Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

nevermind, jeg er dum og det er tidlig om morgen :p96 => 120*0.8

4,4 kommer fra np(1-p) = roten av 19.2Forresten det er sånn at vi kan si at en binomisk fordeling er normaltilnærmet hvis np(1-p) er større enn 10?np(1−p)≥10

har sett:

n(1−p) ≥ 5

og

np ≥ 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har sett:

n(1−p) ≥ 5

og

np ≥ 5

weird, har sett mye forskjellig jeg og noen bruker 5, andre bruker 10

noen bruker np, andre bruker np(1-p) jaja. Så på en tidligere eksamen i løsningsforslaget, at man fikk riktig om man brukte 5 eller 10, så er vel litt opp til en selv

Lenke til kommentar

Dette var en veldig lett oppgave på prøveeksamen, men har 0.4 feil i følge fasiten

Oppgaven er:

Vekten av ulike brød fra et bakeri vil variere litt (avhengig av porsjonering av deig, plassering i stekeovnen,

o.s.v.). For re tilfeldig utvalgte brød kk man følgende resultater: 782, 758, 775, 769 (gram).

Lag et prikkdiagram over disse dataene. Beregn gjennomsnitt, empirisk standardavvik og empirisk median for datasettet.

-------------

Altså så vanlig som det går ann, gjsnitt og median er riktig, men fikk 10.16 på empirist st.avvik.

Brukte følgende formel, i løsningsforslaget står det bare 10.12 uten å visst bruk av formler

Her er formelen jeg brukte

fd4d9053252f67e1c589d12bd7ecf4a5.png

Og en siste ting, så er det nok mas fra meg

på oppgave c så spør de følgende:

Anta at vekten av et tilfeldig valgt brød er normalfordelt med forventning og standardavvik . Anta videre at vektene av ulike brød er uavhengige av hverandre.

Dersom = 780 og = 10, hva er sannsynligheten for at den samlede vekten av to brød er mindre enn 1540, og hva er sannsynligheten for at den gjennomsnittlige vekten av to brød er mindre enn 770 ?

Hvor henter de rota av 200 her fra?

post-209627-0-47019400-1366625268_thumb.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ

Har matriser på denne formen noe spesielt navn?

p><p>\end{matrix}

evt.

a b c

b b c

c c c

siden jeg ikke fikk til latex, lel

Endret av Slettet-uHVgFQ
Lenke til kommentar

Her er formelen jeg brukteOg en siste ting, så er det nok mas fra megpå oppgave c så spør de følgende:

Anta at vekten av et tilfeldig valgt brød er normalfordelt med forventning og standardavvik . Anta videre at vektene av ulike brød er uavhengige av hverandre.Dersom = 780 og = 10, hva er sannsynligheten for at den samlede vekten av to brød er mindre enn 1540, og hva er sannsynligheten for at den gjennomsnittlige vekten av to brød er mindre enn 770 ?Hvor henter de rota av 200 her fra?post-209627-0-47019400-1366625268_thumb.jpg

Hvor henter de rota av 200 ?

200 = 2*10^2

Lenke til kommentar

Hvordan deriverer jeg funksjoner med delt forskrift? F.eks.

chart?cht=tx&chl=f(x)=\begin{cases} x^2-2x+2 & \text{,}\, \, \: x\leq 2 \\ -x^2+6x-6 & \text{,} \: \: \: x>2 \end{cases}

http://sinusr1.cappe....php?tid=242817 ser jeg at de får følgende: chart?cht=tx&chl=f'(x)=\begin{cases} 2x-2 & \text{,}\, \, \: x< 2 \\ -2x+6 & \text{,} \: \: \: x>2 \end{cases}. Men er det ikke lov å skrive følgende:

chart?cht=tx&chl=f'(x)=\begin{cases} 2x-2 & \text{,}\, \, \: x\leq 2 \\ -2x+6 & \text{,} \: \: \: x>2 \end{cases}

siden funksjonen er deriverbar i x=2?

Takker så mye med et svar. Haster litt :)

Hvordan -vet- du at den er deriverbar i x=2? Vis at grensen fra høyre er lik grensen fra venstre.

edit: hva med funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x) = -x, ~x\leq 0 og chart?cht=tx&chl=f(x) = x, ~x> 0 ?

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Hvordan -vet- du at den er deriverbar i x=2? Vis at grensen fra høyre er lik grensen fra venstre.

edit: hva med funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x) = -x, ~x\leq 0 og chart?cht=tx&chl=f(x) = x, ~x> 0 ?

Den er deriverbar fordi: chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow 2^-}f'(x)=\lim_{x\rightarrow 2^+}f'(x). Orker ikke å vise detaljert utregning, men det stemmer. Etter å ha sjekket det, kan jeg da skrive det jeg mente man kunne skrive?

Lenke til kommentar

Fasiten sier svaret blir:

1 / (2x-4) Men du har ikke gjort noen fortegnsfeil i begynnelsen? Ser også kanskje ut som du behandler regnestykket som en ligning når du ganger begge sider med (x^2+4)(2x+4)

Nå klarte jeg det, men jeg ser du kanskje fikk det til med svarene du fikk i går...?

post-214279-0-60080100-1366657967_thumb.jpg

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Hvor henter de rota av 200 ?

200 = 2*10^2

Akkurat det forstår jeg, hadde håpet å visst hvilken formel det er, er så mange formler i statistikken at det blir fort litt sur.

Har holdt veldig på med binomisk til standardnormalfordeling i dag, så trodde det var den i to sekunder, men det er det jo ikke, det er den rota av: np*(1-p)

Hadde vært greit å bare vitet formelen

Lenke til kommentar

Den er deriverbar fordi: chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow 2^-}f'(x)=\lim_{x\rightarrow 2^+}f'(x). Orker ikke å vise detaljert utregning, men det stemmer. Etter å ha sjekket det, kan jeg da skrive det jeg mente man kunne skrive?

Dette blir ikke helt riktig. At grenseverdien i et punkt x = a eksisterer betyr ikke at funksjonen (her den deriverte) har en verdi i det punktet!

Her må det strengt tatt sjekkes om chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 2^{-}} \frac{f(x) - f(2)}{x-2} = \lim_{x \to 2^+} \frac{f(x) - f(2)}{x-2}. Grenseverdien fra negativ side finner vi rett fra det øverste uttrykket, det blir chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 2^-} \frac{f(x) - f(2)}{x-2} = 2 \cdot 2 - 2 = 2. Da må grenseverdien fra positiv side være 2 hvis den deriverte skal eksistere:

p><p>\end{align*},

så det stemmer altså, og vi får chart?cht=tx&chl=f^\prime(2) = 2.

EDIT: Når det gjeldet det siste innlegget ditt så kan du skrive det på den måten ja. :)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har lest gjennom teorien i boka om integralregning med variabelskifte, men skjønte ærlig talt ingenting.

Eksemplene som er brukt gjorde det egentlig ikke noe lettere.

Vet ikke hvordan jeg skal sette det opp, hva som skal være kjernen og ikke, hvordan jeg i det hele tatt starter med oppgaven. Er skikkelig forvirret.

Dette er oppgaven:

chart?cht=tx&chl=\[\int 2x*e^{x^{2}}dx\]

Litt hjelp hadde vært fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...