the_last_nick_left Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Kan du "komme deg fra C til T" på annet vis? Det er uttrykket ditt for CT.. Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Sitter helt fast på sannsynlighetsfordeling her. Forventningsverdi=172,5 og std.avvik=0,5. Hvor stor del av elevene fikk vaktmesteren til å bli lavere enn 172,5. Bruker geogebra og får svaret 0,5. Slår jeg opp på sannsynlighetstabellen får jeg svaret 0,69etellerannet. Men fasiten sier 27%. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få rett svar?? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Kan du "komme deg fra C til T" på annet vis? Det er uttrykket ditt for CT.. Tar litt tid før hjernen vil kople inn i dag forstår eg. Takk! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Takk for hjelpen! Det jeg lurer på nå er: a^2n*a^1-n*a^-2 Hvordan regner jeg dette ut når det er 2n og 1-n i potens? a^(2n) * a^(1-n) * a^(-2) = a^(2n + (1-n) + (-2)) = a^(n-1) Dette er potensregelen x^(a) * x^(b) = x^(a+b) hele veien. Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet: Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige. Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W? Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) 3/5 * 2/4 Endret 9. april 2013 av ZuxBigTaim Lenke til kommentar
abcabc Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 a^(2n) * a^(1-n) * a^(-2) = a^(2n + (1-n) + (-2)) = a^(n-1) Dette er potensregelen x^(a) * x^(b) = x^(a+b) hele veien. Takk! Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Et kanskje enkelt spørsmål angående sannsynlighet: Jeg har 5 stk pærer, 3 på 60W og 2 på 40W. For å finne sannsynligheten for å trekke 1 stk pære på 60W bruker man formelen P=antall gunstige/antall mulige. Den er grei, men hva hvis jeg skal trekke 2 pærer, og spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for å trekke 2 stk pærer på 60W? Har helt glemt fremgangsmåten/formelen for denne.. Hjelp settes stor pris på! Irriterende når det i grunn er så enkelt. Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Tror det blir 3/5*2/4? Ved første trekk har du 3 gunstige av 5 mulige, og ved andre trekk har du 2 gunstige av 4 mulige. Siden du skal finne sannsynligheten for å trekke begge må du ha gange mellom. Se om det stemmer med fasiten Hvis det ikke stemmer, må nok fasiten endres 1 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Lurer på om jeg har tullet meg bort med denne oppgaven eller har jeg løst den? Takker for svar! Edit skjekket wolframalpha litt, er vel verdig pris for mest idiotiske utregning.... Endret 9. april 2013 av SVD Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du har tullet deg bort. Når du skal få alt under samme brøkstrek utvider du hver brøk ved å gange med fellesnevner oppe og nede. Ikke gang den inn på høyresiden. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 -sebastian-: Ingenting gale med å gange med fellesnemnaren på begge sider, då kan alle nemnarane kortast bort. SVD: Sjå på den siste brøken, der har du rota. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Sant nok. Men den strykes så fint med telleren senere Lenke til kommentar
SVD Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 @Torbjørn Kan du forklare litt nærmere? er ikke helt klar i hode i dag... Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 @Torbjørn Kan du forklare litt nærmere? er ikke helt klar i hode i dag... Sånn at du finner hvor du har gjort feil. Greit å huske at 1 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Hva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon? Hvordan får jeg laget integraltegnet større? Endret 9. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon?Hvordan får jeg laget integraltegnet større? sett u = tan(x) => så kan du integrere og tilbakesubstituere... da blir I = -(1/tan(x)) + C = - cot(x) + C Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Hva er lurt å sette som u her, dersom jeg skal løse integralet ved substitusjon? Hvordan får jeg laget integraltegnet større? Prøv å omskrive brøken til Bruker her bare at Merk at og . Det er bare skrevet på en ikke-brøk-måte Herfra er det å integrere en regneregel så svaret ender bare opp som Det var uansett den kjappe måten, men dette er egentlig bare hardrytting av regneregler. Ser ikke helt noen lur substitusjon ved første øyekast. EDIT: Ser Janhaa kom meg i forkjøpet, så nå har du to kjappiser Endret 9. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Huffda. Kan ikke noe om cot og csc, måtte ha lest meg opp på det! Men takk uansett. Og Janhaa sin metode var fin (og forståelig)! Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Dette er ikke en skoleoppgave men noe jeg lurer på selv da og kunne ikke finne noen andre fornuftige plasser å spør om en her så da prøver jeg meg På trening så drar jeg en buss på 13 Tonn og jeg vet att jeg drar ikke 13 Tonn, hvordan finner jeg ut hvor mye jeg drar når jeg drar bussen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå