Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Nei, der gjør du et par ting som blir litt rart. Trikset her er å opphøye i e på begge sider, da får vi

 

e^(ln(6x+1)-ln(x)) = e^(ln(6x+1))e^(ln(x^-1)) = (6x+1)*x^-1 = e^2

 

Hvis det løses ut får vi at x = 1/(e^2-6). Var du med på den? :) Har brukt at e^(a+b) = e^a * e^b, og at e^ln(a) = a.

 

http://m.wolframalpha.com/input/?i=ln%286x%2B1%29+-ln%28x%29+%3D+2&x=0&y=0

 

Kan også løses ved å bruke at ln a - ln b = ln a/b.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, der gjør du et par ting som blir litt rart. Trikset her er å opphøye i e på begge sider, da får vi

 

e^(ln(6x+1)-ln(x)) = e^(ln(6x+1))e^(ln(x^-1)) = (6x+1)*x^-1 = e^2

 

Hvis det løses ut får vi at x = 1/(e^2-6). Var du med på den? :) Har brukt at e^(a+b) = e^a * e^b, og at e^ln(a) = a.

 

http://m.wolframalph...9+%3D+2&x=0&y=0

 

Nja.. når du skrev regel du brukte. men hvor fant du den? Står ikke i regelboka eller oppgaveboka mi....

Der står det bare at man eks. kan sette inn "y for ln x."

Lenke til kommentar

Er logaritmeregler og potensregler jeg har brukt, regler som absolutt burde stå i enhver formelbok! :)

 

Man kan godt sette inn for y = ln(x), men da må ln(x) forekomme flere steder, i tillegg til at det må være passende. I oppgaven du har nytter ikke det siden vi har to forskjellige ledd ln(x) og ln(6x+1). Hvis du skjønner?

 

Hadde vi f.eks. hatt ln(x) + ln(x)^2 = 5, ville det vært naturlig å sette y = ln(x) og løse denne som en andregradslikn., for deretter å løse tilbake til x.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Er logaritmeregler og potensregler jeg har brukt, regler som absolutt burde stå i enhver formelbok! :)

 

Man kan godt sette inn for y = ln(x), men da må ln(x) forekomme flere steder, i tillegg til at det må være passende. I oppgaven du har nytter ikke det siden vi har to forskjellige ledd ln(x) og ln(6x+1). Hvis du skjønner?

 

Hadde vi f.eks. hatt ln(x) + ln(x)^2 = 5, ville det vært naturlig å sette y = ln(x) og løse denne som en andregradslikn., for deretter å løse tilbake til x.

 

ja, trodde jeg kunne løse ut parantes, forså og bruke denne.

 

Akkurat den regelen står ikke. Kan hende at man må snu litt på reglene for å få den frem...

Men når du bruker den ln a- ln b= ln a/b,

 

Begynner jeg da slik: ln (6x+1/x) = 2.?

Hvordan blir det videre?

Lenke til kommentar

Tar e på begge sider,

 

e^(ln(6x+1)/x) = e^2,

 

bruker så at e^ln a = a :)

 

Poenget i alle disse oppgavene er at vi ønsker å få bort ln, da kan vi løse for x. Lurt å tenke det hele veien, hva kan jeg gjøre her for å få bort ln.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Dersom du finner toppunktet i til f'(x) i x=2 så er koordinatene til toppunktet (2, f(2))

 

Takk :D :D Nå forstår jeg hvorfor jeg har fått feil hele veien. Har bestandig satt svaret av F`(x) inn i den samme :p

Bedre sent en aldri å lære hvertfall :D

Lenke til kommentar

Visste ikke hvor jeg skulle putte det, så her..

 

Jeg har en sylinder som beveger seg med [x,y,z] (grader/radianer)/sekund. Jeg har verdiene for sekund og verdiene for g/s for x, y, og z rettning. Er det en måte jeg kan lage en modell for bevegelsen til sylinderen (tenker dataprogram)?

Jeg har hatt R1 og halve R2 hvis det er relevant til hvordan å gå frem.

Lenke til kommentar

Visste ikke hvor jeg skulle putte det, så her..

 

Jeg har en sylinder som beveger seg med [x,y,z] (grader/radianer)/sekund. Jeg har verdiene for sekund og verdiene for g/s for x, y, og z rettning. Er det en måte jeg kan lage en modell for bevegelsen til sylinderen (tenker dataprogram)?

Jeg har hatt R1 og halve R2 hvis det er relevant til hvordan å gå frem.

 

Hvis det er snakk om å bevege sylinderen i forhold til grader, så vil den bare rotere.

 

Hvis du vil bevege den rundt i rommet, så må [x, y, z] være koordinatsystemet, og du beveger den kanskje langs en vektor [1, 3, 4].

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å bevege sylinderen i forhold til grader, så vil den bare rotere.

 

Hvis du vil bevege den rundt i rommet, så må [x, y, z] være koordinatsystemet, og du beveger den kanskje langs en vektor [1, 3, 4].

 

Det er kun rotasjonen rundt de 3 aksene i grader som er aktuelt.

Bildet på denne wikisiden representerer det jeg mener:

http://en.wikipedia...._principal_axes

Enklere sagt:

Jeg har en sylinder som beveger seg i rommet, avstand spiller ingen rolle her. Jeg har data for dens rotasjon rundt de tre aksene i grader per sekund for hvert 0.05 sek.

eks.

0.00sek | 0 | 0 | 0 |

0.05sek | 0.24g/s | 0.13g/s | 0.78g/s |

osv.

Hvordan får jeg bevegelsen til sylinderen fremstilt som an animasjon mens sylinderen beveger seg og sensorer leser av informasjonen?

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

Dann funksjoner med tid som variabel som gir antall radianer fra akse i mot klokka (chart?cht=tx&chl=\phi_i, i=1,2,3) for tiden t. La chart?cht=tx&chl=n(t_0) = [x_0,y_0,z_0] være initialvektoren som går rett gjennom midten av syllinderen (bruk denne vektoren til å beskrive syllinderen slik at syllinderen er entydig bestemt av denne + en gitt radius. Du kan selvfølgelig også ha syllinderens lengde som parameter og la vektoren n være en enhetsvektor). Bruk så rotasjonsmatrisen rundt f.eks. akse 3 definert ved:

p><p>\end{pmatrix}

til å finne den nye posisjonen til syllindervektoren rotert rundt akse 3 ved chart?cht=tx&chl=n(t) = A_3(t) n(t_0) ved tid t. Dersom du har rotasjon i flere plan blir det:

chart?cht=tx&chl=n(t) = A_3(t) A_2(t) A_1(t) n(t_0), hvor de andre rotasjonsmatrisene er definert på lignende vis.

 

Med forbehold om feil som typisk oppstår rundt halv 3 om natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...