Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Doktorgrad, det vil jeg også skaffe meg. Ikke fordi jeg trenger det men føler det er utrolig fett med doktorgrad :) Hvilke jobber får du når du er ferdig med mastergrad i matematisk analyse?

Burde være ganske motivert på doktorgrad for å ta en. Det krever nok en del arbeid. Ihvertfall i matematikk. Er vel tilnærmet A i snitt for å få stipendiatstilling.

Ang. jobber så aner jeg ikke. Jeg kan gi et empirisk argument for at de eksisterer, men videre enn det så vet jeg ikke. Aner ikke selv hva jeg kommer til å gjøre, så det gjenstår å se!

 

@Nebu:

Artigkar! Hvis alt går til helvete kan jeg jo bli lektor. :D

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så nu at den ble litt langt bak, så jeg sender den på nytt :p

 

Når man skal derivere (ln x) / x.

jeg brukte da derivasjonsregelen til Y=u/v.

Jeg fikk da: ((1/x)*x-lnx*1) / x^2

Men i fasiten står: (1-ln x)/x^2

 

Er det noe i matten som sier at (1/x)*x blir 1? " er det kanskje den regelen man bruker for å gange bort x-en?"

Må bare forsikre meg at jeg tenker riktig her før jeg går videre.

Lenke til kommentar

Så nu at den ble litt langt bak, så jeg sender den på nytt :p

 

Når man skal derivere (ln x) / x.

jeg brukte da derivasjonsregelen til Y=u/v.

Jeg fikk da: ((1/x)*x-lnx*1) / x^2

Men i fasiten står: (1-ln x)/x^2

 

Er det noe i matten som sier at (1/x)*x blir 1? " er det kanskje den regelen man bruker for å gange bort x-en?"

Må bare forsikre meg at jeg tenker riktig her før jeg går videre.

Du har gjort helt riktig. chart?cht=tx&chl=\frac 1x \cdot x = \frac 1x \cdot \frac x1 = \frac xx = 1 Grunnleggende brøk-regler som brukes her.

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Angående eksamen.. Noen som vet hvorfor de hysteriske eksamensvaktene skal ha inn både kladd og oppgaver? Jeg vil gjerne ha med mitt hjem, så jeg kan sjekke hvordan jeg ligger an i ettertid.

De kaster det jo bare rett i søpla uansett.

Jeg tror det er lokalt, jeg mener å huske at jeg tok med både oppgavehefte og kladden med hjem etter eksamen (jeg kan jo huske feil men...) Nå på universitet tar jeg med meg både oppgavene og en blåkopi av besvarelsen.

Lenke til kommentar

Angående eksamen.. Noen som vet hvorfor de hysteriske eksamensvaktene skal ha inn både kladd og oppgaver? Jeg vil gjerne ha med mitt hjem, så jeg kan sjekke hvordan jeg ligger an i ettertid.

De kaster det jo bare rett i søpla uansett.

Pleier vel å være vanlig praksis å få ta med seg kladd hjem? Vet ikke hvordan det er på VGS, men jeg har tatt med alle kladdearkene mine ifra eksamener på universitetet. Her har man jo også slikt flott dobbeltpapir, så det er meningen at du får med en kopi uansett. Kladdearket er bare fint til å ha rundt denne kopien. Vet ikke om det er dobbelark på VGS. Synes å huske det var det da jeg tok eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk hvertfall beskjed på min skole at man må la kladd ligge igjen hvis man går før tiden, men kan hente det på kontoret etter at eksamen er ferdig på dagen. Vil tro det er for å hindre juks og slikt. Sitter man ut tiden er det nok ikke noe problem å ta med kladd hjemm.

Lenke til kommentar

Hei, hvordan kan jeg derivere dette?

F (x)=e^-(x-5)^2/2

 

Nå skal det sies at jeg er fra en skala fra 1-100 ca 0,001 hva angår derivasjonkunnskaper, men jeg ønsker å prøve, å kanskje bidra.

 

e^ er vel som et vanlig derivasjonstykke, å følgende vanlig regel. e^-(x-5)2/2 = e^-(x-5)^1

= e^-(x-5*1)^1-1 = e^-(x-5) + e^(x-5).

 

Som sagt, jeg aner_ ikke hvor vidt dette er riktig, prøver å lære meg derivasjon selv, så beklager om det er helt på vidda.

 

 

Edit ; Noen som er gode på "å løse likningsystemer" her? Ja, barnegrøt iforhold til andres matte her...

 

I : x-y +3z = 4

II : 5x+2y-z = 6

III : -2x - 3y +z = 2

 

alle stykkene (I,II,III) skal ganges med 3 står det her.

 

Videre står det at A = II+III : 3x - y = 8

 

Så skal dette ganges med 5 igjen.

 

Spørsmålet mitt er Hvorfor det skal ganges med 3, å 5 da senere. Hvor får de disse tallene fra? Er det fellesnevner, er det en regel for likningsystem eller er det å sitte å gruble å prøve&feile?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg stigningstallet i punktet (x,y) = (1,1) ?

 

chart?cht=tx&chl=x^2y^3 = y ln x + x^3

 

Klarer ikke å løse for y.. :hrm:

 

Du trenger heller ikke å løse for y. Er du kjent med implisitt derivasjon? Du kan finne dy/dx rett ut fra funksjonen selv om den står på den måten, uten y=f(x)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg er fra en skala fra 1-100 ca 0,001 hva angår derivasjonkunnskaper, men jeg ønsker å prøve, å kanskje bidra.

 

e^ er vel som et vanlig derivasjonstykke, å følgende vanlig regel. e^-(x-5)2/2 = e^-(x-5)^1

= e^-(x-5*1)^1-1 = e^-(x-5) + e^(x-5).

 

Som sagt, jeg aner_ ikke hvor vidt dette er riktig, prøver å lære meg derivasjon selv, så beklager om det er helt på vidda.

 

 

Edit ; Noen som er gode på "å løse likningsystemer" her? Ja, barnegrøt iforhold til andres matte her...

 

I : x-y +3z = 4

II : 5x+2y-z = 6

III : -2x - 3y +z = 2

 

alle stykkene (I,II,III) skal ganges med 3 står det her.

 

Videre står det at A = II+III : 3x - y = 8

 

Så skal dette ganges med 5 igjen.

 

Spørsmålet mitt er Hvorfor det skal ganges med 3, å 5 da senere. Hvor får de disse tallene fra? Er det fellesnevner, er det en regel for likningsystem eller er det å sitte å gruble å prøve&feile?

 

1. Du glemte å benytte kjerneregelen:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} (\frac{1}{2}e^{-(1-5)^2}) = -e^{-(x-5)^2} \cdot (x-5)

 

Dette kommer du frem til ved å benytte kjerneregelen, for en funksjon der u igjen er en funksjon av x

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx}(k \cdot e^{u}) = k \cdot u' \cdot e^{u}

 

2. Merk at dersom du legger to ganger likning 1 til likning 3, så kvitter du deg med x-verdien her. Altså får du nå en ny likning 3, hvor du kun har to ukjente. Bruk denne nye, til å ta vekk ukjente i de to andre likningene på samme måte. Forstår du fremgangsmåten?

Lenke til kommentar

1. Du glemte å benytte kjerneregelen:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} (\frac{1}{2}e^{-(1-5)^2}) = -e^{-(x-5)^2} \cdot (x-5)

 

Dette kommer du frem til ved å benytte kjerneregelen, for en funksjon der u igjen er en funksjon av x

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx}(k \cdot e^{u}) = k \cdot u' \cdot e^{u}

 

2. Merk at dersom du legger to ganger likning 1 til likning 3, så kvitter du deg med x-verdien her. Altså får du nå en ny likning 3, hvor du kun har to ukjente. Bruk denne nye, til å ta vekk ukjente i de to andre likningene på samme måte. Forstår du fremgangsmåten?

 

 

Ah,ja. Takk for input! Derivasjonsregla går litt i surr, så. Par timer til så : )

 

Forsto å forsto.. Jeg får tenke litt på det! Vært 7timer på skolen og drevet med matte, så hjernen min er litt microbølgeovn-kjøttdeig. Om det gir mening. haha : )

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hvordan forkorter jeg denne brøken : x^3-1/x-1, ved hjelp av polynomdivisjon?

 

Du mener (x^3-1) : (x-1) ? Det er jo et helt ordinært polynom stykke? Kort regnet blir det vel x^2-1 ferdig forkortet, tror jeg.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...