Janhaa Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du kaster to terninger, se på hendelsene A=høyst fire øyne og B=antall øyne er et partall. Finn sannsynligheten for hendelsene. A U B og A ''ikke union B. Blir det 4/6+3/6? P(A)=1/6 og P(B)=1/2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Takk:) Noen som har en god forklaring på pascals trekant. Går gjennom en tidligere eksamensoppgave nå. Slik jeg har forstått det er det øverste tallet altså n rad nummeret og den nederste altså r posisjonen i raden. F.eks den tredje oppgaven fra venstre. Skulle ikke det blitt 3? radnummeret er 4 og posisjonen er 3 altså tre hvis man teller fra venstre. Eller har jeg missforstått helt? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Binomialkoeffisienten er symmetrisk, og det er lett å se utifra Pascals trekant. Du må også huske at alt er 0-indeksert. Det vil si at du både på rad og posisjon starter å telle fra 0. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Mattetentamen i morgen, og blir veldig glad hvis noen kan forklare grundig hva man skal gjøre her ʃ2x ln(0,5x)dx Problemet er egentlig logaritmen, for det er vel delvis integrasjon som skal brukes? Takk for svar Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Takk Wingeer:) Noen som kan forklare denne? Har fasiten, men skjønner faen ikke hvordan de kommer frem til svarene. EDIT. Glem det, viste seg at jeg hadde rett i starten og at en parantes gjorde hele dritten feil. Endret 16. april 2013 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Mattetentamen i morgen, og blir veldig glad hvis noen kan forklare grundig hva man skal gjøre her ʃ2x ln(0,5x)dx Problemet er egentlig logaritmen, for det er vel delvis integrasjon som skal brukes? Takk for svar Hvis du lar u=0.5x, så blir uttrykket lettere å integrere. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hvis du lar u=0.5x, så blir uttrykket lettere å integrere. Hvordan får du med logaritmen videre:? u*v-ʃu'v der u=0,5 og v=2x Der vil man vel miste ln fra stykket. Kan du vise? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Husk at det er v' som er 2x. Altså må du integrere for å finne v. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Husk at det er v' som er 2x. Altså må du integrere for å finne v. Ja, liten trykk feil der, men kommer ikke noen vei. Ser ikke hva jeg skal gjøre med ln. Kan noen ta utregninger? : ) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hint: Hva er den deriverte av ln(x)? Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ja. Herregud, tokk sin tid før jeg så det... Blandet mellom derivering og antiderivering:/ Takk for hjelpen Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Når man har et likningssett. Hvordan vet man egentlig hvem som skal i hvem? Skal likning 1 inn i 2 eller omvendt? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Når man har et likningssett. Hvordan vet man egentlig hvem som skal i hvem? Skal likning 1 inn i 2 eller omvendt? Begge deler vil gi samme svar uansett. Du velger bare den som er lettest å isolere en variabel i. Lenke til kommentar
thiho Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei, hvordan deriverer jeg den? Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Jeg holder på med derivasjon. Plages noe enromt med å forstå derivasjon av kvadratroten av x. Eks. 3√x I wolfram ser jeg svaret, men vil vite hvordan de finner det ut og hvorfor. Og denne: 8x√x noen som har noen enkel å greie regler å komme med? Endret 16. april 2013 av lilepija Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Hei, hvordan deriverer jeg den? Hehe, her må en jo nesten tippe seg til hva som faktisk står. Men går ut fra at det er Da må du bruke regelen som sier at: (uv)'=u'v+uv' Sett x^2 som u og ln2x som v. Videre må du også huske på å bruke kjerneregelen på v, ettersom den har en kjerne som er 2x. Jeg holder på med derivasjon. Plages noe enromt med å forstå derivasjon av kvadratroten av x. ... noen som har noen enkel å greie regler å komme med? Skriv det som potens i stedet. Da blir alt mye enklere! For eksempel er kvadratroten av noe lik det samme bare opphøyd i en halv. Eksempelet ditt: Endret 16. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
D02 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 noen som har noen enkel å greie regler å komme med? √x => x^1/2 Selv lurer jeg på denne. ʃ(3x^2)*(e^x^3) dx Bruker delvis integrasjon v'*u= u* v -ʃu' *v og får(?) Velger v'=3x^2 og u=e^x^3 V= x^3 og u'=3xe^x^3 e^x^3*x^3 -ʃ3xe^x^3*x^3 Her stopper det. MERK: er skrevet på ipad, så kan være noen feil. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) √x => x^1/2 Selv lurer jeg på denne. ʃ(3x^2)*(e^x^3) dx Bruker delvis integrasjon v'*u= u* v -ʃu' *v og får(?) Velger v'=3x^2 og u=e^x^3 V= x^3 og u'=3xe^x^3 e^x^3*x^3 -ʃ3xe^x^3*x^3 Her stopper det. MERK: er skrevet på ipad, så kan være noen feil. Lær deg dette: Endret 16. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Lær deg dette: [tex]\int e^{kx} \mathrm{d}x = \frac{1}{k}e^{kx}[/tex] Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hehe, fant det ut til slutt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå