Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes svarene ser bra ut jeg, så lenge man skriver hva man regner ut, og viser hvert steg i utregningen, og kanskje skriver det man har funnet ut i en setning til slutt. Så mener jeg det bør være mer enn nok.

Endret av Zorgeir
Lenke til kommentar

Beklager at jeg poster den igjen, og håper jeg ikke er for masete, men det er noe jeg er nødt til å se sammenhengen i. Lurer primært på hvor de får tallene til høyre for ulikhetstegnene fra?

 

"En pakke melis har tilnærmet form som et rett prisme med lengde 8 cm,

bredde 6 cm og høyde 16 cm.Vil melisen få plass i en sylinderformet boks med diameter 12 cm og høyde

10 cm?

8*6*16<48*20=480+480=960 - Volumet av melispakken er mindre enn 960 cm^3

3,14*6^2*10>3*36*10=108*10=1080 - volumet av boksen er større enn 1080 cm^3, ergo vil melispakken få plass i boksen."

Er forøvrig hovedsakelig utregningene på høyresiden av ulikhetstegnene jeg ikke forstår hvordan de finner. På forhånd takk.

Ser berre ut som forenklingar, for å kunne gjere utrekningane i hovudet, men framleis kunne svare på oppgåva. Du kunne berre rekna ut volumet av melispakken og boksen direkte, og samanlikna dei.
Lenke til kommentar

Hei, kan noen forklare utregningen, og hvor de får tallene fra?

 

"En pakke melis har tilnærmet form som et rett prisme med lengde 8 cm,

bredde 6 cm og høyde 16 cm.Vil melisen få plass i en sylinderformet boks med diameter 12 cm og høyde

10 cm?

8*6*16<48*20=480+480=960 - Volumet av melispakken er mindre enn 960 cm^3

 

3,14*6^2*10>3*36*10=108*10=1080 - volumet av boksen er større enn 1080 cm^3, ergo vil melispakken få plass i boksen."

 

Er forøvrig hovedsakelig utregningene på høyresiden av ulikhetstegnene jeg ikke forstår hvordan de finner. På forhånd takk.

 

For melispakke: 8*6=48 og 20>16. Ved å bytte ut 16 med 20 blir det enkelt å regne ut, men du ender opp med et volum som er større enn det faktiske volumet av pakken.

 

For boksen: 3.14>3 og 6^2=36. Her regner du ut et volum som er mindre enn det faktiske volumet av boksen, men du ser at den overdimensjonerte melispakken fortsatt får plass i den underdimensjonerte boksen.

Endret av RaidN
Lenke til kommentar

Er det flere enn 4 ledd? Er vel ikke noe poeng ellers ... Uansett:

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=1}^{4} x_{Ai} \leq 100

 

Ja, det er flere ledd, men jeg skjønner at jeg kan bytte ut firetallet. Takk for hjelpen.

 

Vent litt. Hvis jeg i tillegg vil summere xB1 + xB2... + xC1 + xC2... osv., totalt 72 ledd, i det samme uttrykket, hvordan blir det da? Alt skal være mindre eller lik 100.

 

Sånn?

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=A,j=1}^{72} x_{ij} \leq 100

 

Så til slutt: enn om jeg skal legge sammen 3xA1 + 15xA2 + 5xA3 + 10xA2...? Gjør det noen forskjell? Takk for svar.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ja, det er flere ledd, men jeg skjønner at jeg kan bytte ut firetallet. Takk for hjelpen.

 

Vent litt. Hvis jeg i tillegg vil summere xB1 + xB2... + xC1 + xC2... osv., totalt 72 ledd, i det samme uttrykket, hvordan blir det da? Alt skal være mindre eller lik 100.

 

Sånn?

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=A,j=1}^{72} x_{ij} \leq 100

 

Så til slutt: enn om jeg skal legge sammen 3xA1 + 15xA2 + 5xA3 + 10xA2...? Gjør det noen forskjell? Takk for svar.

Ørrr.

La chart?cht=tx&chl=L = \{ A, B, C, \cdots, Z \} og chart?cht=tx&chl=r : \mathbf{N} \to L bijeksjonen som sender chart?cht=tx&chl=r(1) = A, r(2) = B, \cdots osv.

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=1}^{26} \left( \sum_{j=1}^{72} a_{r(i),j} x_{r(i),j} \right) \leq 100

Om jeg forstod deg rett.

Merk at du også må ha en definisjon av hva chart?cht=tx&chl=a_{r(i),j} skal være for forskjellige i,j.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg ikke skjønner så mye av det. For å være sikker på at dere har forstått meg rett, prøver jeg å gjøre det litt lettere og mer konkret. Det jeg vil ha et uttrykk for, er noe sånt

 

2xA1 + 6xA2 + xA3 + 4xB1 + 3xB2 + 3xB3 + 8xC1 + 5xC2 + 2xC3 <= 100

 

Hvordan ville dere skrevet det uttrykket med sigma?

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg ikke skjønner så mye av det. For å være sikker på at dere har forstått meg rett, prøver jeg å gjøre det litt lettere og mer konkret. Det jeg vil ha et uttrykk for, er noe sånt

 

2xA1 + 6xA2 + xA3 + 4xB1 + 3xB2 + 3xB3 + 8xC1 + 5xC2 + 2xC3 <= 100

 

Hvordan ville dere skrevet det uttrykket med sigma?

La chart?cht=tx&chl=a_{\alpha i} være koeffisienten foran chart?cht=tx&chl=x_{\alpha i} i uttrykket ditt. Jeg gidder ikke liste opp alle, men du har f.eks chart?cht=tx&chl=a_{C1}=8. Du kan skrive det som

 

p><p>

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Nei, det gir ikke mening at det er C ledd. Den nedre grensen betyr hvilken indeks du starter på (kunne f.eks vært F) og den øvre grensen betyr hvilken indeks du slutter på (kunne f.eks vært M).

 

Det er riktig at dersom du skulle hatt med D og E også måtte du byttet ut øvre grense med E.

 

edit: Vanligvis skrives grensene rett under og over sigmaen, men renderingen av LaTeX på forumet er inline. Man sier ikke "opphøyd i".

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

edit: Vanligvis skrives grensene rett under og over sigmaen, men renderingen av LaTeX på forumet er inline.

Sleng på ein \displaystyle eller \limits om du vil endre på det.

\sum\limits_{\alpha=A}^C\sum\limits_{i=1}^3 a_{\alpha i}x_{\alpha i} \leq 100
\displaystyle\sum_{\alpha=A}^C\sum_{i=1}^3 a_{\alpha i}x_{\alpha i} \leq 100

p><p>

p><p>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et siste spørsmål som jeg gjerne skulle hatt hjelp med når det gjelder sigma.

La oss si at jeg har disse tre ulikhetene:

 

3xA1 + xA2 + 2xA3 <= 10

 

4xB1 + 6xB2 + 3xB3 <= 10

 

2xC1 + 4xC2 + 2xC3 <= 10

 

Hvis jeg har forstått dere riktig, så kan jeg skrive det slik:

p><p>

p><p>

p><p>

 

Går det an å gjøre dem til ett uttrykk?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hei, matte eksamen i morgen og jeg sitter med en oppgave her fra eksamen 1t våren 2012. post-212426-0-43787300-1369333761_thumb.jpg

 

A) var rimelig enkel, viste ikke full utregning pga. det var bare en kladd.

På B) ble det litt rart, jeg har gjort lignende oppgaver før, og bruker kalkulator for å finne antall måter på en måte. Jeg tenkte å regne fra max 15, (0-15) for så å ta 1-(max 15) Men det blir så alt for store tall, er det noen lettere måte å gjøre det på? Helst med casio kalkulator?

post-212426-0-83550500-1369334312_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har et siste spørsmål som jeg gjerne skulle hatt hjelp med når det gjelder sigma.

La oss si at jeg har disse tre ulikhetene:

 

3xA1 + xA2 + 2xA3 <= 10

 

4xB1 + 6xB2 + 3xB3 <= 10

 

2xC1 + 4xC2 + 2xC3 <= 10

 

Hvis jeg har forstått dere riktig, så kan jeg skrive det slik:

p><p>

p><p>

p><p>

 

Går det an å gjøre dem til ett uttrykk?

Kall høyresiden for chart?cht=tx&chl=b_\alpha, i dette tilfellet er alle chart?cht=tx&chl=10, du kan f.eks skrive

 

p><p>\sum_{i=1}^3 a_{\alpha i} x_{\alpha i} \leq b_\alpha,\,\alpha = A,B,C

 

Det går også an å skrive det på matriseform.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Det står i utgangspunktet i matriseform. Formålet er å spare plass på en hjemmeeksamen. Det er for dumt å bruke 5 av 10 sider utelukkende på ulikheter. Det er svært frustrerende å få slike nøtter da sigmaer aldri har vært en del av matteundervisningen min, verken i T1, R1, R2 eller matten jeg har hatt har på høyskolen. Men nå har jeg alt jeg trenger, så takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...