Potissimus Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Ingen som vet hvordan man utleder formler i algebra? Et eksempel hadde vært bra. Hva mener du? Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hva mener du? Under kompetansemålene på algebra til muntlig eksamen står det at man må kunne utlede formler. Problemet er at jeg ikke vet hva det er. Jeg må helst lage en oppgave med det, så all hjelp hadde vært flott? Lenke til kommentar
''' Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Det betyr at du skal kunne finne ut av en eller annen formel uten å bare slå opp formelen. For eksempel: første kvadratsetning er en formel som sier at (a+b)2=a2+2ab+b2. Hvis du skulle utlede denne, kan du f.eks gjøre sånn: (a+b)2 = (a+b)(a+b) = a*a+a*b+b*a+b*b = a2+ab+ba+b2 = a2+2ab+b2 Hvilke metoder du bruker for å utlede en formel og hvor vanskelig det er, kommer helt an på hva formelen er Endret 18. juni 2013 av Grønnsyre Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Det betyr at du skal kunne finne ut av en eller annen formel uten å bare slå opp formelen. For eksempel: første kvadratsetning er en formel som sier at (a+b)2=a2+2ab+b2. Hvis du skulle utlede denne, kan du f.eks gjøre sånn: (a+b)2 = (a+b)(a+b) = a*a+a*b+b*a+b*b = a2+ab+ba+b2 = a2+2ab+b2 Hvilke metoder du bruker for å utlede en formel og hvor vanskelig det er, kommer helt an på hva formelen er Høres veldig vanskelig ut for meg som ikke er god i algebra. Finnes det en enkel formel det går an å bruke, som det ikke er så vanskelig å forklare hvordan man utleder? Endret 18. juni 2013 av Hdktxd Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Tror ikke du finner noe som er spesielt mye enklere enn kvadratsetningene. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Høres veldig vanskelig ut for meg som ikke er god i algebra. Finnes det en enkel formel det går an å bruke, som det ikke er så vanskelig å forklare hvordan man utleder? Er du ikke god i algebra, så må du jobbe med det. Ikke prøv å finne andre løsninger. Algebraen MÅ du lære hvis du skal ha matte senere. Her er en geometrisk og algebraisk utledning av første kvadratsetning. http://udl.no/matematikk/algebra/forste-kvadratsetning-142 Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Problem solved. Fikk beskjed av læreren min at det ikke var verre enn å lage en formel utifra et tekstykke. eks. "Per jobber i en bruktbutikk. Hver dag han møter opp får han 340 kr. For hver ting han selger får han 40 kr. Formelen blir da y=40x+340 Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Kan noen forskjellen mellom teoretisk og eksperimentell sannsynlighet? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Kan noen forskjellen mellom teoretisk og eksperimentell sannsynlighet? I teoretisk sannsynlighet, så "antar" vi at utfallene har den og den sannsynligheten for å skje. Et eksempel er jo det at alle sidene på en terning har like stor sannsynlighet for å havne øverst. Det er ikke noe vi har testet, men noe vi har en teori om, siden terningen har 6 sider, og den er symmetrisk. I eksperimentell (aka empirisk) sannsynlighet, så er sannsynlighetene resultatet av gjentatt testing. Eksempel på dette er at vi plukker 1000 fluor-tabletter fra en produksjon. Av disse viser det seg at 21 stk er produsert feil. Da sier vi at sannsynligheten for at en tilfeldig valgt tablett er feilprodusert, er og dette er gjort basert på et eksperiment. EDIT: Typo i TeXen Endret 18. juni 2013 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 I teoretisk sannsynlighet, så "antar" vi at utfallene har den og den sannsynligheten for å skje. Et eksempel er jo det at alle sidene på en terning har like stor sannsynlighet for å havne øverst. Det er ikke noe vi har testet, men noe vi har en teori om, siden terningen har 6 sider, og den er symmetrisk. I eksperimentell (aka empirisk) sannsynlighet, så er sannsynlighetene resultatet av gjentatt testing. Eksempel på dette er at vi plukker 1000 fluor-tabletter fra en produksjon. Av disse viser det seg at 21 stk er produsert feil. Da sier vi at sannsynligheten for at en tilfeldig valgt tablett er feilprodusert, er og dette er gjort basert på et eksperiment. EDIT: Typo i TeXen Tusen takk for god hjelp. Læreren sa jeg fikk spørsmål om det, men var ikke lite lett å forstå før nå. Nå skal jeg pugge dette Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Jada, fikk 5 på matte muntlig. Deilig å gå opp en karakter i matematikk fra standpunktet, der jeg fikk 4. Takk for all hjelp Endret 19. juni 2013 av Hdktxd 5 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Jada, fikk 5 på matte muntlig. Deilig å gå opp en karakter i matematikk fra standpunktet, der jeg fikk 4. Takk for all hjelp Gratulerer så mye! 2 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hvis vi tegner alle punktene (x,y) som passer i likningen får vi en kurve som vi kaller en ellipse. Tallene a og b er halvaksene i ellipsen. a) Finn volumet av den figuren vi får når vi dreier ellipsen 180 om x-aksen. b) Hvordan kan vi bruke dette resultatet til å bevise formelen for volumet av ei kule? Til forandring fra de andre oppgavene i denne delen hvor det er snakk om en rotasjon på 360 grader, så er kanskje poenget at det er ikke nødvendig å rotere mer enn 180 om vi tar med hele figuren. Blir noe i tvil siden regelen gjelder 360. Et flatestykke er avgrenset av x-aksen, linja x=a, linja x=b og grafen til en funksjon f. Dersom vi dreier dette flatestykket 360 om x-aksen, får vi en omdreiningsgjenstand med volum Om jeg skriver likningen eksplisitt for y, (), så kan jeg kanskje bruker regelen over, men da er jeg usikker på hva som er øvre og nedre integralgrense. Uansett så vil den løsningen være mer lik de andre oppgavene. Det burde bli samme svaret om man roterer flatestykket (del av ellipsen over x-aksen) 360 grader, eller en hel ellipse 180 grader. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Til forandring fra de andre oppgavene i denne delen hvor det er snakk om en rotasjon på 360 grader, så er kanskje poenget at det er ikke nødvendig å rotere mer enn 180 om vi tar med hele figuren. Blir noe i tvil siden regelen gjelder 360. Om jeg skriver likningen eksplisitt for y, (), så kan jeg kanskje bruker regelen over, men da er jeg usikker på hva som er øvre og nedre integralgrense. Uansett så vil den løsningen være mer lik de andre oppgavene. Det burde bli samme svaret om man roterer flatestykket (del av ellipsen over x-aksen) 360 grader, eller en hel ellipse 180 grader. Du bruker -a og a, da a er radiusen langs x-aksen. Du trenger heller ikke å bruke fordi det er ingen gyldig funksjon, og uansett får du med begge sidene når du roterer grafen om x-aksen. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Snip Takk, det gjorde det! Første sommerferie uke og jeg kan krysse av kap1 i fremdriftsplanen. En kjapp gjennomgang. Sparer oppgavesamling og eksamensoppgaver til skolestart. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Tar kjemi 1 i sommer og støtet på en oppgave som krever mattekunnskaper, matte er ikke mitt sterkeste fag så håper noen kan hjelpe meg. Regn ut hvor mange elektroner som til sammen har samme masse som ett proton. Protonmassen: 1,67*10^-27kg Elektronmassen: 9.11*10^-31kg Håper noen kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette! Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Tar kjemi 1 i sommer og støtet på en oppgave som krever mattekunnskaper, matte er ikke mitt sterkeste fag så håper noen kan hjelpe meg. Regn ut hvor mange elektroner som til sammen har samme masse som ett proton. Protonmassen: 1,67*10^-27kg Elektronmassen: 9.11*10^-31kg Håper noen kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette! Rett meg de som vil om jeg tenker feil her. Men tar du ikke ta protonmassen og deler på elektronmassen? For om du eks. skal finne ut hvor mange 6-tall som passer i et 12 tall, tar du 12/6. Det blir samme prinsippet her 1 Lenke til kommentar
krangel Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Rett meg de som vil om jeg tenker feil her. Men tar du ikke ta protonmassen og deler på elektronmassen? For om du eks. skal finne ut hvor mange 6-tall som passer i et 12 tall, tar du 12/6. Det blir samme prinsippet her Takk for svar, er nok riktig og det jeg også trodde. Er bare usikker på hvordan man gjør det når man deler med så store (små) stykker i standardform. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk for svar, er nok riktig og det jeg også trodde. Er bare usikker på hvordan man gjør det når man deler med så store (små) stykker i standardform. Bare ikke tenk så mye over at det er store/små tall. Har du kalkulator som tar de, er det ok. Har ikke vært borti noen plasser at en må vise utregningsmåte steg for steg med så store tall. Bare at du viser hvordan du gjør det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Alternativt kan du gange med for eksempel 10^31 over og under brøkstreken for å få litt penere tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå