Frexxia Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Det er ikke sant, sett og , det gir men , Men du mener kanskje også at også? Du har forresten ikke delt y på 4, så kan du kan ikke gjøre det slik du har gjort det. Siden er , så siden edit: Gøy å måtte skrive noe nytt fordi man kommer borti noe og posten forsvinner. Endret 13. mai 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Gikk veldig bra på sannsynlighet og statistikk eksamen i dag, nå venter matte 2 får lov å ta fri i kveld, er 2 uker til matte eksamen så har god tid, tror det vil gå bra dette semesteret også. Alle for ha lykke til, som har eksamen de neste ukene Lenke til kommentar
StineAmanda Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Prøver meg på et første innlegg her jeg da Har matte tentamen(9.)snart og holder på og løse gamle oppgaver. Men en kommer jeg virkelig ingen vei med- Bruk regneark når du løser denne oppgaven Regn ut volumet av disse kjeglene V= πhr^2/3 A) r= 2 cm h= 12 cm Noen som klarer å forklare meg hvordan jeg gjør dette i excel? er virkelig blank på det programmet. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Skjønner ikke dette her... :/ Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 e^(et eller annet) kan aldri bli null. Siden uttrykket skal bli lik null, så må en av faktorene være null. Siden e^(et eller annet) ikke kan bli null, så må det være den andre faktoren (Csin....) I neste ledd har de simpelthen erstattet cos(3pi/4) og sin(3pi/4) med hva de er. Forsøk deg med din kalkulator, eller enhetssirkelen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Heisann! Har en oppgave der jeg skal beregne et dobbeltintegral. Jeg får vite at jeg kan benytte følgende kordinattransformasjon: x=au og y=bv Dette er greit, men når jeg skal beregne dx og dy skjønner jeg ikke helt, for i fasiten står det: dx=adu og dy=bdv Kan noen forklare dette litt, har muligens gått glipp av noe vitalt! Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 e^(et eller annet) kan aldri bli null. Siden uttrykket skal bli lik null, så må en av faktorene være null. Siden e^(et eller annet) ikke kan bli null, så må det være den andre faktoren (Csin....) I neste ledd har de simpelthen erstattet cos(3pi/4) og sin(3pi/4) med hva de er. Forsøk deg med din kalkulator, eller enhetssirkelen. Jeg synes da det hadde vært lettere å skrive hva det faktisk ble på kalkulatoren, i stedet for å blande inn kvadratrot. Men kan man da bare ta bort e^(..)? Visste ikke at det var greit, jeg.. Å bare ta bort ting fra hele stykket på den måten.. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Prøver meg på et første innlegg her jeg da Har matte tentamen(9.)snart og holder på og løse gamle oppgaver. Men en kommer jeg virkelig ingen vei med- Bruk regneark når du løser denne oppgaven Regn ut volumet av disse kjeglene V= πhr^2/3 A) r= 2 cm h= 12 cm Noen som klarer å forklare meg hvordan jeg gjør dette i excel? er virkelig blank på det programmet. Nå har jeg aldri brukt excel i hele mitt liv, og har det heller ikke på datamaskinen, men jeg tror jeg forstår hvordan programmet virker (disse programmene er som regel veldig like): I en rute skriver du kun tallet 2. I en annen rute skriver du kun tallet 12. I en tredje rute vil du skrive ligningen din, altså (=(pi*rute2*(rute1^(2)/3)) I rutene over, eller ved sidenav, kan du forklare hva som står i disse rutene (for eksempel: radius (cm) og høyde (cm), og til slutt volum (cm^3). La oss si du velger å plotte inn radiusen i rute b1, høyden i b2, og formelen i b3 (med for eksempel forklaring i rute a1, a2, a3), da vil rute b3 trolig se slik ut i din excelfil: =(pi*b2*(b1^2))/3 Edit: merk at du nå bare kan plotte inn nye verdier for radiusen og høyden for å regne ut volumet av en kjegle med andre mål. Endret 13. mai 2013 av cuadro Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Jeg synes da det hadde vært lettere å skrive hva det faktisk ble på kalkulatoren, i stedet for å blande inn kvadratrot. Men kan man da bare ta bort e^(..)? Visste ikke at det var greit, jeg.. Å bare ta bort ting fra hele stykket på den måten.. Dette er irrasjonelle tall. Den [eller en av de*] mest riktige måten å skrive tallene på, er slik som de har gjort i fasiten du leser av. Når du begynner å rote med 1,4142135623730950488016887242097 delt på 2 pluss 5 gange 1,4142135623730950488016887242097, så havner du ingensteder. Lær deg å skrive tall på den enkleste og mest nøyaktige måten, det er nyttig. Det kan forøvrig virke som at du trenger å gå over enhetssirkelen en gang til. Se også om du forstår hvorfor vi kan sløyfe e^(et eller annet). Jeg har forklart deg det, og det er ganske så essensielt å forstå dette. Endret 13. mai 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Dette er irrasjonelle tall. Den [eller en av de*] mest riktige måten å skrive tallene på, er slik som de har gjort i fasiten du leser av. Når du begynner å rote med 1,4142135623730950488016887242097 delt på 2 pluss 5 gange 1,4142135623730950488016887242097, så havner du ingensteder. Lær deg å skrive tall på den enkleste og mest nøyaktige måten, det er nyttig. Det kan forøvrig virke som at du trenger å gå over enhetssirkelen en gang til. Se også om du forstår hvorfor vi kan sløyfe e^(et eller annet). Jeg har forklart deg det, og det er ganske så essensielt å forstå dette. Takk for svar - Driver med en annen oppgave, og forstod ikke alt her heller..: Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) tan(-pi/4) = -1 Tegn en enhetssirkel, og se hvorfor. På samme enhetssirkel, se hva som skjer dersom vi går en halv runde rundt sirkelen (dette er det samme som å legge til pi. Hva skjer om vi går en halv runde rundt 2 ganger, 3 ganger, 4 ganger... n ganger? Gå over enhetssirkelen, eller be læreren din om å gjøre det en gang til. Det er ganske opplagt at du trenger en grundig innføring i trigonometriske ligninger, og enhetssirkelen. Endret 13. mai 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg skjønner fortsatt ingenting.. Har tegnet en enhetssirkel, men jeg føler ikke at det ga meg noen svar. Har også sett i boka, men finner ikke noe som ligner på det jeg holder på med nå. Føler ikke at jeg har det minste peiling på hva jeg skal gjøre her.. Jeg er privatist, så har ingen til å hjelpe meg heller... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Heisann!Har en oppgave der jeg skal beregne et dobbeltintegral. Jeg får vite at jeg kan benytte følgende kordinattransformasjon: x=au og y=bv Dette er greit, men når jeg skal beregne dx og dy skjønner jeg ikke helt, for i fasiten står det: dx=adu og dy=bdvKan noen forklare dette litt, har muligens gått glipp av noe vitalt! a og b er bare konstanter Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg skjønner fortsatt ingenting.. Har tegnet en enhetssirkel, men jeg føler ikke at det ga meg noen svar. Har også sett i boka, men finner ikke noe som ligner på det jeg holder på med nå. Føler ikke at jeg har det minste peiling på hva jeg skal gjøre her.. Jeg er privatist, så har ingen til å hjelpe meg heller... Gitt verdien hva er tilhørende cosinus- og sinus-verdi? Det kan du se fra enhetssirkelen. Videre, hvilket forhold er det mellom tangens, sinus og cosinus (hvordan kan du uttrykke tangens ved hjelp av de to andre funksjonene). Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg vet ikke hvordan jeg finner tilhørende cosinus- og sinus-verdi. Og hva mener du med "Hvilket forhold..."? Jeg vet at sinx/cosx=tanx.. Men er det noen regel for hva som skjer med tangens i slike tilfeller? Hvordan får man x for seg selv? Driver med en annen oppgave her også, og kom til samme problem. Skjønner ikke hva som blir gjort her heller.. Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Her har en brukt arcus funksjonene, som er de inverse til de trigonimetriske funksjonene : På lommeregneren din er arctan gitt som , samme med sinus og cosinus. Grunnen til at kommer inn i bildet er at dersom du legger til et helt tall ganger til en vinkel, vil de to vinklene ha samme tangensverdi. For sinus og cosinus gjelder det samme med . Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 a og b er bare konstanter tenkte mer på dx og du, dy og dv. Hva betyr de? Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 dx, dy, du og dv er derivasjonsopperatorer: og så videre med du og dv. Det er egentlig ikke helt korrekt å gange med differensialet dx på den måten der, men spesielt vi fysikere er veldig glade i det. I de aller fleste tilfeller får en korrekt svar. I din oppgave har du da Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg vet ikke hvordan jeg finner tilhørende cosinus- og sinus-verdi. Og hva mener du med "Hvilket forhold..."? Jeg vet at sinx/cosx=tanx.. Men er det noen regel for hva som skjer med tangens i slike tilfeller? Hvordan får man x for seg selv? Driver med en annen oppgave her også, og kom til samme problem. Skjønner ikke hva som blir gjort her heller.. Som Henrik sier, så må du bruke tangens invers (han kaller det arcus, det betyr det samme, jeg hørte aldri om arcus før etter videregående). Altså tan-1 på kalkulatoren, men det er viktig å være klar over hvorfor kalkulatoren gir de tallene den gir, og det betyr at man kan ta mange omregninger i hodet senere. Det virker helt klart som at du ikke vet helt hvordan enhetssirkelen fungerer, i hvert fall ikke hvordan du skal bruke den. En annen ting jeg kom på som du kanskje kan ha glemt, er at det her er snakk om radianer og ikke grader, På enhetssirkelen starter 0 radianer i retning (1,0) og er i retning (0,1). blir altså med klokka, med en vinkel som tilsvarer 45o i forhold til x-aksen. Cosinus-verdien vil nå tilsvare x-verdien til punktet på enhetssirkelen som du traff med den vinkelen, og sinus-verdien vil være y-verdien. Siden vi har 45o så vet vi at x- og y-verdien må ha samme absoluttverdi, hva vil da sinus- og cosinus-verdiene være? sinx/cosx = tanx var det forholdet jerg tenkte på ja, etter at du har funnet sinus- og cosinus-verdiene bruker du den for å finne tangens. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Nå har jeg aldri brukt excel i hele mitt liv, og har det heller ikke på datamaskinen, men jeg tror jeg forstår hvordan programmet virker (disse programmene er som regel veldig like): I en rute skriver du kun tallet 2. I en annen rute skriver du kun tallet 12. I en tredje rute vil du skrive ligningen din, altså (=(pi*rute2*(rute1^(2)/3)) I rutene over, eller ved sidenav, kan du forklare hva som står i disse rutene (for eksempel: radius (cm) og høyde (cm), og til slutt volum (cm^3). La oss si du velger å plotte inn radiusen i rute b1, høyden i b2, og formelen i b3 (med for eksempel forklaring i rute a1, a2, a3), da vil rute b3 trolig se slik ut i din excelfil: =(pi*b2*(b1^2))/3 Edit: merk at du nå bare kan plotte inn nye verdier for radiusen og høyden for å regne ut volumet av en kjegle med andre mål. Dette er ekstremt småpirk, men det er pi(), altså med en tom parantes bak. Gir 15 desimaler av pi, så det burde holde. Endret 13. mai 2013 av Henrik C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå