Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker igjen for hjelpen :)

Men hva gjør jeg med 2x^3 - 8x^2 = 0 ?

Plukker ut ein x, og vel at anten er x = 0, eller så må resten av uttrykket vere 0.

 

x * (2x2 - 8x) = 0

 

x = 0 eller (2x2 - 8x) = 0

 

Løyser det siste uttrykket som andregradslikning: som gir x = 4, eller x = 0. Den siste 0'n har du jo allereie funnet, så du kan konkludere med at x = 4 v. x = 0. Capiche? :)

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål! Vi skal snart begynne med kvadratiske likninger på skolen nå, men jeg liker å ligge litt foran... jeg skjønner det som er forklart i boka, MEN hva er tegnet (jeg fant det ikke på tegnkartet, men det er denne figuren uten den lille streken under.) ǂ ?

Jeg klarer fint å regne ut oppgavene, men hva er tegnet for? Bare å vise at det er en kvadratisk likning? Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål! Vi skal snart begynne med kvadratiske likninger på skolen nå, men jeg liker å ligge litt foran... jeg skjønner det som er forklart i boka, MEN hva er tegnet (jeg fant det ikke på tegnkartet, men det er denne figuren uten den lille streken under.) ǂ ?

Jeg klarer fint å regne ut oppgavene, men hva er tegnet for? Bare å vise at det er en kvadratisk likning? Takk på forhånd :)

 

 

Er det ± du mener? Det er et pluss-minus tegn. Du kan lese mer om matematiske tegn her

 

ǂ er det motsatte av = , altså ikke lik.

Lenke til kommentar

Eit par tips, Kiimmeen. Løys ut parentesane fyrst, pass på forteikn. So flytter du alle ledd som har x i seg over på venstre sida, og alle ledd som ikkje har x i seg, over på høgre sida. So set du x utanfor ein parentes på venstresida, og deler med det som er inne i parentesen på begge sider. Du ender då opp med x på venstresida og ein broten brøk som du kan forenkle på høgresida. Prøv litt, og spør om du set deg heilt fast.

Lenke til kommentar

Hei jeg trenger hjelp med Heksadesimale tallsystemt.

Kan f.eks gi eks.

 

5c9=5*16^2 osv.

 

(5c9=5*16^2 + 12*16 + 9(*16) = 5 * 256 + 12 * 16 + 9 = 1481

og hvorfor blir det ikke noe 9 * 16?

 

men hvor i allverden kommer potensen 2rn fra? Har prøve og, sliter litt med å skjønne hvordan jeg gjorde mine oppgaver igjen. "eh åssen kom jeg fram til det".. :p

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Her er eit døme:

 

3 A 0 D =

 

Når du skal løyse denne tenker du deg at du løyser frå høgre mot venstre. Du tenkjer slik som dette: D * 160 + 0 * 161 + A * 162 + D * 163.

 

Så legg du saman :) Som du kanskje veit eit tal opphøgd i 0 = 1, uansett kva talet opphaveleg er. Svaret på den eg skreiv ned no er 14861.

 

Skriv inn kva du får på din eigen, så kan eg sjekke om det er rett :)

Lenke til kommentar

Du ganger med 2 i staden for 1/2. Kjerneregelen nytter ein når ein deriverer, men integrering er det motsatte av derivering, so då må ein gjere det motsatte. Hadde ein derivert 22x ville ein fått 22x ln 2 * 2, der det siste leddet (2) er den deriverte av kjerna (2x). Men ettersom du skal integrere funksjonen din, må du tenke bakvendt, og dermed dele på 2, for å «oppheve» den 2-en ein hadde fått ved derivering.

 

Redigert: Dette er sikkert ei litt dårleg forklaring (men forhåpentlegvis ikkje heilt på trynet), eg reknar med det er andre her som kan forklare betre.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...