Vintersola Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 ..... Tusen takk! Snilt at du tar deg tid til å hjelpe=) Forstod det mye bedre nå. I alle fall den oppgaven jeg har holdt på med Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Oppgaven: Vinkel E er 36,9 grader. Løsningsforslaget er i blått. Hvorfor trekker man 36,9 grader fra 90 grader? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Forstår du hvorfor de trekker 36,9grader fra 180grader når de regner ut vinkelen CED? Hva vet vi om vinklene når en en rett linje krysser en horisontal linje? Endret 16. mai 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Ja, fordi sollyset, som er en rett linje, er 180grader, og det gjør vi for å finne CED, når E er 36,9 grader. Blir vinkelen 90 grader da? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Du vet at treet er vinkelrett på den horisontale flaten. Altså har vi her en 90graders vinkel. Vi vet også at vinkel E er 36,9grader. Vi vet da også at vinkel C mot den horisontale flaten også er 36,9grader. Vi vil da finne finkelen som er mellom treet og den horisontale flaten, minus vinkelen C mot den horisontale flaten. (90grader - 36,9grader). Lenke til kommentar
cand Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Er det noen som kan hjelpe meg med utregning av denne ene deloppgaven? Vi har funksjonen f(x) = __x-4__ (forsøk på å skrive en brøkstrek) 2x+6 Når er f(x)=0, f(x) < 0 og f(x) > 0 ? Endret 16. mai 2013 av cand Lenke til kommentar
Epsy Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Er det noen som kan hjelpe meg med utregning av denne ene deloppgaven? Vi har funksjonen f(x) = __x-4__ (forsøk på å skrive en brøkstrek) 2x+6 Når er f(x)=0, f(x) < 0 og f(x) > 0 ? Siden det er en brøk og de spør om null(punkt) må man huske at man ikke kan dele med null! Dvs x/0 er udefinert i matte. Da er f(x), brøken altså, lik null hvis og bare hvis telleren er lik null. Da lager du en likning for det og løser. Neste spørsmål er om når funksjonen/brøken er et negativt eller positivt tall for alle verdiene x kan være. Tegn et fortegnskjema for telleren og nevneren, og hva resultatet blir når du deler de verdiene (negativt x negativt = positivt, positivt x negativt = positivt osv...). Tallene du leter etter er der hvor fortegnet skifter fra f.eks pos til neg. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Du vet at treet er vinkelrett på den horisontale flaten. Altså har vi her en 90graders vinkel. Vi vet også at vinkel E er 36,9grader. Vi vet da også at vinkel C mot den horisontale flaten også er 36,9grader. Vi vil da finne finkelen som er mellom treet og den horisontale flaten, minus vinkelen C mot den horisontale flaten. (90grader - 36,9grader). Men treet står jo på et skråplan. Hvordan blir det 90 grader da? Endret 16. mai 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Gsol1 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei! På første oppgaven av del 2 på R2-eksamenen ifjor vår var det en oppgave hvor man skulle finne ut når på døgnet det begynte å mørkne. Problemet mitt er hvorfor jeg tilsynelatende ikke greier å få korrekt svar ved bruk av den oppgitte formelen f(t)=19-4cos(π/180*t). Ta oppgave a) for eksempel. Her skal du sette inn 85 for t og få 18,65 som svar. Ved bruk av kalkulator får jeg 15,001. Setter umåtelig stor pris på hjelp. Lenke til kommentar
Epsy Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei! På første oppgaven av del 2 på R2-eksamenen ifjor vår var det en oppgave hvor man skulle finne ut når på døgnet det begynte å mørkne. Problemet mitt er hvorfor jeg tilsynelatende ikke greier å få korrekt svar ved bruk av den oppgitte formelen f(t)=19-4cos(π/180*t). Ta oppgave a) for eksempel. Her skal du sette inn 85 for t og få 18,65 som svar. Ved bruk av kalkulator får jeg 15,001. Setter umåtelig stor pris på hjelp. (85*pi)/180 radianer inn i cosinus funksjonen gir riktig svar. http://www.google.com/search?q=19-4cos(85pi/180) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det er nesten garantert et problem med grader versus radianer. Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hallo. Matte eksamen 10.klasse Tips til hva som absolutt kommer? Har erfart at regneartene ALLTID kommer, brøk og ligninger. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 I en klasse er det 16 jenter og 14 gutter. Klassen skal stille et lag i en volleyballturnering. Laget skal ha seks spillere. I klassen går blant andre guttene Espen, Tor, Håkon, Markus, Anders og Olav. Hvor stor er sannsynligheten for at akkurat disse seks guttene velges ut til et rent guttelag i volleyballturneringen? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 I en klasse er det 16 jenter og 14 gutter. Klassen skal stille et lag i en volleyballturnering. Laget skal ha seks spillere.I klassen går blant andre guttene Espen, Tor, Håkon, Markus, Anders og Olav. Hvor stor er sannsynligheten for at akkurat disse seks guttene velges ut til et rent guttelag i volleyballturneringen? hint: hypergeometrisk fordeling Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Får feil svar. I fasiten deler de 1/(14C6) som ikke sier meg noe som helst. Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Får feil svar. I fasiten deler de 1/(14C6) som ikke sier meg noe som helst. 14C6 svarer nok til nCr-knappen på kalkulatoren. Den regner alle unike kombinasjonene av 6 personer gitt 14 totalt. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Oppgaven og løsningsforslag: Hvorfor er antall medlemmer totalt "240 + x" når det står i oppgaveteksten at "alle de 240 medlemmene i idrettslaget". Betyr det at de rekrutterer medlemmer utad idrettslaget, slik at de blir flere totalt? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Ja, det står jo hvor mange de må verve (/ rekruttere). Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Dæven, jeg må begynne å lese oppgaveteksten mye nøyere... Ja, det står jo hvor mange de må verve (/ rekruttere). Hvis de ikke måtte verve nye, da hadde det vel blitt slik? 240 * 0,75 = 180 - 130 = 50 medlemmer. Altså endre 50 eksisterende medlemmers mening. Og hvorfor skal man dele antall tilhengere på antall medlemmer? Endret 16. mai 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Dette er oppgave 1 a) som var gitt i eksamen R1 våren 2011, og detter er et bilde av løsningsforslaget som ligger på ndla.no. Mitt spørsmål er: Hvorfor blir det 18x^3 helt plutselig når de setter uttrykket på felles brøkstrek? Jeg ville løst oppgaven ved å derivere hvert ledd for seg. Altså 500/x ved å bruke brøkregel og 8x^2=16x. Tenker jeg helt feil nå? Hjelp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå