Jaffe Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ja. Husk at vi kan skrive 2.999... som 2 + 0.999... 1 Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Fra Fredrikstad til Bislett Stadion er det 92,4 km og de kjører med en gjennomsnittsfart på 60 km/t. Hvor lang kjøretid er det da? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Siden akselerasjonen er "konstant" (regner med gjennomsnittsfart) kan vi bruke formelen , der s = strekning, v = fart, og t = tid Sett inn, regn ut. Endret 4. juni 2013 av Selvin Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hei! Jeg har nå vært så heldig å kommer opp i matte eksamen muntlig, og jeg legger ikke skjul på at jeg sikter høyt. Jeg går nærmere bestemt for 6-eren. Det eneste som kanskje kan hindre meg i oppnå denne karakterne er at jeg ikke klarer å lage vanskelige nok oppgaver. Jeg går i 10. klasse, og eksamen foregår ved at elevene presenterer oppgaver de på forhånd har forberedt seg på. Temaet jeg har for oppgavene min er "Klassetur til Tyskland og Polen", siden vi drar dit på klassetur neste uke. Jeg har tenkt på noen oppgaver, men jeg føler ikke at de er vanskelige nok. Jeg spør derfor her om det er noen som kunne være så behjelpelige med å komme på noen oppgaver. Jeg ser for meg at jeg har en "nøtteknekker", og det er den jeg trenger hjelp til. Det eneste kriteriet er at det er relatert til temaet på ett eller annet slags vis. Takk! Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Når man gjør om m/s til km/t, hvorfor må man gange med 3,6? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) 1m er 1/1000 km og 1s er 1/3600 t, er du enig i det? (Det er 60 sekunder i ett minutt og 60 minutt i en time; da må det være 60 * 60 = 3600 sekunder i en time, og da er 1s lik 1/3600 av en time.) Da får vi at I overgangen ved andre likhetstegn så brukte jeg at å dele på en brøk er det samme som å gange med den omvendte brøken. Da blir 1/3600 til 3600. Når vi vet at 1 m/s er det samme som 3.6km/t så betyr det at vi kan gange en hastighet gitt i m/s med 3.6 for å få tilsvarende i km/t. Med på det? Endret 4. juni 2013 av Jaffe 1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Fordi edit: Too late Endret 4. juni 2013 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Wow, tusen takk for bra svar! Kan dere hjelpe med med denne også? 3x*y=44 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hva, konkret, ber oppgaven deg om å gjøre? Dette er én ligning med to ukjente, så om du skal løse denne så er det beste du kan gjøre å uttrykke x med y eller omvendt. Lenke til kommentar
gratlas Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Oppgaven er; Stian kjøper 3 bananer og 1 flaske med vann. Det blir tilsammen 44 kr. Hvor mye koster en banan og en flaske med vann hver for seg? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hvis du vil sette opplysningen opp som en ligning så blir det da nesten slik du skreiv, men + i stedet for *. Vi tar jo 3 ganger prisen til én banan og legger til prisen av en flaske vann, og det vi får da skal være lik 44. Eller med andre ord 3x + y = 44 (x og y er da prisene til henholdsvis banan og vannflaske). Hvis du ikke har fått noen flere opplysninger så vil det være mange mulige svar her. Å bare ha én opplysning er ikke nok til å finne to ukjente. F.eks. så er jo 3 * 8 + 20 = 44, og 3 * 9 + 17 = 44, osv., så det er mange mulige kombinasjoner av x og y. Har du fått oppgitt noe mer i oppgaven? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Flaskeprisen = 44 - 3*bananprisen Du trenger flere opplysninger for å få et konkret svar. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Da blir det ikke men Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Alle løsningene er gitt som {x = 1} {y = 41} {x = 2} {y = 38} {x = 3} {y = 35} {x = 4} {y = 32} {x = 5} {y = 29} {x = 6} {y = 26} {x = 7} {y = 23} {x = 8} {y = 20} {x = 9} {y = 17} {x = 10} {y = 14} {x = 11} {y = 11} {x = 12} {y = 8} {x = 13} {y = 5} {x = 14} {y = 2} Hvor en i tillegg har bibetingelsen om at både x og y må være positive. Her er x flasker og y er bananer. Endret 4. juni 2013 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 To uavhengige ukjente krever to ligninger. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Diofantiske likninger Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Hvis vi antar at prisene er heltallige, ja. Endret 4. juni 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Håper noen kan hjelpe meg litt med denne lille saken. Ser at denne kan løses opp slik at: Men hvordan jobber jeg videre med -Im(z), hva kan gjøres med den? Få den bort på en eller annen måte, slik at den kan løses som en vanlig annengradslikning? Svaret skal bli Endret 4. juni 2013 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) En tid siden jeg hadde komplekse tall. Hva står Im for? Er detvanlig å bruke det i ligninger med komplekse tall? IM(z) er den imaginære delen, altså kordinaten(e) langs den imaginære aksen? Løser Woilfram Alpha http://www.wolframalpha.com/ komplekse ligninger? I så fall bør du prøve den da den ofte forklarer utregningen. Endret 4. juni 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) En tid siden jeg hadde komplekse tall. Javel. Lite interessant for andre enn deg. edit: I vanlig stil endret du posten etter jeg postet dette svaret. Til spørsmålet ditt: Ja, Im(z) er en veldig vanlig skrivemåte for den imaginære delen av tallet. Tilsvarende er Re(z) en vanlig skrivemåte for den reelle. Håper noen kan hjelpe meg litt med denne lille saken. Ser at denne kan løses opp slik at: Men hvordan jobber jeg videre med -Im(z), hva kan gjøres med den? Svaret skal bli Her kan det være lurt å innføre . Da kan du videre sammenligne realdelene på hver side og imaginærdelene på hver side, og på den måten bestemme a og b (to ligninger + to ukjente). Endret 4. juni 2013 av Jaffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå