lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hvordan regner du ut denne? Finn asymtoten til: (x^2-25)/(x^2+5) Og hvordan finne asymtoten? Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) (x-2)(x-3) tilsvarer nullpunkt på 2 og 3. Så, faktoriser utrykkene, så bruk kvadratsettnignen på de? Bruker du kvadratsettningene for dette, eller er jeg på blåbærtur? Endret 24. april 2013 av TomTucker Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jaha? Bruker du kvadratsettningene for dette, eller er jeg på blåbærtur? Ja. Hvis du ganger sammen de to parantesene vil du få en annengradsligning. Bruker du da abc-formelen vil du få de samme verdiene :-) Lenke til kommentar
Error Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Fysikk = Matte https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062631&view=findpost&p=20460460 Trenger litt hjelp i (den mer eller mindre døde) fysikktråden Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 ^Jeg skjønner - Aner ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven. Jeg tenker at u=1+x^2 og u'=2x i hvert fall. Har ikke løst en slik oppgave med kvadratrot før, så vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Dersom du har at u' = 2x, så kan du benytte at du = (2x)dx. Bruk så substitusjonen Da er neste triks å se at slik som wingeer sier. Jeg får fortsatt ikke til oppgaven Og fasiten gjør meg enda mer forvirret: Hvor kommer 2/3 og 3/2 fra?? Klarer ikke se hvordan jeg skal komme fram til fasiten i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 ops, f(x) er mengden lava som kommer ut, målt i tonn. Men vil det da si at det kommer mindre og mindre lava ut av vulkanen, jo lengre tid det går, eller? Det betyr at det øker, og deretter synker igjen. Tegn for eksempel grafen f(x)= -10x^2 i et verktøy du er kjent med. Dette er et mulig utfall: http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+-10x%5E2%2B100 Konstanten 100 er ukjent, men 100 er en mulighet. Altså ser vi at utbruddet vil frigi større og større mengder, opp til et visst punkt, og deretter vil det avta. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) ... Gjør som de andre har sagt over: Vi ser at . Derfor velger vi u = Da er og Dette setter vi inn i det opprinnelige integralet: Triks: Setter inn for u: Endret 24. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Så brukes det at: (deriver høyresiden og se at det stemmer!), ettersom det virker som om det var der det stoppet opp. Endret 24. april 2013 av wingeer Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 ... Triks: Åhjelp.. Er dette et triks?? Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag? Eller en "oppskrift" på å løse slike oppgaver? Nå har jeg brukt en hel dag på denne oppgaven, og jeg kommer ikke videre i kapittelet, fordi resten av oppgavene er med kvadratrot, og jeg MÅ lære meg det. Jeg blir bare forvirret av alle disse hintene. Det blir så oppdelt og vanskelig å se en sammenheng. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Åhjelp.. Er dette et triks?? Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag? Eller en "oppskrift" på å løse slike oppgaver? Nå har jeg brukt en hel dag på denne oppgaven, og jeg kommer ikke videre i kapittelet, fordi resten av oppgavene er med kvadratrot, og jeg MÅ lære meg det. Jeg blir bare forvirret av alle disse hintene. Det blir så oppdelt og vanskelig å se en sammenheng. Din oppgave bruker regel 3 herfra http://myhandbook.info/form_integ.html http://en.wikipedia.org/wiki/Cavalieri%27s_quadrature_formula Du bør virkelig lære deg substitusjon =) http://udl.no/matema...substitusjon-60 http://udl.no/matema...substitusjon-75 https://www.khanacad.../u-substitution usw... Endret 24. april 2013 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Trikset er at kvadratroten av noe er det samme som å opphøye det i en halv. Lær deg det med en gang: Dersom du skal integrere noe, eller derivere, fjern hele rottegnet og skriv det som opphøyd i en halv. Da kan du bruke HELT vanlige regler som du pleier... Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Noen som kan forklare med trinn for trinn hvordan man regner ut en horisontal asymtote og tangenten i et punkt? Klarer selv, vertikal asymtote.... Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Se på hva som skjer med uttrykket dersom du setter inn veldig store tall for x. La oss si du har følgende uttrykk: Er du enig i at å plusse på 5 i teller og 3 i nevner vil ha veldig lite å si viss vi setter inn et enormt stort tall for x? Derfor kan vi bare fjerne disse. I dette tilfellet vil den horisontale asymptoten være . For å finne tangenten i et punkt kan du derivere funksjonen og sette inn for x. Hvordan regner du ut denne? Finn asymtoten til: (x^2-25)/(x^2+5) Og hvordan finne asymtoten? Prøv å løse denne nå. Endret 24. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Ok. Ja jeg prøvde det på oppgaven, men fikk ikke rett svar i forhold til fasit. Men hva kan jeg sette inn for x i tangenten? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Dersom du vil vite stigningen til grafen f(x) i x=10, setter du inn 10 for x i f'(x). La oss ta et eksempel: Da er f'(x) viser stigningen til grafen f(x). Du kan sette inn de tallene du vil. Nå vil jeg vite stigningen i x=3, og derfor setter jeg inn dette i f'(x): Funksjonsverdien i x=3 kan jeg også finne. Men da må jeg sette inn i f(x): Og du har ikke noen tangent før du har satt inn et tall for x. Når du setter inn et tall for x i f'(x) vil du få nettopp tangenten til f(x) i det punktet. Tilbake til oppgaven din: For store verdier av x er det åpenbart at å trekke fra 25 i telleren eller legge til 5 i nevneren ikke har noe å si. Prøv å sett inn et stort tall, for eksempel X = 1000, og se hva som skjer. Horisontal asymptote er den y-verdien som grafen nærmer seg når x blir stor, men som den aldri helt treffer. Endret 24. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Noen som kan forklare hva som skjer i den røde ruten der? Hva skjer med 4x og 2x? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Alt er produkter, så de stryker fire mot to - får to i rest - og stryker x mot x. 4x/2x = 2 Endret 24. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 ^haha, såklart! Men et spørsmål til..Se bort ifra den røde ruten denne gangen. På de to siste delene, så går 3/2 til å bare bli 3 utenfor paranteset. Hvorfor? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Fordi og Endret 24. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå