Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

^Jeg skjønner :)

-

Aner ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven.

chart?cht=tx&chl=\[\int 2x*\sqrt{1+x^2}dx\]

Jeg tenker at u=1+x^2 og u'=2x i hvert fall.

Har ikke løst en slik oppgave med kvadratrot før, så vet ikke hva jeg skal gjøre videre.

2}.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, nei, nei! Poenget er at hvis du har at teller/nevner = 0 kan du gange med nevner på begge sider av likningen (gitt at nevner ikke er/kan være lik null) og sitte igjen med at teller = 0.

Ja, sånn ja. Er slik jeg bruker å gjøre det :p Måtte bare høre om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

men når man har et utrykk f(x)=0 og ganger med nevner på begge sider så blir det jo F(x)=0 pga allt som ganger med null blir jo null. Tenker jeg rett?

Lenke til kommentar

Grenseverdier.

lim x^2-5x+6

x->2 .. x-3

Dette skal vel egentlig være en enkel oppgave. Fasit tilsier at nullpunktene er 2 og 3, men ved andregradsformelen ABC får jeg -2 og -3.

Kan noen prøve å foklare, eller gjøre oppgaven steg for steg @ Matte for dummys?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig f''(10)=-10 ?

Det er snakk om vulkanutbrudd, hvor x er antall timer etter utbruddet.

Du forteller hva x er, men hva er f(x)? Er det mengde lava som flyter ut av vulkanen? Er det temperaturen et sted rundt eller i vulkanen? Er det antall dødsfall som følger av utbruddet?

Uansett, den dobbelderiverte forteller oss noe om hvordan f(x) endrer seg med tiden. Det at den er negativ er kanskje det mest interessante. Det betyr at grafen krummes som en sur-munn, altså stiger den opp til et visst punkt, og synker igjen etter det. Det at den dobbelderiverte er en konstant, forteller oss at f(x) er av andre grad.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Du forteller hva x er, men hva er f(x)? Er det mengde lava som flyter ut av vulkanen? Er det temperaturen et sted rundt eller i vulkanen? Er det antall dødsfall som følger av utbruddet?

Uansett, den dobbelderiverte forteller oss noe om hvordan f(x) endrer seg med tiden. Det at den er negativ er kanskje det mest interessante. Det betyr at grafen krummes som en sur-munn, altså stiger den opp til et visst punkt, og synker igjen etter det. Det at den dobbelderiverte er en konstant, forteller oss at f(x) er av andre grad.

ops, f(x) er mengden lava som kommer ut, målt i tonn. Men vil det da si at det kommer mindre og mindre lava ut av vulkanen, jo lengre tid det går, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...