Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hæ? :hmm:

 

Om du da bytter ut 1 med 2, så får du følgende:

2(a+b) = (a+b)2 = 2a+2b

mente bare at det denne personen sa, altså at "(a+b)1 blir a+b*1", faktisk var rett. og at han da sikkert kan fortsette å sitte like mye på dataen :)

 

om tallet skulle variere burde det vel kanskje vært en variabel, f.eks x(a+b)=(a+b)x=xa+xb etc.

Endret av hli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ops, glemte et =

Du må nok ha gløymt noko meir. Slik eg ser det må ein bruke logartimer for å flytte ned eksponenten. Og når du skriv opp stykket slik står det at stykket = 0. Og det går ikkje an å ta logaritmen til 0 :ph34r:

 

 

Hmm, rart! Dette er et stykke som står i en innlevering til dama ser du (ingeniør forkurs).

 

Feil i oppgaven?

Lenke til kommentar

Se på bildet under. Kvadratrot X er det samme som andre-rot X, men vi skriver ikke 2-en til vanlig (om noen føler for å skrive en dypere forklaring er de hjertelig velkomne).

 

Om du derimot har 5^(2/3) som i ditt tilfelle, er det ikke lenger en "kvadrat"-rot, men en "kubikk"-rot, og vi må derfor ta med 3-en i front/oppå rottegnet. Vi får altså tredje-roten av 25 som svar.

post-35504-1220974980_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

For å presisere ytterligere: Tredjeroten er ikke en kvadratrot, så ikke kall det "3-kvadratrot", "tredjekvadratrot" eller lignende (på samme måte er også konstruksjoner som "2-kvadratrot" smør på flesk). Kall det tredjerot eller til nød kubikkrot.

Lenke til kommentar

Fra Bokmålsordboka (min fargelegging):

 

ligning el. likning f1 el. m1

mat.: formel som sier at to matematiske uttrykk er like store sette opp, løse en l- / annengradsl-

 

Det dette innebærer, er at en ligning må inneholde minst ett likhetstegn (=), hvis ikke er det rett og slett ingen ligning. Og en ligning som ikke eksisterer kan heller ikke løses.

Lenke til kommentar

Jeg har en del oppgaver innen sannsynlighetsregning jeg ikke får til, selv om de er forholdsvis enkle. Noen som kan hjelpe?

 

1.

Et ektepar har fire barn. Sannsynligheten for å få en gutt er 0,513. Finn sannsynligheten for at de får tre gutter og en jente. (Jeg har fra før av regnet ut at sannsynligheten for å få fire gutter er 0,069 om det skulle hjelpe...).

 

 

2.

Hvor mange forskjellige bilnummer går det an å sette sammen i Norge når bilnummeret skal bestå av to bokstaver fra det engelske alfabetet og deretter et femsifret tall? Fasiten sier forøvrig 60 840 000...

 

3.

a) Hvor mange sekssifrede tall er sammensatt av bare forskjellige siffer? Jeg trodde at man her skulle regne ut 10*9*8*7*6*5=151 200, men fasiten sier 136 080...

 

4.

Et fotballag med 11 spillere skal stille på rekke.

a) Hvor mange måter kan vi gjøre det på? Her vet jeg svaret, det er 11!= 39 916 800

problemet er oppgave b) Målmannen nekter å stå først eller sist i rekka, hvor mange måter kan vi da stille de på? Her har jeg NULL aning om hvordan jeg regner ut.

 

Ingen av disse er oppgaver det haster med, de er tatt rett fra Sinus R1, men jeg vil gjerne forstå tankegangen, hvis ikke sliter jeg litt... ;)

Lenke til kommentar
Jeg har en del oppgaver innen sannsynlighetsregning jeg ikke får til, selv om de er forholdsvis enkle. Noen som kan hjelpe?

 

Håper dette hjelper litt

 

1. Mulighetene får at de får 4 barn og 3 gutter og en jente er, hvis en får en etter den andre.

GGGJ

GGJG

GJGG

JGGG

Hver av disse har sannynligheten 0,513^3*(1-0,513) så totalt blir sannsynligheten 4x det tallet.

 

2. 5 tall 0 - 9 (10stk)og 2 bokstaver a - z (26stk) gir i teorien 10^5 * 26^2 muligheter

 

3. Du får ikke et 6 siffret tall om du starter med 0 så det første tallet må være 9 når du regner ut

 

4. Tenk at du setter opp rekka uten målmannen og så setter han tilsist, men ikke på enden

10!*9

Lenke til kommentar

Sliter litt med noen oppgaver.

 

1. f(t) = Ae^rt

2. g(t) =Be^st

 

Løs likningen g(t)=f(t) med hensyn på t.

 

Så: Ae^rt=Be^st

 

Etter hva jeg har skjønt er vel dette det samme som:

 

e^rt=(Be^st)/A

 

ln (e^rt) = ln (Be^st)/A

 

Har store problemer med hva jeg skal gjøre med høyresiden nå for eksempel, er tydeligvis blitt svært rusten i denne typen matte... har jeg gjort det riktig så langt? Og i så fall, hvordan fortsette?

 

En annen logaritmeoppgave jeg sliter med:

 

Et land har BNP 1.2 * 10^12 dollar, og årlig vekstrate r=0.09

Et annet land har BNP 5.6 * 10^12 dollar, og årlig vekstrate s=0.02

Om disse vekstratene holder seg konstante, hvor mange år tar det før BNP'ene er like store?

 

Trenger i det minste litt starthjelp for å finne ut hvordan den likningen skal se ut og hvorfor. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Jeg har en del oppgaver innen sannsynlighetsregning jeg ikke får til, selv om de er forholdsvis enkle. Noen som kan hjelpe?

 

Håper dette hjelper litt

 

1. Mulighetene får at de får 4 barn og 3 gutter og en jente er, hvis en får en etter den andre.

GGGJ

GGJG

GJGG

JGGG

Hver av disse har sannynligheten 0,513^3*(1-0,513) så totalt blir sannsynligheten 4x det tallet.

 

2. 5 tall 0 - 9 (10stk)og 2 bokstaver a - z (26stk) gir i teorien 10^5 * 26^2 muligheter

 

3. Du får ikke et 6 siffret tall om du starter med 0 så det første tallet må være 9 når du regner ut

 

4. Tenk at du setter opp rekka uten målmannen og så setter han tilsist, men ikke på enden

10!*9

 

Hmm, jeg ble for å være ærlig ikke så veldig klok, men jeg får prøve...

 

På oppgave en så jeg først ikke logikken i regnemetoden men nå så.. doh.. jeg skjønner... ;)

 

På oppgave 2 så blir jo 10^5*26^2= 67 600 000. Men det stemmer jo ikke med fasiten?

 

Og på oppgave 3, mener du at jeg skal begynne å regne med 9, og ikke 10? Altså 9*8*7*6*5*4? For det blir hvertfall feil svar...:p Men her forstår jeg altså ingenting.

 

Og på nr 4 blir det også rett svar nå, men jeg forstår ikke hvorfor. Hvorfor skal du gange 10! med 9?

 

Tusen takk for hjelpa uansett:)

Lenke til kommentar

Oppgave 1 så er det en rekke muligheter med 4 barn fra fire gutter til 4 jenter. Hvis rekkefølgen har noe å si som jeg tenkte her så blir det 16 muligheter. 4 av disse gir en jente og 3 gutter. Hvilken rekkefølge de er har ingenting med saken å gjøre. Summen av sannsynligheten for hver av rekkefølgen gir den totale sannsynligheten

 

Oppgave 2 når jeg tenker bilskilt så tenker jeg tall 0 - 9 men det står 5 siffret ergo kan ikke første tall være 0 så det blir 26^2*9*10^4

 

Oppgave 4 Setter du opp som jeg satt resten av laget som jeg sa er det 10! muligheter med kepperen blir det 11 nye, men 2 av dem er på enden

Lenke til kommentar
Oppgave 1 så er det en rekke muligheter med 4 barn fra fire gutter til 4 jenter. Hvis rekkefølgen har noe å si som jeg tenkte her så blir det 16 muligheter. 4 av disse gir en jente og 3 gutter. Hvilken rekkefølge de er har ingenting med saken å gjøre. Summen av sannsynligheten for hver av rekkefølgen gir den totale sannsynligheten

 

Oppgave 2 når jeg tenker bilskilt så tenker jeg tall 0 - 9 men det står 5 siffret ergo kan ikke første tall være 0 så det blir 26^2*9*10^4

 

Oppgave 4 Setter du opp som jeg satt resten av laget som jeg sa er det 10! muligheter med kepperen blir det 11 nye, men 2 av dem er på enden

 

Ok...

 

Men oppgave 3 da? Skjønte ikke forklaringa eller fremgangsmåten der...

 

Kan gjenta oppgaven, for jeg får ikke til del to av oppgaven heller:

a) Hvor mange sekssifrede tall er sammensatt av bare forskjellig siffer?

b) Hvor mange sekssifrede tall har minst to like siffer?

 

Takk igjen:) jeg er veeeldig ute av mattemodus etter noen friår så jeg trenger ting inn med teskje:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...