Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man skal vise at a=1,1∙10^-3 når den er en konstant i funksjonen P(x)=a(x^3-45x^2)+25 ?

 

Det er kun mulig når P(x) eller en av dens antideriverte/deriverte må oppfylle et visst kriterium. Da kan vi løse en likn. for a.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra sannsynlighets kap. til Forkurs Ingeniør:

 

Når man sveiser sammen rør, er det alltid mulig at det oppstår feil i sveisen. En slik feil skyldes at det oppstår hulrom i sveisematerialet, såkalte porer.

For å oppdage slike feil, kan man gjøre røntgenundersøkelser. Erfaringene med slike undersøkelser er blant annet:

• Hvis det er en pore i sveisen, er det 85 % sannsynlighet for at røntgenbildet viser dette.

• Hvis det ikke er porer, er det 3,5 % sannsynlighet for at bildet kan tolkes slik at man registrerer en pore.

Vi ser på hendelsene:

F = Det er feil i sveisen.

R = Røntgenbildet viser indikasjon på at det er feil.

Dessuten antar vi at det er feil i 15 % i sveisene som blir undersøkt, slik at P (F)=0.15.

 

a) Hvor stor er (R | F) og P(R|F) ?

 

 

Noen med forslag?

 

P(røntgenbilde viser at det er pore i sveisen når det er)=P(R|F)=0.85

P(røtgen tolkes slik at man registrer pore når det ikke er det)=chart?cht=tx&chl=P(R|\overline{F})=0.035

chart?cht=tx&chl=P(\overline{R}|F)=1-0.85=0.15

chart?cht=tx&chl=P(\overline{R}|\overline{F})=1-0.035=0.965

 

Ble det lettere?

Lenke til kommentar

Som Torbjørn sa har vi at

 

O = 2*pi*r.

 

Vi vet at lengden på ståltråden er 13.2dm, og vi vet også at r = d/2, der d er diameter. Hvis vi nå ønsker å finne radien, hvordan kan vi få det til ved å kun bruke likn. over i tillegg til de verdiene vi har?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Står skikkelig fast her jeg, hjelp!

Funksjonen f er gitt ved f(x)=x^2+bx+36

a)finn b slik at f har nullpunktene 4 og 9

b)finn b slik at f har bare ett nullpunkt.

 

chart?cht=tx&chl=f(x)=x^2+bx+36

a) Siden nullpunktene er 4 og 9, betyr det at man kan få to likningssett:

chart?cht=tx&chl=0=4^2+b\cdot 4+36\; \, \, \, \, \, \, \, \, \wedge \; \; \, \, \, \, \, 0=9^2+b\cdot 9+36

 

b) Man har et nullpunkt når grafen tangerer x-aksen en gang. Dette finner man ved å få uttrykket under kvadratrota lik null i abc-formelen.

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Som Torbjørn sa har vi at

 

O = 2*pi*r.

 

Vi vet at lengden på ståltråden er 13.2dm, og vi vet også at r = d/2, der d er diameter. Hvis vi nå ønsker å finne radien, hvordan kan vi få det til ved å kun bruke likn. over i tillegg til de verdiene vi har?

 

Hmm.. mulig jeg ikke er helt på stasjon her. Men klarer ikke å se det.

For lengden på en ståltråd er 13.2 dm. Hadde 13.2 vært diameteren til ståltråden hadde jeg skjønt det.

 

Men fasiten sier r=2,1 dm

Lenke til kommentar

haha okei da, men jeg fikk ikke b'en med meg da. Jeg har regnet det ut, men fikk feil svar i følge til fasiten.

 

For å sjekke at det virkelig finnes en b som gir det, må man løse begge likningene.

 

chart?cht=tx&chl=0=4^2+b\cdot 4+36\; \, \, \, \, \, \, \, \, \wedge \; \; \, \, \, \, \, 0=9^2+b\cdot 9+36

 

chart?cht=tx&chl=0=16+4b+36\; \; \; \; \; \; \wedge \; \; \; \; \; \; 0=81+9b+36

 

chart?cht=tx&chl=4b=-52 \; \; \; \; \; \; \; \; \wedge \; \; \; \; \; \; \; 9b=-117

 

chart?cht=tx&chl=b=-13 \; \; \; \wedge \; \; \; \; b=-13

 

Dermed er b=-13 siden begge gir likningene gir b=-13.

Lenke til kommentar

Hmm.. mulig jeg ikke er helt på stasjon her. Men klarer ikke å se det.

For lengden på en ståltråd er 13.2 dm. Hadde 13.2 vært diameteren til ståltråden hadde jeg skjønt det.

 

Men fasiten sier r=2,1 dm

Når du bøyer ein ståltråd til ein sirkel, er du med på at lengden til ståltråden vil verte omkrinsen til sirkelen? 13.2/(2*pi) = 2.1
Lenke til kommentar

 

 

For å sjekke at det virkelig finnes en b som gir det, må man løse begge likningene.

 

chart?cht=tx&chl=0=4^2+b\cdot 4+36\; \, \, \, \, \, \, \, \, \wedge \; \; \, \, \, \, \, 0=9^2+b\cdot 9+36

 

chart?cht=tx&chl=0=16+4b+36\; \; \; \; \; \; \wedge \; \; \; \; \; \; 0=81+9b+36

 

chart?cht=tx&chl=4b=-52 \; \; \; \; \; \; \; \; \wedge \; \; \; \; \; \; \; 9b=-117

 

chart?cht=tx&chl=b=-13 \; \; \; \wedge \; \; \; \; b=-13

 

Dermed er b=-13 siden begge gir likningene gir b=-13.

Har alrede gjort a'en jeg da. Jeg meinte b'en asså det med abc formel. Det vil være greit om du kan forklare hvordan vi kommer fram og sånt :D

Lenke til kommentar

Har alrede gjort a'en jeg da. Jeg meinte b'en asså det med abc formel. Det vil være greit om du kan forklare hvordan vi kommer fram og sånt :D

 

Haha, villedende med tanke på at det er oppgave b og b-er i a). :wee:

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

 

Negativt tall under kvadratrot gir ingen løsninger og positivt svar gir to løsninger pga. chart?cht=tx&chl=\pm foran kvadratrot. For å få en løsning må det under kvadratroten være lik null fordi:

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b-\sqrt{0}}{2a}\: \: \: \: \vee \: \: \: \: x=\frac{-b+ \sqrt{0}}{2a}

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b}{2a} , altså en løsning

 

bare å løse: chart?cht=tx&chl=b^2-4ac=0

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

 

 

Haha, villedende med tanke på at det er oppgave b og b-er i a). :wee:

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

 

Negativt tall under kvadratrot gir ingen løsninger og positivt svar gir to løsninger pga. chart?cht=tx&chl=\pm foran kvadratrot. For å få en løsning må det under kvadratroten være lik null fordi:

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b-\sqrt{0}}{2a}\: \: \: \: \vee \: \: \: \: x=\frac{-b+ \sqrt{0}}{2a}

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b}{2a} , altså en løsning

 

bare å løse: chart?cht=tx&chl=b^2-4ac=0

Aha, nå skjønte jeg

Takk :D

Lenke til kommentar

d) P(først trekke en appelsin, så et eple)=chart?cht=tx&chl=\frac{5}{15}\cdot \frac{4}{14}=\frac{1}{3}\cdot \frac{2}{7}=\frac{2}{21} her ser du nok fort hva som blir gjort.

 

e) Først kan man jo se at det er: chart?cht=tx&chl=3C2=3 måter ønsket hendelse kan inntreffe på. Her spiller rekkefølgen ingen rolle, for hendelsen blir oppfylt så lenge man får to forskjellige frukt, uavhengig av rekkefølgen man plukker dem i.

 

P(trekke to forskjellige frukter)=P(trekke plomme og appelsin)+P(trekke plomme og eple)+P(trekke appelsin og eple)=?

 

Du kan prøve. Det hjelper kanskje å vite at P(først trekke plomme, så appelsin)=P(først trekke appelsin, så plomme). Binomialkoeffisienter kan være veldig nyttige.

 

Takker for svar, tror jeg fikk naila den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...