Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten :)
Hvis det ikke stemmer, må nok fasiten endres :)

Stemte ganske bra det ja, stor takk!

 

Hva med denne da:

 

På et fruktfat ligger 6 plommer, 5 appelsiner og 4 epler.

Hva er sannsynligheten for

d) Å først trekke en appelsin, så et eple.

e) Å trekke to forskjellige frukter.

 

Føler jeg kommer med skikkelig barneskole oppgaver i forhold til mange andre her.. Hehe

Lenke til kommentar

Stemte ganske bra det ja, stor takk!

 

Hva med denne da:

 

På et fruktfat ligger 6 plommer, 5 appelsiner og 4 epler.

Hva er sannsynligheten for

d) Å først trekke en appelsin, så et eple.

e) Å trekke to forskjellige frukter.

 

Føler jeg kommer med skikkelig barneskole oppgaver i forhold til mange andre her.. Hehe

 

 

d) P(først trekke en appelsin, så et eple)=chart?cht=tx&chl=\frac{5}{15}\cdot \frac{4}{14}=\frac{1}{3}\cdot \frac{2}{7}=\frac{2}{21} her ser du nok fort hva som blir gjort.

 

e) Først kan man jo se at det er: chart?cht=tx&chl=3C2=3 måter ønsket hendelse kan inntreffe på. Her spiller rekkefølgen ingen rolle, for hendelsen blir oppfylt så lenge man får to forskjellige frukt, uavhengig av rekkefølgen man plukker dem i.

 

P(trekke to forskjellige frukter)=P(trekke plomme og appelsin)+P(trekke plomme og eple)+P(trekke appelsin og eple)=?

 

Du kan prøve. Det hjelper kanskje å vite at P(først trekke plomme, så appelsin)=P(først trekke appelsin, så plomme). Binomialkoeffisienter kan være veldig nyttige.

Endret av alexlt0101
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på hvor mye kraften eller trykket når jeg drar den, f.eks på den stroppa som er mellom meg og bussen. litt vanskelig å forklare :p

 

Må vite friksjonen mellom bussen og bakken for å klare å regne det ut, så det enkleste er vel å sette på en vekt på stroppen og måle direkte:)

Lenke til kommentar
På trening så drar jeg en buss på 13 Tonn og jeg vet att jeg drar ikke 13 Tonn, hvordan finner jeg ut hvor mye jeg drar når jeg drar bussen?

Du trenger å vite friksjonsfaktoren til det du drar. Eventuelt friksjonsfaktoren + aksellerasjon og masse.

 

Tidligere i vinter var det en med vanlig personbil som dro løs et vogntog som hadde kjørt seg fast.

For noen år siden så jeg en av landets sterkeste gjorde et styrkestunt og dro et widerøe-fly mange meter med tennene. Det er også fult mulig å hale i land en 30 kg fisk med et snøre som tåler maks 5 kg.

Lenke til kommentar

Du trenger å vite friksjonsfaktoren til det du drar. Eventuelt friksjonsfaktoren + aksellerasjon og masse.

 

Tidligere i vinter var det en med vanlig personbil som dro løs et vogntog som hadde kjørt seg fast.

For noen år siden så jeg en av landets sterkeste gjorde et styrkestunt og dro et widerøe-fly mange meter med tennene. Det er også fult mulig å hale i land en 30 kg fisk med et snøre som tåler maks 5 kg.

 

Hvordan finner jeg ut av alt dette? :p er ingen ekspert men det er gøy å vite

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å finne ut av. Friksjonstester gjøres gjerne av vegvesnet på åstedet for alvorlige ulykker og krever en god del utstyr og kompetanse. Likevel er det ganske store feilmarginer. Det enkleste er som SVD skrev å sette inn en vekt mellom stroppen og slepekroken.

Lenke til kommentar

Tatt fra sannsynlighets kap. til Forkurs Ingeniør:

 

Når man sveiser sammen rør, er det alltid mulig at det oppstår feil i sveisen. En slik feil skyldes at det oppstår hulrom i sveisematerialet, såkalte porer.

For å oppdage slike feil, kan man gjøre røntgenundersøkelser. Erfaringene med slike undersøkelser er blant annet:

• Hvis det er en pore i sveisen, er det 85 % sannsynlighet for at røntgenbildet viser dette.

• Hvis det ikke er porer, er det 3,5 % sannsynlighet for at bildet kan tolkes slik at man registrerer en pore.

Vi ser på hendelsene:

F = Det er feil i sveisen.

R = Røntgenbildet viser indikasjon på at det er feil.

Dessuten antar vi at det er feil i 15 % i sveisene som blir undersøkt, slik at P (F)=0.15.

 

a) Hvor stor er (P | F) og P(|F ⃗) ?

 

 

Noen med forslag?

Endret av Skovskyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...