Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke til nå...

Jeg skal derivere og dobbel-derivere denne: "for å finne ekstremalpunktene og krummingen på grafen".

 

f(x) = -cos x +sqrt3 sinx -3

 

Her er det jeg har gjort:

F`(x) = -3 sin(x) + (1/(sqrtx)) cos x. Er dette riktig?

 

F``(x) = På denne gikk jeg på wolfram. Og her forsto jeg ikke hvordan de gjorde det. Eller jeg klarer aldri å huske den metoden som ble vist der.

 

Litt vanskelig å tyde hva som er hva i funksjonen du skriver, men tolker det slik at: chart?cht=tx&chl=f(x) = -\cos(x) + \sqrt3 \sin(x) - 3

 

I så fall:

 

chart?cht=tx&chl=f^,(x) = \sin(x) + \sqrt3 \cos(x)

 

chart?cht=tx&chl=f^{,,}(x) = \cos(x) - \sqrt3\sin(x)

 

EDIT: Formatering i TeX

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Ser greit ut.

 

OK, bra. I LF ble det gjort noe annerledes, men det var i hovedsak steget hvor jeg konkluderte at Col(B) er et underrom av Null(A), og om jeg trenger å utrede noe mer om slikt på eksamen (matte 3 på NTNU) eller om det holder.

Lenke til kommentar

Noen forslag til forberedelse før matte R1 muntlig? Jeg klarte 6 i standpunkt, men jeg syns det er litt feil å løse skriftlig eksamensoppgaver før en muntlig eksamen. Det er varianten med 30min forberedelse, læreren foretrekker den. Tenkte å gå grundig igjennom bevis, det virker som et kjekt tema på muntlig.

Lenke til kommentar

Det er jeg absolutt helt enig med læreren i.

 

Uansett, det kommer ikke til å komme masse dype spørsmål på muntlig eksamen, sensor vil sjekke om du kan det du skal kunne av pensum. F.eks. induksjonsbevis, løs en separabel diff. likn., integrer noe, deriver dette uttrykket her, rekker, osv., osv., i tillegg til den oppgaven du får.

 

Poenget er rett og slett at du må ha kontroll på pensum, du må kunne alle de forskjellige teknikkene og tingene du skal kunne, det blir garantert ikke spurt om masse avanserte greier. Kanskje et spørsmål for å skille mellom 5 og 6, men ellers blir det ikke noe hokus pokus.

 

Eneste jeg kan gi deg tips om er at du må jobbe så godt du kan med å forstå alle aspektene i pensum, da er du allerede meget langt på vei :) Sensor kommer til å lede deg hele veien.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Det er jeg absolutt helt enig med læreren i.

 

Uansett, det kommer ikke til å komme masse dype spørsmål på muntlig eksamen, sensor vil sjekke om du kan det du skal kunne av pensum. F.eks. induksjonsbevis, løs en separabel diff. likn., integrer noe, deriver dette uttrykket her, rekker, osv., osv., i tillegg til den oppgaven du får.

 

Poenget er rett og slett at du må ha kontroll på pensum, du må kunne alle de forskjellige teknikkene og tingene du skal kunne, det blir garantert ikke spurt om masse avanserte greier. Kanskje et spørsmål for å skille mellom 5 og 6, men ellers blir det ikke noe hokus pokus.

 

Eneste jeg kan gi deg tips om er at du må jobbe så godt du kan med å forstå alle aspektene i pensum, da er du allerede meget langt på vei :) Sensor kommer til å lede deg hele veien.

 

Takk for input! Men forslagene dine er strengt tatt ikke R1 pensum i det hele tatt. :wee: Det er R2 pensum.

Jeg har kontroll på pensum, men da bare bruker jeg R1 eksamensoppgaver som øvelse egentlig, for å få en gjennomgang av pensum.

Lenke til kommentar

Takk for input! Men forslagene dine er strengt tatt ikke R1 pensum i det hele tatt. :wee: Det er R2 pensum.

Jeg har kontroll på pensum, men da bare bruker jeg R1 eksamensoppgaver som øvelse egentlig, for å få en gjennomgang av pensum.

 

Beklager, jeg leste R2. Det blir akkurat likt, forskjellen er bare at det altså er R1 pensum :)

 

Vil nok tro R1 eksamensoppgaver kan være greit, i tillegg kan det være en grei øvelse å f.eks. gå sammen flere og prøve å forklare hverandre ting på tavla. Alt etter hva man føler for.

 

Ta et par A4-ark og skriv ned absolutt alt av regler osv. du husker fra pensum, så sjekker du hva du evt. har glemt, også jobber du videre med det.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Har et spørsmål, det her blir vanskelig å forklare.

 

Kort forklart treng jeg hjelp for å regne ut vinkel mellom 2 sider i en 8 kantet pyramide. Apex er i midten. En sku tru at det var 45 grader (360/8 = 45), men det fungere altså ikke i en pyramide. Sidene er på skrå(52 grader inklinasjon i forhold til grunnflaten). 45 grader er tydeligvis for mye, men vi har ikke peiling på hvordan vi regne ut hva slaks vinkel det skal bli.

 

Fant noen formler for firekantet pyramider som jeg ikke forstod noe særlig av og som sagt så er det her en 8 kantet pyramide.

Endret av norgi
Lenke til kommentar

OK, bra. I LF ble det gjort noe annerledes, men det var i hovedsak steget hvor jeg konkluderte at Col(B) er et underrom av Null(A), og om jeg trenger å utrede noe mer om slikt på eksamen (matte 3 på NTNU) eller om det holder.

Hm. Det kan kanskje være greit å nevne i en liten bisetning akkurat hvorfor så det ikke ser ut som om det er noe du drar ut av ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...