cuadro Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) ^haha, såklart! Men et spørsmål til..Se bort ifra den røde ruten denne gangen. På de to siste delene, så går 3/2 til å bare bli 3 utenfor paranteset. Hvorfor? Legg også merke til at de har tatt kvadratroten av uttrykket inni parantesen. Det de har gjort er å dele opp potensen. Endret 24. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 ^ Skjønner nå=) Men lurer på en ting til.. Der det står Hvorfor er det bare nevner som er negativ? Kunne man ikke skrevet -(1/2)? Antar at man ganger 3 med 1 for å få den over brøkstreken. Men hvis det er bare nevneren som er negativ, hvorfor blir det da -3 i telleren? Og hvorfor blir 2u^2 plutselig positiv? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Det ser ut til at du trenger en liten oppfriskning i potensregler. Merk deg at At nevneren er negativ, følger kun av at de bruker integrasjonsregelen som du til nå burde kunne: Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Ja. Hvis du ganger sammen de to parantesene vil du få en annengradsligning. Bruker du da abc-formelen vil du få de samme verdiene :-) Ja, men nå har jo han allerede brukt kvadratsettningen på de. Opprinnelig er det jo allerede et andregradsuttrykk (lim x^2-5x+6 x->2 .. x-3) Nå er det gnaske tidlig, å jeg er på vei ut døra, men regner med at du bruker kvadratsettningen på 2gradsutrykket, å deretter gange de opp, så de blir et nytt 2gradsutrykk, å tar nullpunktene derfra? Blir jo en grei jobb da jo ;p Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Dersom du vil vite stigningen til grafen f(x) i x=10, setter du inn 10 for x i f'(x). La oss ta et eksempel: Da er f'(x) viser stigningen til grafen f(x). Du kan sette inn de tallene du vil. Nå vil jeg vite stigningen i x=3, og derfor setter jeg inn dette i f'(x): Funksjonsverdien i x=3 kan jeg også finne. Men da må jeg sette inn i f(x): Og du har ikke noen tangent før du har satt inn et tall for x. Når du setter inn et tall for x i f'(x) vil du få nettopp tangenten til f(x) i det punktet. Tilbake til oppgaven din: For store verdier av x er det åpenbart at å trekke fra 25 i telleren eller legge til 5 i nevneren ikke har noe å si. Prøv å sett inn et stort tall, for eksempel X = 1000, og se hva som skjer. Horisontal asymptote er den y-verdien som grafen nærmer seg når x blir stor, men som den aldri helt treffer. Så da når det står i oppgaven eks. Grafen til f, har en tangent i punktet p(1/2, f(1/2)). Finn likningen for denne tangenten. Så setter man bare inn 1/2 i F`(x)? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvorfor er det bare nevner som er negativ? Kunne man ikke skrevet -(1/2)? , og er alle det same, so slik sett har det ingenting å seie kva ein skriv. Grunnen til at minusteiknet her er i nemnaren, er det cuadro seier, at når ein integrerer får ein , det er for å tydeleggjere kva som faktisk skjer. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Så setter man bare inn 1/2 i F`(x)? Ikke bare, men det er et skritt på veien, ja. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Hvordan kan man regne ut korrelasjonskoeffisient enkelt på kalkulator? Har en oppgave med 15 forskjellige verdier for Y og 15 for X, og å regne dem ut med denne formelen blir kjedelig og lang regneoppgave: Edit: Kalkulatoren er Casio FC-100V Endret 25. april 2013 av magneman Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 PS: Skriv et enkelt skript i MATLAB eller Python. Kjekt å ha litt programvare som kan knuse tall for deg. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvordan løser jeg denne? Har forsøkt å finne integrerende faktor, gange med den på begge sider og så integrere, men får da et ganske vanskelig integral. Finnes det en enklere måte? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvis du flytter over så har du en felles faktor i begge ledd på høyre side. Da får du separert ligningen, og da antar jeg resten går greit? 1 Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Heisann! Har prøve i siste kapittelet i boka i morgen som er om funksjoner, og dessverre så har jeg ikke fått det til så bra. Fikk ny lærer i matte, noe som gjorde at motivasjonen sank til bunns, og jeg har rett og slett ikke kommet lengre enn omtrent en fjerdedel i kapittelet. Greia her er at vi kan bruke geogebra for å løse funksjonene våre, noe hjelper en del med tanke på tidsbesparing. Problemet er bare at jeg ikke er så dreven i dette programmet. Så... er det noen som hjelpe meg med noen kommandoer som er relevante og som ofte trengs innenfor funksjoner (andre/tredje/fjerdegradsfunksjoner, polynomfunksjoner, vekstfart, regresjon osv...)? Ellers hadde det også vært greit om dere vet om en nettside som forklarer godt hvordan man bruker geogebra til akkurat disse tingene. All hjelp mottas med stor takk! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hei! Skal lage en formel ut i fra følgende informasjon: Hans får 1 kr per 100 meter for første runde. Runden er på 1200 meter. Rundebeløpet øker for hver runde med faktoren 0,12. Blir ikke dette en geometriske rekke, der jeg kan finne summen ut i fra følgende formel: Sum = antall runder *((1,12^antall runder)-1))/(0,12)) Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvis du flytter over så har du en felles faktor i begge ledd på høyre side. Da får du separert ligningen, og da antar jeg resten går greit? Jepp, takk Kjører på med en til jeg: Har brukt fremgangsmåten for Bernoulli diff. ligninger, og får dette som generell løsning. Dette er ikke riktig ifølge fasiten, så hvor er det jeg gjør feil? Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Hva betyr det når det står f '(x)? Vet det har noe med derivasjon å gjøre men kan noen forklare akkurat hva det betyr? Hva er apostrofen for eksempel? Endret 25. april 2013 av EAga Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Hva betyr det når det står f '(x)? Vet det har noe med derivasjon å gjøre men kan noen forklare akkurat hva det betyr? Hva er apostrofen for eksempel? Det betyr den førstederiverte av f(x). Hvis for eksempel f(x) = 2x, vil f'(x) være den deriverte av dette, altså 2. På samme måte betyr f''(x) den andrederiverte, og så videre. Endret 25. april 2013 av Misoxeny Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hva betyr det når det står f '(x)? Vet det har noe med derivasjon å gjøre men kan noen forklare akkurat hva det betyr? Hva er apostrofen for eksempel? Apostrofen er bare et symbol som betyr derivert, det er ikke noe mer mystisk enn det. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg plages en del med å derivere brøk. Er det noen som har enkel regneregler så man kan bruke til all brøk? Over allt hvor jeg søker på nett, finner jeg forskjellige måter, så det går i surr.... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Jeg plages en del med å derivere brøk. Er det noen som har enkel regneregler så man kan bruke til all brøk? Over allt hvor jeg søker på nett, finner jeg forskjellige måter, så det går i surr.... Jada! Formelen er ganske grei å forholde seg til. Her er et eksempel: http://udl.no/matema...7-brokregel-248 Send gjerne inn spørsmål hvis du lurer på noe. Endret 25. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå