-sebastian- Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Husk at du har 2x på høyresiden av likningen. Når du setter inn for x=3 vil du få A*0 + B*4 = 2*3, altså at 4B = 6 og B = 3/2. Samme gjelder for A når du setter inn -1. Da blir B*0 - 4A = -2, og A er lik -2/-4 = 1/2. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Takk, nå forstår jeg Lenke til kommentar
Diskutanten88 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 x+a/x+b=ab , noen som har løsningsforslag ? =) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hva skjer om du ganger hele likningen med x? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 x+a/x+b=ab , noen som har løsningsforslag ? =) Du flyr rundt på forumet og leter etter lette svar. Har du i det hele tatt tenkt deg om? Lenke til kommentar
Diskutanten88 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 haha, tar jo helt av med det forumpolitiet her, helt rått hvor umulig det skal være å få et konkret svar 2 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg er fortsatt ikke helt overbevist om du bare troller eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Er litt innstillinga til mange her at ein forventer litt innsats frå dei som spør etter hjelp. Det vil seie at ein ikkje berre skriv «her er ei/to/tre/ørten oppgåver, kan de gje meg svara», men at ein faktisk viser kva ein har gjort og kor ein står fast, eller om ein ynskjer å vite om ein har gjort rett, i det minste skriv opp svara ein har kome fram til. Du er ikkje den fyrste som er litt misnøgd med svara ein får her, men du kan jo lage ein «løysningsforslagstråd» eller liknande, og sjå om det fungerer. x+a/x+b=ab , noen som har løsningsforslag ? =) Berre for å sjekke: meiner du , eller ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Kan godt hende jeg har spurt før, og ikke helt fått det inn. Så mye som skjer Selfølgeli er det når teller er 0. Jeg ser det nå. Funksjonsutrykket, er ikke det selve funksjonen som er oppgitt? Har ikke helt fått inn alle mattebegrepene enda. Eller du mener funksjonsutrykket til M? Hvordan klarer jeg å finne det ved å se på skjæringspunktene? Du har oppgitt en funksjon, og to punkter i planet som definerer en rett linje. Finn formelen for denne rette linjen og sett det lik funksjonen du er oppgitt. Løs for x. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Berre for å sjekke: meiner du , eller ? Jeg tror han mener sistnevnte, ettersom det er en av oppgavene i det eksamenssettet han kom med et par sider tilbake. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg tror han mener sistnevnte, ettersom det er en av oppgavene i det eksamenssettet han kom med et par sider tilbake. Utan å ha sett so nøye på dei oppgåvene, so var det det eg og trudde, men eg ville sjekke, sidan det han skreiv er det fyrste alternativet. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Har et lite spørsmål til den første oppgaven i eksamenssettet til Diskutanten88. Dersom jeg har klart å tyde teksten riktig lyder oppgaven: Så spør de om hva er. Jeg blir litt forvirret av denne notasjonen, men den sier vel "dobbelderivert av h, først m.h.p.x og deretter m.h.p.y."? Når jeg deriverer m.h.p.x betrakter jeg y som en konstant, og når jeg deriverer m.h.p.y betrakter jeg x som en konstant. Dermed får jeg at: Deriverer først m.h.p.x: Deriverer så m.h.p.y, og får at: Dette stemmer slik jeg kan se ikke overens med fasiten. Hva gjør jeg galt? For så vidt er dette utenfor mitt pensum, som foreløpig kun strekker seg til R2... *Sikkert helt idiotisk spørsmål. Er vel på bærtur, for alt jeg vet har jeg tolket og regnet i fri fantasi. Skal prøve å lese meg opp på dette heller... Endret 28. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Så spør de om hva er. Jeg blir litt forvirret av denne notasjonen, men den sier vel "dobbelderivert av h, først m.h.p.x og deretter m.h.p.y."? Når jeg deriverer m.h.p.x betrakter jeg y som en konstant, og når jeg deriverer m.h.p.y betrakter jeg x som en konstant.Dermed får jeg at:Deriverer først m.h.p.x:Deriverer så m.h.p.y, og får at: Dette stemmer slik jeg kan se ikke overens med fasiten. Hva gjør jeg galt? For så vidt er dette utenfor mitt pensum, som foreløpig kun strekker seg til R2...*Sikkert helt idiotisk spørsmål. Er vel på bærtur, for alt jeg vet har jeg tolket og regnet i fri fantasi. Skal prøve å lese meg opp på dette heller... du gjør ingenting galt, men jeg trur h er lik (er jo vanskelig å lese tydelig) da får jeg alt C). faktisk har det dukka opp en tilsvarende oppfave i gamle R2, 3MX en gang. Sikkert lurt å ikke låse seg til forutsigbare oppgaver. ser ut som om de liker å småsjokkere litt i både R1 og R2 :-) videre er forresten : 1 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Ah, kjempeflott! Tusen takk. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg har aldri sett notasjonen før. Vanligvis skrives det . (eller variasjoner som dersom man har veldig mange av de) (...) videre er forresten : Det er ikke sant generelt, men det holder dersom funksjonen er "pen" nok. Det er tilstrekkelig at (hvis du vet hva det betyr). Selvfølgelig holder det i dette tilfellet. Endret 29. april 2013 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Kanskje ikke et rent mattespørsmål, men jeg lurer på en ting angående mattetentamen. Jeg fikk til alle oppgavene unntatt en hvor jeg skulle finne funksjonen for en graf, som var på 2 poeng. Jeg er usikker på hvordan vurderingen i matte foregår, men er det fortsatt mulig å få 6? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Tentamen er vel noe som er spesifikt for hver skole, så det blir vel litt vanskelig å svare på her. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Problemet ligger i den røde ruten. Jeg forstår ikke hvordan de får B*(-6)=6 til å bli B=-1. Eller hvordan A*6=12 blir A=2. Jeg skjønner at B*(-6) = 6 og at A*6 = 12. Bare ikke hvordan de kommer frem til det endelige svaret. Hvordan får de -1 og 2? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Det er to heilt vanlege likningar for A og B. Om det hadde stått -6x = 6, eller 6x=12, korleis finn du x? Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Føler meg litt dum når jeg stiller dette spørsmålet her, men hvordan regner man ut dette: Åpningssermoinien i OL kostet opprinnelige 40 millioner pund, men kom på 81 millioner pund! Hva blir økningen i prosent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå