gossipgurl Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Tenk litt på svaret ditt. Virker det rimelig at 20 liter er lik 2 kubikkmeter? Heheh, tenkte meg ikke helt om. Er svaret 0.02m3? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen som vet hvordan man regner ut bionomisk sannsynlighet med kalkulator? Spesifikt hvordan man regner ut "høyst x" f.eks.: høyst 4 riktige svar? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Hva er det som gjør at det ikke blir ved tredje regning? Endret 6. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hva er det som gjør at det ikke blir ved tredje regning? Noen som vet hvordan man regner ut bionomisk sannsynlighet med kalkulator? Spesifikt hvordan man regner ut "høyst x" f.eks.: høyst 4 riktige svar? Det er nok bare å addere og addere. De fleste kalkulatorer jeg har vært borti har ikke binomialfunksjonen innebygd. Hvis din har det, let etter knapp med "PROB" eller liknende. Da skal du finne diverse sannsynlighetsfordelinger. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Det er nok bare å addere og addere. De fleste kalkulatorer jeg har vært borti har ikke binomialfunksjonen innebygd. Hvis din har det, let etter knapp med "PROB" eller liknende. Da skal du finne diverse sannsynlighetsfordelinger. Tar det ganske lang tid å addere hvis man skal finne ut høyst 39 av 50? Edit: Betyr det i teorien at jeg skal addere sannsynligheten for 1 av 50, 2 av 50, 3 av 50 ... 39 av 50? Endret 6. mai 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ja, men det ville forundret meg hvis du får en slik oppgave uten innføring i hvordan det gjøres på kalkulator. I tillegg må man jo ha en kalkulator som faktisk KAN gjøre slike operasjoner, uten å måtte taste priv til jorda går under. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Har ikke noen linker, dessverre, men hvis du kommer med noen eksempeloppgaver her så kan jeg nok hjelpe deg. Takk skal se i løpet av uka. Alt går bra bortsett fra regresjonsanalyse. Leste boka ferdig i kveld og det hjalp mye. Samtidig som jeg har sett 2 YouTube filmer. Får svar i morgen på hvordan det ligger. Kan evt sende en pm eller no hvis det går dårlig. Takk igjen Noen som vet hvordan man regner ut bionomisk sannsynlighet med kalkulator? Spesifikt hvordan man regner ut "høyst x" f.eks.: høyst 4 riktige svar? Får du ikke binomisk fordeling tabeller? Det får vi. Er jo helt utrolig hvis man skal gjøre det for hånd Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Eh, litt av vitsen er at man skal kunne innse at man kan bruke normalfordelingen for å approksimere binomialfordelingen. Den har du kanskje tabulert? Endret 6. mai 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ja, men det ville forundret meg hvis du får en slik oppgave uten innføring i hvordan det gjøres på kalkulator. I tillegg må man jo ha en kalkulator som faktisk KAN gjøre slike operasjoner, uten å måtte taste priv til jorda går under. Får du ikke binomisk fordeling tabeller? Det får vi. Er jo helt utrolig hvis man skal gjøre det for hånd Jeg tar opp 1T som privatist. Jeg har fått en tabell i excel, men jeg er usikker på om jeg kan bruke den tabellen på eksamen. Er det ikke lurt å kunne det før man bruker en digital tabell? Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Induksjonsbevis Jeg har sett i flere R2-bøker, mange eksempler, videoer, prøvd å løse selv, sett på løsningsforslag til oppgaver jeg har drevet med. Og jeg sitter fortsatt som et spørsmålstegn. Dessverre har jeg skjønt at jeg MÅ kunne dette til R2-eksamen. Her er fasit på en tidligere eksamensoppgave. Har merket av litt ting og skrevet ned det jeg ikke forstår. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette her.. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Induksjonsbevis blir alltid presentert så uoversiktlig. Vis at det gjelder for n=1. Det er greit. Anta at det gjelder for n=k. Med andre ord, anta at: . Vi ønsker da å vise at det må gjelde for n=k+1 også, med andre ord at: . Vi ser først på venstresiden av likhetene. For å komme fra til ser vi at vi kan legge til . Men siden dette er en likhet må vi legge det til på begge sider. Vi får da . Trekker vi sammen høyresiden med fellesnevner, så får vi resultatet vi ønsket å bevise. Dette er gyldig siden vi har brukt antagelsen om at det stemmer for n=k og vist med gyldige aritmetiske operasjoner (+) at det da også holder for n=k+1. Endring: Skrev av oppgaven feil. Endret 7. mai 2013 av wingeer 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Noen som vet hvordan man regner ut bionomisk sannsynlighet med kalkulator? Spesifikt hvordan man regner ut "høyst x" f.eks.: høyst 4 riktige svar? Du kan se her om dette hjelper. Binomisk_lommeregner.pdf Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 En bedrift har kostnadsfunksjon c(x) = x + 5x^2, hvor x er antall enheter. Bedriften kan selge en enhet for 5. I dette tilfellet er maksimal profitt lik: For svaret til å bli 2/5, men tror det er feil. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Ja, det er nok feil, dessverre. Hva har du gjort for å komme frem til svaret? Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Ja, det er nok feil, dessverre. Hva har du gjort for å komme frem til svaret? Satt opp en profittfunksjon, derivert, og satt den deriverte = 0 Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg har ingen mulighet for å klare b.. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Jeg har ingen mulighet for å klare b.. Noen som kan hjelpe? Prøv å sette inn y = 0 (vi er på x-aksen) og se hvor mange løsninger den likningen du får har for forskjellige verdier av t. (Du kunne ikke inkludert litt mer hvitt rundt oppgaven? ) Endret 7. mai 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Haha så ikke før etter jeg hadde lastet opp bildet at det ble slik Men her er en til oppgave jeg ikke får løst.. Jeg har fått til a, men det er verre med b og c. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Satt opp en profittfunksjon, derivert, og satt den deriverte = 0 Det er jo riktig fremgangsmåte, det. Hva er profittfunksjonen din og hva får du når du deriverer? Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det er jo riktig fremgangsmåte, det. Hva er profittfunksjonen din og hva får du når du deriverer? 5x -(x+5x^2) 5x-x-5x^2 5-1-10x=0 4=10x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå