Alex T. Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! Kan noen forklare meg hvorfor svaret på oppgave 13B2 blir : -0,5/X + 2 ? Funksjonen til en rett linje er skrevet på formen: , hvor a er stigningstall og b er konstantledd. Konstantleddet er det leddet i et funksjonsuttrykk som ikke inneholder noen variabel. Konstantleddet finner vi enkelt ved å se når linjen krysser andreaksen, noe man kan se det ved å sette inn i likningen: dermed vil y-verdien til krysningspunktet mellom linja og andreaksen være konstantverdien. Stigningstallet for en rett linje er alltid konstant, og er økningen i y-retning når x øker med en. Dermed har man følgende formel: , der linja går gjennom de to punktene og . Så da kan du velge deg to punkter, men er også mulig å se fordi linjen øker med 1 i y-retningen når man går 2 x-verdier bortover. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) y2 skjærer y-aksen i 2, og har et stigningstall på -1/2, dvs, linjen synker med 0,5y per x. Ok, da skjønner jeg. Takk så mye! Endret 8. april 2013 av Tkse Lenke til kommentar
sofia94 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei Trenger hjelp med en oppgave, temaet er sannsynlighet - normalfordeling og hypotesetesting (S2-pensum). Dette er oppgaven (tidligere eksamensoppgave): "Ved en helsekontroll ved en stor bedrift ble kroppsvekten til samtlige 480 ansatte registrert. Gjennomsnittsveksten var 76.6 kg, med et standardavvik på 6.2kg. Vi antar at kroppsvekten blant ansatte i denne store bedriften er normalfordelt. a) Hvor mange ansatte vil du anta har en kroppsvekt mellom 70 kg og 80 kg i denne bedriften? Bedriftsidrettslaget syntes det var for mange overvektige blant kollegene, og satte i gang trim i arbeidstiden. For å se om tiltaket har noen effekt, bestemmer man seg for å måle vekten til 30 tilfeldige ansatte etter 3 måneder med jevnlig trim. Etter at 3 måneder er gått, blir de 30 plukket ut, og de viser seg å ha en gjennomsnittsvekt på 75 kg. Vi antar uendret standardavvik. b) Undersøk med en hypotesetest om det er grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekten i bedriften har gått ned. Bruk 5 % som signifikansnivå." Jeg har fått til deloppgave a) og har fått 271 som svar. Men jeg får ikke til den neste deloppgaven. Jeg skjønner at jeg skal sette opp en hypotesetest, med en nullhypotese og en alternativ hypotese, men jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem når det er normalfordeling.. Noen som har noen gode ideer å komme med? Setter pris hjelp Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Hei :)Bedriftsidrettslaget syntes det var for mange overvektige blant kollegene, og satte i gang trim i arbeidstiden. For å se om tiltaket har noen effekt, bestemmer man seg for å måle vekten til 30 tilfeldige ansatte etter 3 måneder med jevnlig trim.Etter at 3 måneder er gått, blir de 30 plukket ut, og de viser seg å ha en gjennomsnittsvekt på 75 kg. Vi antar uendret standardavvik. b) Undersøk med en hypotesetest om det er grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekten i bedriften har gått ned. Bruk 5 % som signifikansnivå." noe sånt: H_o=76,6 H_1<76,6 sigma = 6,2/ (sqrt(30)) =1,13 P(x<75)=G((75-76,6)/1,13)=G(-1,42)=0,0778=7,8% > 5% signifikansnivå ): ikke grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekta har gått ned. Endret 8. april 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Sunshinam Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Kan noen være så snill og forklare og vise hvordan denne løses?? -12*3(-2)3 Det haster litt så håper på kjapt svar!! :) Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 -1^2 * 3 (-2)^3 = -1 * 1 * 3 ((-2)(-2)(-2)) = -3 (-8) = 24 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Noen som kunne forklart meg hva som skjer her Er med egen vektorer å gjøre, gitt matrisen A, ble så opphengt i hvor de får 15 10 -5 (den forstår jeg) løsning Lenke til kommentar
tkterje123 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 litt hjelp ? Har en vektor =[3,5] Finn koordinatene til en vektor som står normalt på mvh tkterje Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Lag en tegning? Endret 8. april 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Noen som kunne forklart meg hva som skjer her Er med egen vektorer å gjøre, gitt matrisen A, ble så opphengt i hvor de får 15 10 -5 (den forstår jeg) Dei har jo berre ganga matrisa med eigenvektoren, på vanleg måte. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) litt hjelp ? Har en vektor =[3,5] Finn koordinatene til en vektor som står normalt på mvh tkterje for at de skal de skal ligge ortogonalt på hverandre. Du kan egentlig bare velge et vilkårlig tall og bruke det istedenfor x eller y. Da får du etter det en likning med en ukjent. Endret 8. april 2013 av alexlt0101 2 Lenke til kommentar
abcabc Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Ture skal finne ut når verdien på hytten er fordoblet. Han finner denne formelen: d=70/p d er fordoblingstiden i år p er den prosentvise årlige økningen, som er 0,12 Svaret skal bli 5,8 år. Min utregning: 70/0.12=583,33 Ved denne utregningen blir svaret 583,33 år. Jeg ser at dersom jeg flytter komma, vil jeg få riktig svar. Hvorfor må jeg flytte komma? I oppgaven står det at d= fordoblingstid i år, og etter utregningen blir det 583 år i stedet for 5,8 år. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! Jeg tror nok heller oppgaven sier at den prosentvise økningen per år er tolv prosent (som har prosentfaktoren 0,12). Dersom verdien stiger med kun 0,12% per år, skal det jammen meg ta ganske så mange år før noen verdi er fordoblet. Lenke til kommentar
abcabc Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Ja, økningen var 12% med prosentfaktor på 0,12 Unskyld hvis det var dårlig forklart. Jeg lurer fortsat på hvorfor jeg kommer frem til 583 år når svaret skal bli 5,8 år. En ting til jeg lurer på: a^2n*a^1-n*a^-2 Hvordan regner jeg dette ut når det er 2n og 1-n i potens? Endret 9. april 2013 av abcabc Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Ja, økningen var 12% med prosentfaktor på 0,12 Unskyld hvis det var dårlig forklart. Jeg lurer fortsat på hvorfor jeg kommer frem til 583 år når svaret skal bli 5,8 år.? skulle tru d blir sånn' p*1,12^x = 2p ): x = lg(2) / lg(1,12) = 6,12 (år) Lenke til kommentar
abcabc Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Ja, svaret blir 6,1 år når jeg løser oppgaven grafisk ved en eksponentialfunksjon, men i denne oppgaven skulle jeg bruke formelen d=70/p Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 skulle tru d blir sånn' p*1,12^x = 2p ): x = lg(2) / lg(1,12) = 6,12 (år) Det er helt klart den nøyaktige måten å regne på. Nå står det i oppgaven at Ture har funnet en formel som sier at fordoblingstiden i år er gitt som 70/p, med p som prosentvis økning. Denne formelen gir 70/12 = 5.8. Denne formelen kommer fra en mye brukt forenkling for den som vil slippe unna logaritmer som sier at 7% økning per periode gir dobling på ti perioder. Ikke helt nøyaktig (1.07^10 = 1.967, 10^(log(2)/10))=1.07177, men en kjekk forenkling til bruk for hoderegning. K Lenke til kommentar
abcabc Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Takk for hjelpen! Det jeg lurer på nå er: a^2n*a^1-n*a^-2 Hvordan regner jeg dette ut når det er 2n og 1-n i potens? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du bruker de vanlige potensreglene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 I pyramiden ABCT med toppunkt T er M midtpunktet på sidekanten CT. Vi setter a = AB, b = AC og c = AT. Et punkt P er bestemt ved at BP = -1/4a+1/8b+1/8c Undersøk om punktene B, P og M ligger på linje. (understreking er vektor) Problemet er at eg ikkje finn noko uttrykk for å kome meg frå eit hjørne i trekanten til M. M er 1/2CT, men eg veit framleis ikkje CT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå