Selvin Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det ser ikke helt riktig ut, lilepija. Husk å derivere ledd for ledd, i tillegg er det kun cos og sin som er avhengig av x. Lenke til kommentar
Orielb Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk for gode forklaringer! Nå forstod jeg sammenhengen Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det ser ikke helt riktig ut, lilepija. Husk å derivere ledd for ledd, i tillegg er det kun cos og sin som er avhengig av x. Men hva gjør jeg feil å hvordan skal det være å hvorfor? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Jeg får ikke til nå... Jeg skal derivere og dobbel-derivere denne: "for å finne ekstremalpunktene og krummingen på grafen". f(x) = -cos x +sqrt3 sinx -3 Her er det jeg har gjort: F`(x) = -3 sin(x) + (1/(sqrtx)) cos x. Er dette riktig? F``(x) = På denne gikk jeg på wolfram. Og her forsto jeg ikke hvordan de gjorde det. Eller jeg klarer aldri å huske den metoden som ble vist der. Litt vanskelig å tyde hva som er hva i funksjonen du skriver, men tolker det slik at: I så fall: EDIT: Formatering i TeX Endret 25. mai 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) EDIT: Litt sein med å svare, se innlegget over Endret 25. mai 2013 av Henrik™ Lenke til kommentar
Utsikt Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Ser greit ut. OK, bra. I LF ble det gjort noe annerledes, men det var i hovedsak steget hvor jeg konkluderte at Col(B) er et underrom av Null(A), og om jeg trenger å utrede noe mer om slikt på eksamen (matte 3 på NTNU) eller om det holder. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Heisann! Kom opp i R1 eksamen.. og lurer derfor på om Noen her som veit om en eller annen matteprogram for Mac som jeg kan få bruk for i del 2? Takker og bukker! Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Litt vanskelig å tyde hva som er hva i funksjonen du skriver, men tolker det slik at: I så fall: EDIT: Formatering i TeX Ser jo at jeg har skrevet litt feil. Jeg mente: Endret 26. mai 2013 av lilepija Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ja, dette ser rett ut, men er noe helt annet Wolfram kom fram til... http://m.wolframalpha.com/input/?i=derivative+-cos%28x%29+%2Bsqrt%283%29sin%28x%29+-3&x=0&y=0 ? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Noen forslag til forberedelse før matte R1 muntlig? Jeg klarte 6 i standpunkt, men jeg syns det er litt feil å løse skriftlig eksamensoppgaver før en muntlig eksamen. Det er varianten med 30min forberedelse, læreren foretrekker den. Tenkte å gå grundig igjennom bevis, det virker som et kjekt tema på muntlig. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Skal du trekke oppgave 30 min. før du skal inn til sensor? Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Skal du trekke oppgave 30 min. før du skal inn til sensor? Ja, læreren mener 48 timer med powerpoint er bortkastet. Så det blir 30min modellen om jeg skal ha eksamen. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Det er jeg absolutt helt enig med læreren i. Uansett, det kommer ikke til å komme masse dype spørsmål på muntlig eksamen, sensor vil sjekke om du kan det du skal kunne av pensum. F.eks. induksjonsbevis, løs en separabel diff. likn., integrer noe, deriver dette uttrykket her, rekker, osv., osv., i tillegg til den oppgaven du får. Poenget er rett og slett at du må ha kontroll på pensum, du må kunne alle de forskjellige teknikkene og tingene du skal kunne, det blir garantert ikke spurt om masse avanserte greier. Kanskje et spørsmål for å skille mellom 5 og 6, men ellers blir det ikke noe hokus pokus. Eneste jeg kan gi deg tips om er at du må jobbe så godt du kan med å forstå alle aspektene i pensum, da er du allerede meget langt på vei Sensor kommer til å lede deg hele veien. Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det er jeg absolutt helt enig med læreren i. Uansett, det kommer ikke til å komme masse dype spørsmål på muntlig eksamen, sensor vil sjekke om du kan det du skal kunne av pensum. F.eks. induksjonsbevis, løs en separabel diff. likn., integrer noe, deriver dette uttrykket her, rekker, osv., osv., i tillegg til den oppgaven du får. Poenget er rett og slett at du må ha kontroll på pensum, du må kunne alle de forskjellige teknikkene og tingene du skal kunne, det blir garantert ikke spurt om masse avanserte greier. Kanskje et spørsmål for å skille mellom 5 og 6, men ellers blir det ikke noe hokus pokus. Eneste jeg kan gi deg tips om er at du må jobbe så godt du kan med å forstå alle aspektene i pensum, da er du allerede meget langt på vei Sensor kommer til å lede deg hele veien. Takk for input! Men forslagene dine er strengt tatt ikke R1 pensum i det hele tatt. Det er R2 pensum. Jeg har kontroll på pensum, men da bare bruker jeg R1 eksamensoppgaver som øvelse egentlig, for å få en gjennomgang av pensum. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Takk for input! Men forslagene dine er strengt tatt ikke R1 pensum i det hele tatt. Det er R2 pensum. Jeg har kontroll på pensum, men da bare bruker jeg R1 eksamensoppgaver som øvelse egentlig, for å få en gjennomgang av pensum. Beklager, jeg leste R2. Det blir akkurat likt, forskjellen er bare at det altså er R1 pensum Vil nok tro R1 eksamensoppgaver kan være greit, i tillegg kan det være en grei øvelse å f.eks. gå sammen flere og prøve å forklare hverandre ting på tavla. Alt etter hva man føler for. Ta et par A4-ark og skriv ned absolutt alt av regler osv. du husker fra pensum, så sjekker du hva du evt. har glemt, også jobber du videre med det. Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
norgi Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Har et spørsmål, det her blir vanskelig å forklare. Kort forklart treng jeg hjelp for å regne ut vinkel mellom 2 sider i en 8 kantet pyramide. Apex er i midten. En sku tru at det var 45 grader (360/8 = 45), men det fungere altså ikke i en pyramide. Sidene er på skrå(52 grader inklinasjon i forhold til grunnflaten). 45 grader er tydeligvis for mye, men vi har ikke peiling på hvordan vi regne ut hva slaks vinkel det skal bli. Fant noen formler for firekantet pyramider som jeg ikke forstod noe særlig av og som sagt så er det her en 8 kantet pyramide. Endret 26. mai 2013 av norgi Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 OK, bra. I LF ble det gjort noe annerledes, men det var i hovedsak steget hvor jeg konkluderte at Col(B) er et underrom av Null(A), og om jeg trenger å utrede noe mer om slikt på eksamen (matte 3 på NTNU) eller om det holder. Hm. Det kan kanskje være greit å nevne i en liten bisetning akkurat hvorfor så det ikke ser ut som om det er noe du drar ut av ingenting. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ser jo at jeg har skrevet litt feil. Jeg mente: Det endrer veldig lite. Bare gang første ledd med -3 hele veien i det jeg allerede har vist deg Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hvordan skriver jeg inn "mindre/større enn" og "mindre/større eller erlik enn" ? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) , \leq og \geq, mindre/større en er bare < > Endret 26. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå