Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jaha? Bruker du kvadratsettningene for dette, eller er jeg på blåbærtur?

 

Ja. Hvis du ganger sammen de to parantesene vil du få en annengradsligning. Bruker du da abc-formelen vil du få de samme verdiene :-)

Lenke til kommentar

^Jeg skjønner :)

-

Aner ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven.

 

chart?cht=tx&chl=\[\int 2x*\sqrt{1+x^2}dx\]

Jeg tenker at u=1+x^2 og u'=2x i hvert fall.

Har ikke løst en slik oppgave med kvadratrot før, så vet ikke hva jeg skal gjøre videre.

Dersom du har at u' = 2x, så kan du benytte at du = (2x)dx. Bruk så substitusjonen

 

chart?cht=tx&chl=\int 2x*\sqrt{1+x^2} \. dx\ = \int \sqrt{u} du\

 

Da er neste triks å se at chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} = x^{\frac{1}{2}} slik som wingeer sier.

Jeg får fortsatt ikke til oppgaven :hm:

Og fasiten gjør meg enda mer forvirret:

chart?cht=tx&chl=\[\frac{2}{3}(1+x^{2})^{\frac{3}{2}}+C\]

Hvor kommer 2/3 og 3/2 fra??

Klarer ikke se hvordan jeg skal komme fram til fasiten i det hele tatt..

Lenke til kommentar

ops, f(x) er mengden lava som kommer ut, målt i tonn. Men vil det da si at det kommer mindre og mindre lava ut av vulkanen, jo lengre tid det går, eller?

 

Det betyr at det øker, og deretter synker igjen. Tegn for eksempel grafen f(x)= -10x^2 i et verktøy du er kjent med. Dette er et mulig utfall: http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+-10x%5E2%2B100 Konstanten 100 er ukjent, men 100 er en mulighet.

 

Altså ser vi at utbruddet vil frigi større og større mengder, opp til et visst punkt, og deretter vil det avta.

Lenke til kommentar

...

Triks:

chart?cht=tx&chl=\frac{u^{\frac{3}{2}}}{\frac{3}{2}} +C

Åhjelp.. Er dette et triks??

 

Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag? Eller en "oppskrift" på å løse slike oppgaver? Nå har jeg brukt en hel dag på denne oppgaven, og jeg kommer ikke videre i kapittelet, fordi resten av oppgavene er med kvadratrot, og jeg MÅ lære meg det.

Jeg blir bare forvirret av alle disse hintene. Det blir så oppdelt og vanskelig å se en sammenheng.

Lenke til kommentar

Åhjelp.. Er dette et triks??

 

Er det noen som har et fullstendig løsningsforslag? Eller en "oppskrift" på å løse slike oppgaver? Nå har jeg brukt en hel dag på denne oppgaven, og jeg kommer ikke videre i kapittelet, fordi resten av oppgavene er med kvadratrot, og jeg MÅ lære meg det.

Jeg blir bare forvirret av alle disse hintene. Det blir så oppdelt og vanskelig å se en sammenheng.

 

Din oppgave bruker regel 3 herfra

 

http://myhandbook.info/form_integ.html

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cavalieri%27s_quadrature_formula

 

Du bør virkelig lære deg substitusjon =)

 

http://udl.no/matema...substitusjon-60

 

http://udl.no/matema...substitusjon-75

 

https://www.khanacad.../u-substitution

 

usw...

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Se på hva som skjer med uttrykket dersom du setter inn veldig store tall for x. La oss si du har følgende uttrykk:

 

chart?cht=tx&chl=\frac {5x^3 + 5}{3x^3 + 3}

 

Er du enig i at å plusse på 5 i teller og 3 i nevner vil ha veldig lite å si viss vi setter inn et enormt stort tall for x? Derfor kan vi bare fjerne disse. I dette tilfellet vil den horisontale asymptoten være chart?cht=tx&chl=\frac{5}{3}. For å finne tangenten i et punkt kan du derivere funksjonen og sette inn for x.

 

 

Hvordan regner du ut denne?

Finn asymtoten til:

(x^2-25)/(x^2+5)

Og hvordan finne asymtoten?

 

Prøv å løse denne nå. :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Dersom du vil vite stigningen til grafen f(x) i x=10, setter du inn 10 for x i f'(x).

 

La oss ta et eksempel:

 

chart?cht=tx&chl=f(x) = 2x^2 + 5x + 8

 

Da er

 

chart?cht=tx&chl=f'(x) = 4x + 5

 

f'(x) viser stigningen til grafen f(x). Du kan sette inn de tallene du vil. Nå vil jeg vite stigningen i x=3, og derfor setter jeg inn dette i f'(x): chart?cht=tx&chl=f'(3) = 4*3 + 5 = 17

 

Funksjonsverdien i x=3 kan jeg også finne. Men da må jeg sette inn i f(x): chart?cht=tx&chl=f(3) = 2 * 3^2 + 5*3 +8 = 41

 

Og du har ikke noen tangent før du har satt inn et tall for x. Når du setter inn et tall for x i f'(x) vil du få nettopp tangenten til f(x) i det punktet.

 

Tilbake til oppgaven din: For store verdier av x er det åpenbart at å trekke fra 25 i telleren eller legge til 5 i nevneren ikke har noe å si. Prøv å sett inn et stort tall, for eksempel X = 1000, og se hva som skjer. Horisontal asymptote er den y-verdien som grafen nærmer seg når x blir stor, men som den aldri helt treffer.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...