TomTucker Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 http://folk.ntnu.no/...n%20-%20VGS/R1/ Ligger de 4 siste, og passordet på Udirs sider er "Eksempel" Tusen takk, fant de : ) Send meg epost-adressen din på personlig melding så skal jeg sende deg en hel haug! Tusen takk for svaret, men fant de på udir, med nevne passord over! Virker som det er lav grense for å få karakter 2 på R1. Dette nevnes, da jeg er total elendig i matte, men prøver å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Hei! Hvordan integrerer jeg følgende oppgaver? Skal kjerneregelen trekkes inn her, og eventuelt hvordan? a) Finn det ubestemte integralet av (e^x)/((e^x+1)^2) b) Finn det ubestemte integralet av (1)/(x+1)+(1)/(x-1) På forhånd takk for hjelpen! Endret 11. mai 2013 av hoyre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 I den fyrste vil substitusjonen føre fram. For den andre treng du berre vite at Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) I den fyrste vil substitusjonen føre fram. For den andre treng du berre vite at Da har det ordnet seg med oppgaven som har med substitusjon å gjøre. Den andre oppgaven har jeg kommet fram til svaret: ln(x+1)+ln(x-1)+C. I fasiten, derimot, har de svaret ln(x^2-1)+C. Hva skal jeg gjøre? Endret 11. mai 2013 av hoyre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Du har altso Frå substitusjonen får du som gjev . Set du inn for og får du som skulle vere greit å integrere, reknar eg med. Etter å ha integrert putter du berre inn att for Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hva er feil med løsningen av denne oppgaven? Finn det ubestemte integralet av (1)/(x+1)+(1)/(x-1): Her har jeg kommet fram til svaret: ln(x+1)+ln(x-1)+C. I fasiten, derimot, er svaret ln(x^2-1)+C. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hva er feil med løsningen av denne oppgaven? Finn det ubestemte integralet av (1)/(x+1)+(1)/(x-1): Her har jeg kommet fram til svaret: ln(x+1)+ln(x-1)+C. I fasiten, derimot, er svaret ln(x^2-1)+C. Hva skal jeg gjøre? Det er same svar. Får å få fasitsvaret må du berre bruke logaritmeregelen som seier . Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Hugs at . Kan du skrive om svaret ditt? edit: too late Endret 11. mai 2013 av tosha0007 Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hei! Har forsøkt å løse en eksakt diff. ligning, men har ingen fasit og se etter. Wolfram ga meg noe helt uforståelig som svar, noe som får meg til å tro at jeg har gjort feil et sted. Noen som gidder å se over hva som evt er feil? Har lastet opp det jeg har gjort som pdf her: https://docs.google.com/file/d/0B3STXtpxHvUkZUZWemUyX0dQRlU/edit Takk! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Du har y = f(y). Kva om du bruker andregradsformelen for å finne y i staden. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hvor tenker du evt jeg kunne ha gjort dette? Og hvor er det jeg har gjort feil? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Andre linje på side 2, der har du . Det er ei andregradslikning for y, stapp inn i andregradsformelen. I løysinga di har du jo altso du har y på begge sider av likskapen, so du har jo ikkje løyst heilt for y. Endret 11. mai 2013 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Andre linje på side 2, der har du . Det er ei andregradslikning for y, stapp inn i andregradsformelen. I løysinga di har du jo altso du har y på begge sider av likskapen, so du har jo ikkje løyst heilt for y. Hvordan skal jeg behandle t'ene da? Blir det isåfall 1, -1 og 0 som skal settes inn i 2. grads formel? Da får jeg ut 1 og 0 som røtter, men jeg ser ikke hvordan jeg skal gå frem etter det. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Dei lar du berre vere, du skal jo ha ut ei likning for y som avheng av t. Koeffisientane du set inn skal då vere , og . Redigert: so bruker du betingelsen som var gitt, f(1) = 0, for å finne den endelege løysinga. Redigert igjen: Poenget er at du kan bruke andregradsformelen uansett korleis koeffisientane ser ut, dei treng ikkje vere konstantar. Endret 11. mai 2013 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Ah, takk for hjelpen! Var forsåvidt ganske greit å løse det på den måten. Én liten ting jeg likevel ikke får til å stemme: Jeg sitter med H = -yt+t^2+y^2+c, som jeg putter inn i 2. grads formelen. Da får jeg ut og , men Wolfram får +4c i stedet. Så også at de hadde satt H som -yt+t^2+y^2=C.Hvordan får de det til å bli slik? Lenke til kommentar
Heisannda1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Heisann! Lurte på om noen her kunne hjelpe meg med en oppgave. Jeg lurerpå hvordan jeg skal finne Definisjonsmeengden for f(x) når f(x)=ln(9-x^2) Svaret skal bli: (-3,3) Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Heisann! Lurte på om noen her kunne hjelpe meg med en oppgave. Jeg lurerpå hvordan jeg skal finne Definisjonsmeengden for f(x) når f(x)=ln(9-x^2) Svaret skal bli: (-3,3) Du kan ikke ta logaritmen av et negativt tall. Hvis x er større enn 3 eller mindre enn -3, så vil (9-x^2) bli negativt, og er derfor utenfor definisjonsmengden. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvordan løser man en ligning som står på denne formen med hensyn på x? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvordan løser man en ligning som står på denne formen med hensyn på x? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå