har du en helt grei fellesnevner. Den andre måten er litt mer omstendig, men gir deg det enkleste resultatet. Lenke til kommentar
mattelol Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Tusen takk for en grundig forklaring! Flott at du viste to måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Angående aksellerasjon. Økonomer har også er begrep kalt Non Accelerating Inflation Rate of Unemployment (NAIRU) Se også denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=zajMQzFTCNA Lenke til kommentar
Vegg1 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Hei! Jeg holder på med et kapittel som heter Antall Permutasjoner og sliter med en oppgave som omhandler bilnummer i Norge hvor man har 10 tall og 20 bokstaver. Tallet kan ikke start med null og jeg skal finne antall kombinasjoner dersom vi tar i bruk en bokstav og seks siffer. Jeg har blant annet prøvd ut 29P7 og tallet ble for lite. Svaret er 1.8*10^7. Noen som har tips til hvordan jeg skal løse dette, setter pris på tips og svar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Du skal ha ein bokstav, so det er 20 mogelegheitar der. Fyrste siffer kan ikkje vere null, so der er det 9 mogelegheiter. I kvar av dei siste fem siffera er det 10 mogelegheiter. Og for å finne totalt antal mogelegheiter so må du gjere kva for noko? Lenke til kommentar
Vegg1 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 På de andre oppgavene har jeg skrevet oppgaven oppgavene slik: 20P2= 20!/(20-2)!=20!/18!=20*19=380 muligheter kan man si. (Man skal finne frem svarene med fakultet slik at man slipper å bruke tid på å skrive f.eks. 20*19*18 osv.) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Fakultet kjem vel ikkje inn i biletet her (eg ser ikkje poenget iallfall). Potensar derimot, kan du bruke. Om du ikkje tenkjer fakultet, berre på det eg skreiv over, kan du sjå korleis du kjem fram til svaret? Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Jeg har en del hodebry med å bevise teorem og lignende. Har eksempel på en oppgave: Dersom 5 | a , vis så at 5 | [(a+1)^2 -6] gjelder. Jeg kan bare putte inn en valgt a begge steder og få vist det, men jeg anntar jeg skal bevise hvorfor dette gjelder. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Siden a er delelig på 5, så kan a skrives på formen a = 5k for alle heltall k. Setter du dette inn faller det ut at (a+1)^2 - 6 er delelig på 5. Endret 25. august 2013 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hei Trenger hjelp med denne oppgaven !Hvilke av disse vektorene er parallelle ? og hvordan får vi vite det da? a) 3u-2v , (b) 3v-2u , © 6u-4v , (d)-3u+2v , (e) 6u-9v , (f) 6v+4u Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hei Trenger hjelp med denne oppgaven ! Hvilke av disse vektorene er parallelle ? og hvordan får vi vite det da? a) 3u-2v , (b) 3v-2u , © 6u-4v , (d)-3u+2v , (e) 6u-9v , (f) 6v+4u Du må finne ut hvilke av vektorene som, hvis du ganger med et tall, blir en annen vektor. I dette tilfellet så kan du gange (eller multiplisere, om du vil) vektor (a) med 2 for å få ©. Altså, 2*(3u-2v) = 6u - 4v. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Du må finne ut hvilke av vektorene som, hvis du ganger med et tall, blir en annen vektor. I dette tilfellet så kan du gange (eller multiplisere, om du vil) vektor (a) med 2 for å få ©. Altså, 2*(3u-2v) = 6u - 4v. betyr det at vektor (a) parallell med vektor © .. og hvorfor skal vi gange det med tallet 2? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Ja, det stemmer at a og c er parallelle. Du ganger vektor a med 2, fordi da ser du at den er lik vektor c. To vektorer er alltid parallelle dersom du kan finne en konstant k som ganges med den ene for å bli lik den andre. k kan gjerne være negativ. Bruker du det skal du kunne finne et annet vektorpar som også er parallelle Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Ja, det stemmer at a og c er parallelle. Du ganger vektor a med 2, fordi da ser du at den er lik vektor c. To vektorer er alltid parallelle dersom du kan finne en konstant k som ganges med den ene for å bli lik den andre. k kan gjerne være negativ. Bruker du det skal du kunne finne et annet vektorpar som også er parallelle Aha , takk for hjelpen begge to ! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå