Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter helt fast på sannsynlighetsfordeling her. Forventningsverdi=172,5 og std.avvik=0,5. Hvor stor del av elevene fikk vaktmesteren til å bli lavere enn 172,5. Bruker geogebra og får svaret 0,5. Slår jeg opp på sannsynlighetstabellen får jeg svaret 0,69etellerannet. Men fasiten sier 27%. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få rett svar??:)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Det jeg lurer på nå er:

a^2n*a^1-n*a^-2

Hvordan regner jeg dette ut når det er 2n og 1-n i potens?

a^(2n) * a^(1-n) * a^(-2) = a^(2n + (1-n) + (-2)) = a^(n-1)

Dette er potensregelen x^(a) * x^(b) = x^(a+b) hele veien.

Lenke til kommentar

Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet:

Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige.

Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W?

Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt.

Lenke til kommentar

Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet:

Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige.

Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W?

Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt.

Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten :)

Lenke til kommentar

Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten :)

Hvis det ikke stemmer, må nok fasiten endres :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har tullet meg bort med denne oppgaven eller har jeg løst den?

Takker for svar!

Edit

skjekket wolframalpha litt, er vel verdig pris for mest idiotiske utregning....

post-164530-0-64065400-1365522041_thumb.png

Endret av SVD
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\int\frac{1 + \tan^2x}{\tan^2x}dxHva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon?Hvordan får jeg laget integraltegnet større? :)

chart?cht=tx&chl=I=\large\int\frac{1 + \tan^2x}{\tan^2x}dx=\int\frac{dx}{\tan^2x}+x+C

sett u = tan(x) =>

chart?cht=tx&chl=I=\int\frac{du}{1+u^2}+x+C=\int\frac{du}{u^2}-\int\frac{du}{u^2+1}+x+c

så kan du integrere og tilbakesubstituere...

da blir

I = -(1/tan(x)) + C = - cot(x) + C

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\int\frac{1 + \tan^2x}{\tan^2x}dx

Hva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon?

Hvordan får jeg laget integraltegnet større? :)

Prøv å omskrive brøken til chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\tan^2x}+1 = \cot^2x + 1 = \csc^2-1+1 = \csc^2x

Bruker her bare at chart?cht=tx&chl=\cot^2x = \csc^2x-1

Merk at \tan(x) og \sin(x). Det er bare skrevet på en ikke-brøk-måte ;)

Herfra er det å integrere chart?cht=tx&chl=\csc^2x en regneregel så svaret ender bare opp som chart?cht=tx&chl=\int csc^2xdx = -\cot(x) + C

Det var uansett den kjappe måten, men dette er egentlig bare hardrytting av regneregler. Ser ikke helt noen lur substitusjon ved første øyekast.

EDIT: Ser Janhaa kom meg i forkjøpet, så nå har du to kjappiser :)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Dette er ikke en skoleoppgave men noe jeg lurer på selv da og kunne ikke finne noen andre fornuftige plasser å spør om en her så da prøver jeg meg :p

På trening så drar jeg en buss på 13 Tonn og jeg vet att jeg drar ikke 13 Tonn, hvordan finner jeg ut hvor mye jeg drar når jeg drar bussen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...