Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner du hvorfor 1/x = x^-1? Hvis du gjør det, så er det bare å bruke vanlig derivasjon på x^-1, akkurat likt som på f.eks. x^2. Du kan derivere det som 1/x også, men det er generelt vanskeligere og mer tidkrevende. Generell regel for å derivere brøk på formen k(x) = f(x)/g(x) er

 

k'(x) = (f'(x)g(x) - f(x)g'(x)) / (g(x)^2).

 

I dette tilfellet

 

f'(x) = (1'*x - 1*x') / x^2 = (0 - 1)/x^2 = -1/x^2 = x^-2,

 

som er ekvivalent med det over.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei

 

Kan noen hjelpe meg med oppgave B, forklare hvordan man kommer frem til svaret og hvorfor? Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal få løst den.

 

En forening på 50 medlemmer skal velge

et styre. De skal ha leder, nestleder,

sekretær, kasserer og ett styremedlem.

a) Hvor mange forskjellige styresammensetninger kan de få?

b) Neste år bestemmer foreningen

seg for at det skal velges to

styremedlemmer i stedet for ett.

Hvor mange forskjellige styresammensetninger kan de nå få?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF
Hvordan tenkte du på oppgave a)? Det er bare å gjøre nesten det samme.

 

På oppgave a tok jeg 50 nPr 5, men hva skal jeg gjøre på b? På b tenkte jeg 51 nPr 6, men det fungerer ikke.

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
På oppgave a tok jeg 50 nPr 5, men hva skal jeg gjøre på b? På b tenkte jeg 51 nPr 6, men det fungerer ikke.

er ikke helt sikker, men:

først 50P4 der du tar hensyn til rekkefølgen.

Så "2 like", da blir resten 50 - 4 = 46. Altså 46C2 ikke hensyn til rekkefølgen.

antall = 50P4*46C2

men veldig stort tall

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF
er ikke helt sikker, men: først 50P4 der du tar hensyn til rekkefølgen. Så "2 like", da blir resten 50 - 4 = 46. Altså 46C2 ikke hensyn til rekkefølgen. antall = 50P4*46C2 men veldig stort tall

 

Jeg skjønner ikke helt hva P og C betyr, kan du forklare?

 

Edit: fant ut, takk for hjelpen

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
b) Neste år bestemmer foreningen seg for at det skal velges to styremedlemmer i stedet for ett. Hvor mange forskjellige styresammensetninger kan de nå få?

 

Tenk deg at det var to forskjellige styremedlemmer: S1 og S2 som sees på som distinkte roller. I det tilfellet ville man fått 50P6 måter å danne styre på. I dette tilfellet ville det vært forskjellige cases om person A var S1 og person B var S2 og om person A var S2 og person B var S1. Men i vårt tilfelle er disse rollene like. Det vil si at metoden gir dobbelt av antall kombinasjoner vi ønsker, ergo er antall måter å velge styre på (50P6)/2 = (50C6)*6!/2 som er det samme svaret Janhaa har fått over.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...