Sunhome Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Takker igjen for hjelpen Men hva gjør jeg med 2x^3 - 8x^2 = 0 ? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Takker igjen for hjelpen Men hva gjør jeg med 2x^3 - 8x^2 = 0 ? Plukker ut ein x, og vel at anten er x = 0, eller så må resten av uttrykket vere 0. x * (2x2 - 8x) = 0 x = 0 eller (2x2 - 8x) = 0 Løyser det siste uttrykket som andregradslikning: som gir x = 4, eller x = 0. Den siste 0'n har du jo allereie funnet, så du kan konkludere med at x = 4 v. x = 0. Capiche? Lenke til kommentar
ElisabethHR Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg har et spørsmål! Vi skal snart begynne med kvadratiske likninger på skolen nå, men jeg liker å ligge litt foran... jeg skjønner det som er forklart i boka, MEN hva er tegnet (jeg fant det ikke på tegnkartet, men det er denne figuren uten den lille streken under.) ǂ ? Jeg klarer fint å regne ut oppgavene, men hva er tegnet for? Bare å vise at det er en kvadratisk likning? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg har et spørsmål! Vi skal snart begynne med kvadratiske likninger på skolen nå, men jeg liker å ligge litt foran... jeg skjønner det som er forklart i boka, MEN hva er tegnet (jeg fant det ikke på tegnkartet, men det er denne figuren uten den lille streken under.) ǂ ? Jeg klarer fint å regne ut oppgavene, men hva er tegnet for? Bare å vise at det er en kvadratisk likning? Takk på forhånd Er det ± du mener? Det er et pluss-minus tegn. Du kan lese mer om matematiske tegn her ǂ er det motsatte av = , altså ikke lik. Lenke til kommentar
ElisabethHR Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Åjaa! For det kan være to løsninger. Tusen takk : ) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Dette er ein matteassistansetråd, ikkje ein "automatisk gjere leksene mine" tråd. Du må fortelje kor du står fast, så kan andre kome med tips for kva du skal gjere vidare. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 [attachment=253236:Matte.bmp Har kommet så langt, sliter med resten Noen som kan ta den for meg? Står fast her når jeg skal finne et tall ut av det som står i "___". Hvordan gjør jeg det? 4 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Eit par tips, Kiimmeen. Løys ut parentesane fyrst, pass på forteikn. So flytter du alle ledd som har x i seg over på venstre sida, og alle ledd som ikkje har x i seg, over på høgre sida. So set du x utanfor ein parentes på venstresida, og deler med det som er inne i parentesen på begge sider. Du ender då opp med x på venstresida og ein broten brøk som du kan forenkle på høgresida. Prøv litt, og spør om du set deg heilt fast. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Hei jeg trenger hjelp med Heksadesimale tallsystemt. Kan f.eks gi eks. 5c9=5*16^2 osv. (5c9=5*16^2 + 12*16 + 9(*16) = 5 * 256 + 12 * 16 + 9 = 1481 og hvorfor blir det ikke noe 9 * 16? men hvor i allverden kommer potensen 2rn fra? Har prøve og, sliter litt med å skjønne hvordan jeg gjorde mine oppgaver igjen. "eh åssen kom jeg fram til det".. Endret 18. september 2008 av laffe Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Her er eit døme: 3 A 0 D = Når du skal løyse denne tenker du deg at du løyser frå høgre mot venstre. Du tenkjer slik som dette: D * 160 + 0 * 161 + A * 162 + D * 163. Så legg du saman Som du kanskje veit eit tal opphøgd i 0 = 1, uansett kva talet opphaveleg er. Svaret på den eg skreiv ned no er 14861. Skriv inn kva du får på din eigen, så kan eg sjekke om det er rett Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ah nå skjønte jeg det igjen ;D Thank you. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Tusen takk, Torbjørn Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Driver med integrering her, men har møtt på en logisk brist. Integral (ax)*dx = 1/(ln a) * ax er regelen. Hvordan får de da * 1/2 inni uttrykket der? Endret 18. september 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jo! Fordi når du deriverer funksjonen må du gange med den deriverte av kjernen til 22x. Den deriverte av kjernen er 2, og difor må du ha 1/2 for å fjerne 2'n liksom. I mangel på ei meir pedagogisk forklaring. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ok, skal sjå på den etterpå. Har gløymt alt som har med kjerneregelen å gjere, og når eg prøvar å huske igjen, så skjønner eg ikkje en dritt. Nokon som kunne forklart meg *NÅR* man skal bruke kjerneregelen? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Off, berre tragisk. Kan nokon sei meg kvar eg gjør feil i utrekninga under? Fasit seie 2,71. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Du ganger med 2 i staden for 1/2. Kjerneregelen nytter ein når ein deriverer, men integrering er det motsatte av derivering, so då må ein gjere det motsatte. Hadde ein derivert 22x ville ein fått 22x ln 2 * 2, der det siste leddet (2) er den deriverte av kjerna (2x). Men ettersom du skal integrere funksjonen din, må du tenke bakvendt, og dermed dele på 2, for å «oppheve» den 2-en ein hadde fått ved derivering. Redigert: Dette er sikkert ei litt dårleg forklaring (men forhåpentlegvis ikkje heilt på trynet), eg reknar med det er andre her som kan forklare betre. Endret 18. september 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Off, berre tragisk. Kan nokon sei meg kvar eg gjør feil i utrekninga under? Fasit seie 2,71. Du har integrert feil Se her Endret 18. september 2008 av Kongen_av_Lassa Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Kan noen hjelpe meg å løse følgende ulikhet? Jeg er bare usikker på hva jeg skal gjøre for å trekke sammen etter at jeg har flyttet 1-tallet over på venstre side, resten skal jeg klare. Endret 19. september 2008 av dimdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå