Torbjørn T. Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Ah, takk for hjelpen! Var forsåvidt ganske greit å løse det på den måten. Én liten ting jeg likevel ikke får til å stemme: Jeg sitter med H = -yt+t^2+y^2+c, som jeg putter inn i 2. grads formelen. Da får jeg ut og , men Wolfram får +4c i stedet. Så også at de hadde satt H som -yt+t^2+y^2=C.Hvordan får de det til å bli slik? Det er litt hipp som happ vil eg tru, om ein set C på høgre eller venstre side. Det er jo berre ein ubestemt konstant. 1 Lenke til kommentar
Ssnerk Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Oki, her kommer noen spørsmål fra en mattenub som har en big ass prøve i morgen. 1. Når man skal velge verdiene til en likning som skal tegnes i et koordinatsystem, er det slik at man da kan velge verdiene selv? Eksempel: y=-0,5x+4. Så velger jeg f.eks. verdiene 2 og 5, som er helt tilfeldige tall? 2. Hva menes med "tegn grafen til funksjonen gitt ved -3x+6 når x er mellom -5 og 5"? Kan jeg da velge hvilken som helst verdi, så lenge den holder seg mellom -5 og 5? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 1. Ja, det stemmer. Det kan være lurt å velge verdier som gir pene tall, f.eks. vil x = 2 her gjøre at du blir kvitt desimaltallet (siden 0.5 * 2 = 1). 2. Ja, det stemmer. Du kan velge helt fritt mellom -5 og 5. Lenke til kommentar
Ssnerk Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 1. Ja, det stemmer. Det kan være lurt å velge verdier som gir pene tall, f.eks. vil x = 2 her gjøre at du blir kvitt desimaltallet (siden 0.5 * 2 = 1). 2. Ja, det stemmer. Du kan velge helt fritt mellom -5 og 5. Takk for svar! Det er sånne småting jeg ikke har fått med meg som gjør at jeg sitter fast på oppgaven. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 2. Hva menes med "tegn grafen til funksjonen gitt ved -3x+6 når x er mellom -5 og 5"? Kan jeg da velge hvilken som helst verdi, så lenge den holder seg mellom -5 og 5? Tegn opp x- og y-aksene og tegn funksjonen, men ikke forbi -5 og 5 på x-aksen. Dvs, du trenger ikke å tegne funksjonen ut i evigheten. Lenke til kommentar
Ssnerk Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Tegn opp x- og y-aksene og tegn funksjonen, men ikke forbi -5 og 5 på x-aksen. Dvs, du trenger ikke å tegne funksjonen ut i evigheten. Roger that! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Spør her jeg. Skal ta opp s1 før jul fordi det har gått til helvette i år. Skal jobbe som faen i sommerferien, men må han en bok. I år har vi brukt Matematikk S1 av Aschehoug, finnes det bedre alternativer? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Spør her jeg. Skal ta opp s1 før jul fordi det har gått til helvette i år. Skal jobbe som faen i sommerferien, men må han en bok. I år har vi brukt Matematikk S1 av Aschehoug, finnes det bedre alternativer? Har ikke hatt S1, men har god erfaring med Sinus-serien. Her er S1-utgaven: http://sinuss1.cappelendamm.no/ Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Driver med vektorer.. Skal finne likning for et plan. Har at ABxAC = [14,14,7] Hvorfor er normalvektor for planet, n= (1/7)*(ABxAC) = [2,2,1] ? Skjønner ikke hvordan man bestemmer normalvektor.. Forstod ikke det som sto i boka. Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Driver med vektorer.. Skal finne likning for et plan. Har at ABxAC = [14,14,7] Hvorfor er normalvektor for planet, n= (1/7)*(ABxAC) = [2,2,1] ? Skjønner ikke hvordan man bestemmer normalvektor.. Forstod ikke det som sto i boka. En normalvektor er en vektor som står normalt (90 grader) på en annen vektor. Også har det seg sånn at når man tar kryssproduktet av to vektorer så får man en tredje som står normalt på begge de to andre vektorene. Det er ikke fort gjort å forklare hvorfor det skjer, men det er i hvert fall sånn det fungerer. Siden AB og AC utspenner planet så vil vektoren som er normal til både AB og AC også være normal på planet. [14, 14, 7] og [2, 2, 1] har samme retning og er derfor begge normalvektorer. For enkelthetsskyld, så har man altså tatt resultatet av kryssproduktet og delt det på 7. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 En eske med 20 tabletter veier 180 g. Med 10 tabletter i esken er vekten 150 g. Hva veier esken med 100 tabletter? Hvordan setter man opp et likningssett for denne oppgaven? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Kall esken x og tabletten y.. Lenke til kommentar
tusseladdden Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Leddene i en uendelig rekke er gitt ved a = 1 / (n+1)^2 Bruk et digitalt verktøy til å finne summen når n -> inf Har prøvd å bruke wxMaxima og trykte inn : sum(1/(n+1)^2,n,1,inf); og deretter shift+enter , men får bare opp reknestykket skrevet med sigma etterfulgt av funksjonen, ikke noe svar Noen som kan med wxMaxima eller vet om andre programmer eg kan bruke (til algebra) evt om det går an å løse slikt på en casio kalkulator? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Og siste sum er standar / burde kalkulatoren din takle =) Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hvordan regner man ut (17)^-1 (mod 120) for hånd (evt kan det gjøres på Casio fx-9860G2)? Jeg vet hvordan man gjør det dersom man har et høyere tall mod noe lavere, men nå som det er omvendt får jeg det ikke til. Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) oppgave: For hvilke t-verdier har likningssystemet ingen, en eller uendelig mange løsninger? 4(t+4)x + 21y = 56 12x + 3ty = 24 Jeg vet at t=3 men klarer ikke finne ut hvorfor. noen som vil hjelpe ? EDIT: dvs, 3 passer, men det er flere løsninger... tror jeg Endret 13. mai 2013 av KapteinKnert Lenke til kommentar
tusseladdden Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Og siste sum er standar / burde kalkulatoren din takle =) Aldri vært borti slik regning, og vet ikke hvordan eg skal taste det inn på kalkulatoren. Er vi fortsatt i R2 verdenen ? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Det eneste han gjorde var å skifte indeksen i summen ved å sette m = n +1 (men det er vanlig å bare bruke den samme bokstaven igjen). Hvordan du taster det inn på kalkulatoren vet jeg ikke, men du kan finne den siste summen her http://www.wolframalpha.com/input/?i=sum+of+1%2Fn%5E2+from+1+to+infinity. Lenke til kommentar
tusseladdden Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Ja skjønte det etterhvert, men må bruke digitalt verktøy uten internett. Må bare finne ut hvordan men gjør det på kalkulatoren eller i matteprogram, da er det vel ikke behov å forenkle først. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Går dette ann. 4x+y>=144, 4x/4+y=144/4=x+y>=36. Skal vise at x+y er større en 30 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå