wingeer Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) ^Jeg skjønner - Aner ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven. Jeg tenker at u=1+x^2 og u'=2x i hvert fall. Har ikke løst en slik oppgave med kvadratrot før, så vet ikke hva jeg skal gjøre videre. . Endret 23. april 2013 av wingeer Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 ^Ok, takk for hint. Men det hjelper meg egentlig ikke noen ting i hvordan jeg skal løse oppgaven akkurat nå. Vet ikke hvordan jeg skal sette opp neste steg engang.. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Dersom du har at u' = 2x, så kan du benytte at du = (2x)dx. Bruk så substitusjonen Da er neste triks å se at slik som wingeer sier. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Kan noen hjelpe meg å løse denne, trinn for trinn? (X^2-25)/(X^2+5) = 0 Har holdt så masse på med derivasjon og integrasjon at jeg er helt blokkert her... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (X^2-25)/(X^2+5) = 0 => (x^2-25)=0 => (x+5)(x-5)=0 => x=-5 v x=5. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (X^2-25)/(X^2+5) = 0 => (x^2-25)=0 => (x+5)(x-5)=0 => x=-5 v x=5. Hvordan fikk du bort (x^2+5)? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Hvordan fikk du bort (x^2+5)? En brøk er null når telleren er null, så du trenger kun å se på telleren. Endret 24. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 En brøk er null når telleren er null, så du trenger kun å se på telleren. Nå henger jeg faktisk ikke 100% med. Hvordan ser du at telleren er null? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Fordi du ønsker at hele uttrykket skal være lik 0. Hele uttrykket kan kun være lik 0 dersom telleren er null. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Merk også at nevneren alltid er positiv, så det er heller ingen grunn til å se på nevneren for hvor løsningene er ugyldige, fordi de alltid er gyldige. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Fordi du ønsker at hele uttrykket skal være lik 0. Hele uttrykket kan kun være lik 0 dersom telleren er null. Så altså på alle brøkligninger jeg vil ha f(x)=0 så er nevner 0? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Nei, nei, nei! Poenget er at hvis du har at teller/nevner = 0 kan du gange med nevner på begge sider av likningen (gitt at nevner ikke er/kan være lik null) og sitte igjen med at teller = 0. Endret 24. april 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nei, nei, nei! Poenget er at hvis du har at teller/nevner = 0 kan du gange med nevner på begge sider av likningen (gitt at nevner ikke er/kan være lik null) og sitte igjen med at teller = 0. Ja, sånn ja. Er slik jeg bruker å gjøre det Måtte bare høre om det var noe jeg ikke hadde fått med meg. men når man har et utrykk f(x)=0 og ganger med nevner på begge sider så blir det jo F(x)=0 pga allt som ganger med null blir jo null. Tenker jeg rett? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Du sitter igjen med teller = 0, hvis det er det du mener. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Grenseverdier. lim x^2-5x+6 x->2 .. x-3 Dette skal vel egentlig være en enkel oppgave. Fasit tilsier at nullpunktene er 2 og 3, men ved andregradsformelen ABC får jeg -2 og -3. Kan noen prøve å foklare, eller gjøre oppgaven steg for steg @ Matte for dummys? Endret 24. april 2013 av TomTucker Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (x-2)(x-3) tilsvarer nullpunkt på 2 og 3. Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hva betyr egentlig f''(10)=-10 ? Det er snakk om vulkanutbrudd, hvor x er antall timer etter utbruddet. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Hva betyr egentlig f''(10)=-10 ? Det er snakk om vulkanutbrudd, hvor x er antall timer etter utbruddet. Du forteller hva x er, men hva er f(x)? Er det mengde lava som flyter ut av vulkanen? Er det temperaturen et sted rundt eller i vulkanen? Er det antall dødsfall som følger av utbruddet? Uansett, den dobbelderiverte forteller oss noe om hvordan f(x) endrer seg med tiden. Det at den er negativ er kanskje det mest interessante. Det betyr at grafen krummes som en sur-munn, altså stiger den opp til et visst punkt, og synker igjen etter det. Det at den dobbelderiverte er en konstant, forteller oss at f(x) er av andre grad. Endret 24. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Noen som har peiling på hvordan man regner ut friksjon eller friksjonsmasse? Altså friksjonen mellom dekket og asfalten? Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Du forteller hva x er, men hva er f(x)? Er det mengde lava som flyter ut av vulkanen? Er det temperaturen et sted rundt eller i vulkanen? Er det antall dødsfall som følger av utbruddet? Uansett, den dobbelderiverte forteller oss noe om hvordan f(x) endrer seg med tiden. Det at den er negativ er kanskje det mest interessante. Det betyr at grafen krummes som en sur-munn, altså stiger den opp til et visst punkt, og synker igjen etter det. Det at den dobbelderiverte er en konstant, forteller oss at f(x) er av andre grad. ops, f(x) er mengden lava som kommer ut, målt i tonn. Men vil det da si at det kommer mindre og mindre lava ut av vulkanen, jo lengre tid det går, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå