Elefantmesteren Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 En fortøyningsbøye har nederst form som en rett kjegle og øverst form som en halvkule. Grunnflaten i kjeglen og sirkelflaten i halvkula faller sammen og har radius 20 cm. Kjeglens sidelinje er 52 cm. Alle mål er utvendig. Regn ut hele overflaten av bøyen i kvadratdesimeter (dm2) og volumet i kubikkdesimeter (dm3). Gi svarene med en desimal. Hvordan finner jeg høyden her? bruk pythagoras-setningen, 20cm^2 + h^2 = 52cm^2 h = kvadratrot (52cm^2 - 20cm^2) Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hei, nok en gang trenger jeg litt hjelp med sannsynlighet.. Setter stor pris på all hjelp! Lærer Hansen er i skritrekket med klassen sin. Det er 13 gutter og 17 jenter. Elevene tar heisen opp, mens Hansen står igjen nede. Han lurer på om det er en gutt eller en jente som kommer først ned bakken. Elevene kommer ned i tilfeldig rekkefølge. a) Hva er P for at den første eleven som kommer ned er en gutt? b) Hva P for at den andre eleven som kommer ned er en jente når den første var en gutt? c) Den andre gangen elevene tar heisen opp, er det bare 9 gutter og 6 jenter som er med. Hva er sannsynligheten for at de to første som kommer ned denne gangen, er jenter? Har null peiling på hvordan denne skal løses, men vet det har noe med produktsetningen å gjøre. Hvis noen kan bare vise meg fremgangsmåten, så skjønner jeg de andre som regel Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hei, nok en gang trenger jeg litt hjelp med sannsynlighet.. Setter stor pris på all hjelp!Lærer Hansen er i skritrekket med klassen sin. Det er 13 gutter og 17 jenter. Elevene tar heisen opp, mens Hansen står igjen nede. Han lurer på om det er en gutt eller en jente som kommer først ned bakken. Elevene kommer ned i tilfeldig rekkefølge.a) Hva er P for at den første eleven som kommer ned er en gutt? b) Hva P for at den andre eleven som kommer ned er en jente når den første var en gutt?c) Den andre gangen elevene tar heisen opp, er det bare 9 gutter og 6 jenter som er med. Hva er sannsynligheten for at de to første som kommer ned denne gangen, er jenter?Har null peiling på hvordan denne skal løses, men vet det har noe med produktsetningen å gjøre. Hvis noen kan bare vise meg fremgangsmåten, så skjønner jeg de andre som regel a) P=13/30 b) P=17/29 c) P=(6/15)*(5/14) Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Får pokker ikke til denne noen? 2a-(a-2)(1-a) Føler meg helt retarda nå. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Får pokker ikke til denne noen? 2a-(a-2)(1-a) Føler meg helt retarda nå. Gjør sånn: Løs først det som står inni de firkanta klammene. Så tar du høyde for minustegnet seinere. Dette er bare for å sørge for at vi gjør multiplikasjon før subtraksjon. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) 2a - [a*1 -(a*a) -(2*1) -(2*-a)] = 2a - a + a^2 +2 -2a = a^2 - a + 2 Edit: Litt sen, ser jeg. Endret 15. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Woops Endret 15. april 2013 av ZuxBigTaim Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) God morgen, Jeg sliter litt med en oppgave i R1 geometri. Det er en "median" oppgave, jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan vise dette. Det eneste som er "konstant" det er disse halvpunktene på DC og AB. Ligger ved lærebokens geogebra fil for oppgaven. Uhm, denne irriterer meg litt siden det bør være åpenbart fra geometriske prinsipper. En kan dog forkaste geometrien og regne algebraisk: Anta for enkhelhets skyld at . Linjen gjennom og kan parametriseres som og linjen gjennom og som Vi ønsker å bestemme ved hvilken disse skjærer. Ved å se på -koordinaten har vi at så . Setter vi dette inn i likningen for -koordinaten får vi: som gir at eller som gir . Punktet ligger med andre ord en tredjedel på veien fra til , som vi skulle vise. Endret 15. april 2013 av kloffsk Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Noen som kan hjelpe meg med denne? 3^(2*x)-4*3^(x)-5=0 Bruker ABC formelen og for x=12,4 eller x= -0,4, men svaret skal være x=1,46 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Takk, da får jeg at x=5 og X=-1 noe som ikke går da jeg ikke kan ta log av -1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Takk, da får jeg at x=5 og X=-1 noe som ikke går da jeg ikke kan ta log av -1 Ikke x=5, men . Det var det du mente, sant? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Ahhh, selvfølgelig. Da blir det lg5/lg3? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Ahhh, selvfølgelig. Da blir det lg5/lg3? Stemmer Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Er det noe serlig sannsynlig at man får noe serlig sansynlighetsregning på del 1 tentamen s1? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Er det noe serlig sannsynlig at man får noe serlig sansynlighetsregning på del 1 tentamen s1? P = 1/2 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Snip.. Nice! Skal skrive det inn i boken. Takk! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du kaster to terninger, se på hendelsene A=høyst fire øyne og B=antall øyne er et partall. Finn sannsynligheten for hendelsene. A U B og A ''ikke union B. Blir det 4/6+3/6? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Du kaster to terninger, se på hendelsene A=høyst fire øyne og B=antall øyne er et partall. Finn sannsynligheten for hendelsene. A U B og A ''ikke union B. Blir det 4/6+3/6? ? , så det er åpenbart galt. Husk at noen av terningsidene som har antall øyne også er slik at dette antallet er et partall. Endret 16. april 2013 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå