Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter helt fast på sannsynlighetsfordeling her. Forventningsverdi=172,5 og std.avvik=0,5. Hvor stor del av elevene fikk vaktmesteren til å bli lavere enn 172,5. Bruker geogebra og får svaret 0,5. Slår jeg opp på sannsynlighetstabellen får jeg svaret 0,69etellerannet. Men fasiten sier 27%. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få rett svar??:)

Lenke til kommentar

Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet:

 

Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige.

 

Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W?

 

Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt.

Lenke til kommentar

Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet:

 

Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige.

 

Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W?

 

Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt.

 

Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten :)

Lenke til kommentar

Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten :)

 

Hvis det ikke stemmer, må nok fasiten endres :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\int\frac{1 + \tan^2x}{\tan^2x}dx

 

Hva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon?

 

Hvordan får jeg laget integraltegnet større? :)

 

Prøv å omskrive brøken til chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\tan^2x}+1 = \cot^2x + 1 = \csc^2-1+1 = \csc^2x

 

Bruker her bare at chart?cht=tx&chl=\cot^2x = \csc^2x-1

 

Merk at \tan(x) og \sin(x). Det er bare skrevet på en ikke-brøk-måte ;)

 

Herfra er det å integrere chart?cht=tx&chl=\csc^2x en regneregel så svaret ender bare opp som chart?cht=tx&chl=\int csc^2xdx = -\cot(x) + C

 

Det var uansett den kjappe måten, men dette er egentlig bare hardrytting av regneregler. Ser ikke helt noen lur substitusjon ved første øyekast.

 

EDIT: Ser Janhaa kom meg i forkjøpet, så nå har du to kjappiser :)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...