Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Følg regelen Jaffe gav deg:

ln(x/2) = ln(x) - ln(2)

Edit:

eller skal jeg gjøre det slik?

ln x - ln 2 = 1 - ln x -> ln x + ln x = 1 + ln 2 -> 2 ln x = e^1 + ln 2

-> x^2 = 2*e^1 -> x^2 = 5,4365 -> x = 2,33... Svaret blir riktig, men er utregningen lovlig?

Svaret er riktig, og utregningen er [nesten] riktig. Når du har fått formele på formen:

chart?cht=tx&chl=2 \cdot ln(x) = 1 + ln(2) \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad ln(x^2) = 1 + ln(2)

Så skal du opphøye begge sidene samtidig, og ikke i to seperate trinn.

Du får:

chart?cht=tx&chl=ln(x^2) = 1 + ln(2) \Rightarrow e^{(ln(x^2))} = e^{(1 + ln(2))}

chart?cht=tx&chl=x^{2} = e^1 \cdot 2

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager. Jeg visste ikke om du så endringen av innlegget på forrige side.

men: "2 * ln (x) = ln (x^2) = 1 + ln (2)" , på høyresiden av "=", kan jeg da bruke ln a + ln b = ln(a*b)?

Takk for hjelpen :)

Endret av Leif-Reidar
Lenke til kommentar

Du kan ignorere nevneren når du skal finne nullpunktene. Brøken er kun null når telleren er null.

Er nevneren null har du deling på null som vi vet er noe tull.

Altså at jeg ser helt bort i fra den? Akkurat som den ikke er der?

Skal jeg ikke regne den bort?

Lenke til kommentar

Dere som er så flinke til å forklare på enklere måter en i boka. Holder på med logaritimer.

Kan noen forklare det enkelt hva det egentlig er?

Jeg ser at det er en annen måte å regne på en hva "et eller annet jeg ikke kommer på".

Eks. 1000 = 10^3...

Lenke til kommentar

Logaritmen til et tall er det tallet du må opphøye grunntallet i for å få tallet. De vanligste grunntallene som brukes er 10 og e. Log eller log10 skrives gjerne når grunntallet er 10, og ln skrives når grunntallet er e.

Dette er lettere å vise med eksempler: (Her er 10 grunntall).

log(1000) = 3. Fordi 10^3 = 1000.

log(100) = 2. Fordi 10^2 = 100.

log(10) = 1. Fordi 10^1 = 10.

Lenke til kommentar

Logaritmen til et tall er det tallet du må opphøye grunntallet i for å få tallet. De vanligste grunntallene som brukes er 10 og e. Log eller log10 skrives gjerne når grunntallet er 10, og ln skrives når grunntallet er e.

Dette er lettere å vise med eksempler: (Her er 10 grunntall).

log(1000) = 3. Fordi 10^3 = 1000.

log(100) = 2. Fordi 10^2 = 100.

log(10) = 1. Fordi 10^1 = 10.

Ok, når det da står slik i to forskjellige oppgaver:

2(lg x)^2 + lg x = 0

2 in x - 3 (in x)^2 = 0

Hvordan går jeg frem for å løse disse?

Står noen eksempler i boka, men forsto absolutt ingenting av de.. :/

Lenke til kommentar

Står det (lg x)^2 eller lg(x^2)? Det er nemlig ikke det samme. Uansett må du nok ta en kikk på regneregler og fremgangsmåter for logaritmer.

det står: 2(lg x)^2.

Ja, holder på med de. Og videoene til Roger "som er lagt ut her tidligere". Men vil vite fremgangsmåten steg for steg for å løse disse :)?

Lenke til kommentar

Alvilde sparer til bolig. Hvert år fra og med år 2001 til og med år 2010 har hun satt inn 15000 kroner på BSU i slutten av året.

a) Hvor mye har hun på BSU-kontoen 1.1.2013? Regn med en rentefot på 3,9 %.

Fasit: Vi får en geometrisk rekke med a_1=15000*1,039^2, k=1,039 og n= 10. Vi får da summen

15000*1,039^2*(1,039^10-1)/(1,039-1) = 193 500 kr på BSU kontoen 1.1.2013.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor a_1 blir 15000*1,39^2? Hvorfor opphøyer vi i annen her? Jeg løste det slik at a_1 = 15000. Og dermed blir det feil. Skjønner egentlig ikke oppgaven helt...

Dette er fra S2.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg sitter med et integral, og sliter litt med hvordan jeg skal løse den.

integral(cos(x)^4)dx

Jeg har prøvd substitusjon men får ikke helt det samme som fasiten, fasiten sir at det skal være:

(3/8)*x+((1/4)*sin(2x))+((1/32)*(sin((4x))+C

chart?cht=tx&chl=\cos^4(x) = \cos^2(x) \cdot \cos^2(x) = \frac12\cos(2x) \cdot \frac12\cos(2x)

Sånn ville jeg startet. Heretter, hvis du bruker chart?cht=tx&chl=u=2x så får du integralet chart?cht=tx&chl=\frac18 \int \cos( u) \cdot \cos(u)

Herfra skal det kunne løses enten med ny substitusjon chart?cht=tx&chl=v=\cos(u), eller direkte som delvis.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager gjør de denne substitusjonen? Får ikke det samme som de uansett hva jeg gjør.

Har prøvd å sette inn, får da cost under brøkstreken og 1+sint over brøkstreken, men det er da ikke akkurat det samme som de får. Er det noe jeg misforstår?

post-265874-0-31957300-1368967054_thumb.png

Endret av danba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...