Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Nei, der gjør du et par ting som blir litt rart. Trikset her er å opphøye i e på begge sider, da får vi e^(ln(6x+1)-ln(x)) = e^(ln(6x+1))e^(ln(x^-1)) = (6x+1)*x^-1 = e^2 Hvis det løses ut får vi at x = 1/(e^2-6). Var du med på den? Har brukt at e^(a+b) = e^a * e^b, og at e^ln(a) = a. http://m.wolframalpha.com/input/?i=ln%286x%2B1%29+-ln%28x%29+%3D+2&x=0&y=0 Kan også løses ved å bruke at ln a - ln b = ln a/b. Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hvordan gjør man det med GeoGebra på eksamen? Kan jeg tegne graf i GeoGera isteden for å tegne på ark? Osv. Tips og triks mottas med takk Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Nei, der gjør du et par ting som blir litt rart. Trikset her er å opphøye i e på begge sider, da får vi e^(ln(6x+1)-ln(x)) = e^(ln(6x+1))e^(ln(x^-1)) = (6x+1)*x^-1 = e^2 Hvis det løses ut får vi at x = 1/(e^2-6). Var du med på den? Har brukt at e^(a+b) = e^a * e^b, og at e^ln(a) = a. http://m.wolframalph...9+%3D+2&x=0&y=0 Nja.. når du skrev regel du brukte. men hvor fant du den? Står ikke i regelboka eller oppgaveboka mi.... Der står det bare at man eks. kan sette inn "y for ln x." Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Er logaritmeregler og potensregler jeg har brukt, regler som absolutt burde stå i enhver formelbok! Man kan godt sette inn for y = ln(x), men da må ln(x) forekomme flere steder, i tillegg til at det må være passende. I oppgaven du har nytter ikke det siden vi har to forskjellige ledd ln(x) og ln(6x+1). Hvis du skjønner? Hadde vi f.eks. hatt ln(x) + ln(x)^2 = 5, ville det vært naturlig å sette y = ln(x) og løse denne som en andregradslikn., for deretter å løse tilbake til x. Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Er logaritmeregler og potensregler jeg har brukt, regler som absolutt burde stå i enhver formelbok! Man kan godt sette inn for y = ln(x), men da må ln(x) forekomme flere steder, i tillegg til at det må være passende. I oppgaven du har nytter ikke det siden vi har to forskjellige ledd ln(x) og ln(6x+1). Hvis du skjønner? Hadde vi f.eks. hatt ln(x) + ln(x)^2 = 5, ville det vært naturlig å sette y = ln(x) og løse denne som en andregradslikn., for deretter å løse tilbake til x. ja, trodde jeg kunne løse ut parantes, forså og bruke denne. Akkurat den regelen står ikke. Kan hende at man må snu litt på reglene for å få den frem... Men når du bruker den ln a- ln b= ln a/b, Begynner jeg da slik: ln (6x+1/x) = 2.? Hvordan blir det videre? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Tar e på begge sider, e^(ln(6x+1)/x) = e^2, bruker så at e^ln a = a Poenget i alle disse oppgavene er at vi ønsker å få bort ln, da kan vi løse for x. Lurt å tenke det hele veien, hva kan jeg gjøre her for å få bort ln. Endret 27. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Når man skal finne topp og bunnpunkt. Så tar man F(x)`=0 og finner da x, verdiene til topp og bunnpunkt. Er det rett å sette dette svaret inn for x og dermed får y-verdiene til ekstremalpunktene? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Stemmer det, men da er du altså nødt til å sette inn i F(x), og ikke i F'(x) Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Stemmer det, men da er du altså nødt til å sette inn i F(x), og ikke i F'(x) Sette inn svaret av F`(x) inn i F(x)? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Dersom du finner toppunktet i til f'(x) i x=2 så er koordinatene til toppunktet (2, f(2)) Endret 27. mai 2013 av Kontorstol Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Dersom du finner toppunktet i til f'(x) i x=2 så er koordinatene til toppunktet (2, f(2)) Takk :D Nå forstår jeg hvorfor jeg har fått feil hele veien. Har bestandig satt svaret av F`(x) inn i den samme Bedre sent en aldri å lære hvertfall Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Får helt hjerneteppe her.. hvordan løser jeg 3*10^3x=3000? Kommer liksom ikke lengre enn 10^3x=1000... Også lurer jeg på hvordan jeg kommer fram til at lg(a^2*b)+lg(1/ab) blir lga. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ta logaritmen på begge sider. Og du kommer til det resultatet ved å bruke regnereglene for logaritmer, at lg (ab)=lg a + log b og lg (a/b)=lg a - lg b. Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Visste ikke hvor jeg skulle putte det, så her.. Jeg har en sylinder som beveger seg med [x,y,z] (grader/radianer)/sekund. Jeg har verdiene for sekund og verdiene for g/s for x, y, og z rettning. Er det en måte jeg kan lage en modell for bevegelsen til sylinderen (tenker dataprogram)? Jeg har hatt R1 og halve R2 hvis det er relevant til hvordan å gå frem. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg er ikke så verst i matte, men om alt skulle skjære seg, hva er terskelen på å stryke i R1 eksamen? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Visste ikke hvor jeg skulle putte det, så her.. Jeg har en sylinder som beveger seg med [x,y,z] (grader/radianer)/sekund. Jeg har verdiene for sekund og verdiene for g/s for x, y, og z rettning. Er det en måte jeg kan lage en modell for bevegelsen til sylinderen (tenker dataprogram)? Jeg har hatt R1 og halve R2 hvis det er relevant til hvordan å gå frem. Hvis det er snakk om å bevege sylinderen i forhold til grader, så vil den bare rotere. Hvis du vil bevege den rundt i rommet, så må [x, y, z] være koordinatsystemet, og du beveger den kanskje langs en vektor [1, 3, 4]. Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Hvis det er snakk om å bevege sylinderen i forhold til grader, så vil den bare rotere. Hvis du vil bevege den rundt i rommet, så må [x, y, z] være koordinatsystemet, og du beveger den kanskje langs en vektor [1, 3, 4]. Det er kun rotasjonen rundt de 3 aksene i grader som er aktuelt. Bildet på denne wikisiden representerer det jeg mener: http://en.wikipedia...._principal_axes Enklere sagt: Jeg har en sylinder som beveger seg i rommet, avstand spiller ingen rolle her. Jeg har data for dens rotasjon rundt de tre aksene i grader per sekund for hvert 0.05 sek. eks. 0.00sek | 0 | 0 | 0 | 0.05sek | 0.24g/s | 0.13g/s | 0.78g/s | osv. Hvordan får jeg bevegelsen til sylinderen fremstilt som an animasjon mens sylinderen beveger seg og sensorer leser av informasjonen? Endret 28. mai 2013 av diskus123 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Dann funksjoner med tid som variabel som gir antall radianer fra akse i mot klokka (, i=1,2,3) for tiden t. La være initialvektoren som går rett gjennom midten av syllinderen (bruk denne vektoren til å beskrive syllinderen slik at syllinderen er entydig bestemt av denne + en gitt radius. Du kan selvfølgelig også ha syllinderens lengde som parameter og la vektoren n være en enhetsvektor). Bruk så rotasjonsmatrisen rundt f.eks. akse 3 definert ved: til å finne den nye posisjonen til syllindervektoren rotert rundt akse 3 ved ved tid t. Dersom du har rotasjon i flere plan blir det: , hvor de andre rotasjonsmatrisene er definert på lignende vis. Med forbehold om feil som typisk oppstår rundt halv 3 om natten. Lenke til kommentar
Lightblue Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Når man skal gjøre ett desimaltall til prosent ganger man det med 100, men hvofor akkurat 100? Trenger en god forklaring pga muntlig framføring. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Fordi prosent bokstavelig talt betyr "per hundre". Prosentsymbolet er bare en annen måte å skrive på. Derfor dersom du har et tall, f.eks 0.96, er Endret 29. mai 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå