Svigermors drøm Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Kan noen forklare nullpunktmetoden? Leser litt R1 nå mens jeg har så mye fri, og jeg kom over nullpunktmetoden. Kan ikke huske å ha lært om dette i 1T.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Kan noen forklare nullpunktmetoden? Leser litt R1 nå mens jeg har så mye fri, og jeg kom over nullpunktmetoden. Kan ikke huske å ha lært om dette i 1T.. Forklarer den her, selv om jeg ikke kaller den "nullpunktmetoden". http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Forklarer den her, selv om jeg ikke kaller den "nullpunktmetoden". http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105 Er det deg som snakker? Bra forklart Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Kan noen forklare nullpunktmetoden? Leser litt R1 nå mens jeg har så mye fri, og jeg kom over nullpunktmetoden. Kan ikke huske å ha lært om dette i 1T.. Nullpunktmetoden slik jeg har forstått det er faktorisering av et annengradsuttrykk ved hjelp av nullpunktene dens. Et uttrykk som er av annen grad er skrevet som ax^2+bx+c=0, så langt henger du med ja? Når du faktoriserer et slikt uttrykk (enten via andregradsformel eller polynomdivisjon), så får du enten 2 x-verdier, 1 x-verdi eller ingen løsning. Videre har man en nullpunktsetning som sier a(x-x1)(x-x2), der man putter inn de verdiene man får fra annengradsuttrykket. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hei, har kommet over en del sider på engelsk om derivasjon og sett at man også bruker det på wikipedia i norske artikler. Har kommet over uttrykk som og . Etter litt tenking ser det ut som og . Stemmer det, eller står det for noe annet? Takk for svar Lenke til kommentar
''' Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det stemmer ja. dy/dx er en annen måte å skrive y' eller f'(x) på. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Hei, har kommet over en del sider på engelsk om derivasjon og sett at man også bruker det på wikipedia i norske artikler. Har kommet over uttrykk som og . Etter litt tenking ser det ut som og . Stemmer det, eller står det for noe annet? Takk for svar Ja, denne notasjonen (Leibniz' notasjon) har den fordelen at det står hvilken funksjon som skal deriveres, OG hvilken variabel du skal derivere med hensyn på. Så for eksempel, og dette uttales "den deriverte av f, med hensyn på x". Og da er det flott og entydig Den har også den fordelen at i enkelte tilfeller så kan denne notasjonen manipuleres som om det var en brøk, selv om den egentlig ikke er det. Dette har en viss fordel når man driver med differensiallikninger og denslags. EDIT: Typo Endret 2. juli 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) Noen her som vet hvordan jeg får mathcad til å få ut svaret i N/m istedet for kg/s^2 ?? Endret 3. juli 2013 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er same eining ... Nettopp Jeg vil bare ha svaret med benevningen N/m og ikke kg/s^2 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Nettopp Jeg vil bare ha svaret med benevningen N/m og ikke kg/s^2 Det er da bare for deg å skrive N/m istedet. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Har du prøvd dette? http://communities.ptc.com/thread/34302 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Nei, supert! Det skal jeg prøve! Takk Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg sliter litt med fremgangsmåten på oppgave og 9.81b på denne linken http://sinus.cappele...d.php?did=70128 Også forsåvidt 9.80b Er det meningen å finne fellesnevneren? Jeg ser de har gjort de har gjort det, men i oppgave 9.81 blir 4 * 1/2 sqrtx blir blant annet forkortet til 2/sqrtx, noe jeg mener burde blitt stående som 4/2sqrt x. Det forvirrer meg litt og jeg tenker de kanskje har brukt andre metoder, siden de i oppgave 9.80c faktoriserer svaret. Spør for å være helt sikker Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Når du skal finne stigningstalet til tangenten slik so er det ikkje nødvendig å setje på felles brøkstrek, du kunne berre satt in x = 1 i det fyrste (eller andre) uttrykket dei har fått etter deriveringa, men det skader jo heller ikkje å gjere det. Kva 4/(2sqrt(x)) gjeld, so var vel det kanskje litt unødvendig å korte sidan dei har ganga inn att 2 i teljar og nemnar i neste linje. Men det skader ikkje, det gjev berre eit lite ekstra steg. Lenke til kommentar
130_dB Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hvordan løser man denne oppgaven?: M(t) = 20 - 12 * 0.76^t Finn gjennomsnittlig vekst per time for temperaturen t = 0 til t = 4 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hva er M når t = 0, altså M(0), og hva er M(4)? Gjennomsnittlig vekst er bare veksten delt på antall timer. Lenke til kommentar
130_dB Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hvordan løser man 3 lg (x) = 9? Jeg vet at svaret blir x = 1000, men hvordan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå