Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kan noen forklare meg hvorfor svaret på oppgave 13B2 blir : -0,5/X + 2 ?

 

Funksjonen til en rett linje er skrevet på formen: chart?cht=tx&chl=y=ax+b , hvor a er stigningstall og b er konstantledd. Konstantleddet er det leddet i et funksjonsuttrykk som ikke inneholder noen variabel. Konstantleddet finner vi enkelt ved å se når linjen krysser andreaksen, noe man kan se det ved å sette inn i likningen:

chart?cht=tx&chl=y=ax+b

chart?cht=tx&chl=y=0a+b=b dermed vil y-verdien til krysningspunktet mellom linja og andreaksen være konstantverdien.

Stigningstallet for en rett linje er alltid konstant, og er økningen i y-retning når x øker med en. Dermed har man følgende formel:

chart?cht=tx&chl=a=\frac{\triangle y }{\triangle x}=\frac{y_{2}-y_{1}}{x_{2}-x_{1}} , der linja går gjennom de to punktene chart?cht=tx&chl=(x_{1},y_{1}) og chart?cht=tx&chl=(x_{2},y_{2}). Så da kan du velge deg to punkter, men er også mulig å se fordi linjen øker med 1 i y-retningen når man går 2 x-verdier bortover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Trenger hjelp med en oppgave, temaet er sannsynlighet - normalfordeling og hypotesetesting (S2-pensum).

 

Dette er oppgaven (tidligere eksamensoppgave):

 

"Ved en helsekontroll ved en stor bedrift ble kroppsvekten til samtlige 480 ansatte registrert. Gjennomsnittsveksten var 76.6 kg, med et standardavvik på 6.2kg. Vi antar at kroppsvekten blant ansatte i denne store bedriften er normalfordelt.

a) Hvor mange ansatte vil du anta har en kroppsvekt mellom 70 kg og 80 kg i denne bedriften?

 

Bedriftsidrettslaget syntes det var for mange overvektige blant kollegene, og satte i gang trim i arbeidstiden. For å se om tiltaket har noen effekt, bestemmer man seg for å måle vekten til 30 tilfeldige ansatte etter 3 måneder med jevnlig trim.

 

Etter at 3 måneder er gått, blir de 30 plukket ut, og de viser seg å ha en gjennomsnittsvekt på 75 kg. Vi antar uendret standardavvik.

b) Undersøk med en hypotesetest om det er grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekten i bedriften har gått ned. Bruk 5 % som signifikansnivå."

 

 

Jeg har fått til deloppgave a) og har fått 271 som svar. Men jeg får ikke til den neste deloppgaven. Jeg skjønner at jeg skal sette opp en hypotesetest, med en nullhypotese og en alternativ hypotese, men jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem når det er normalfordeling.. Noen som har noen gode ideer å komme med? Setter pris hjelp :) Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Hei :)Bedriftsidrettslaget syntes det var for mange overvektige blant kollegene, og satte i gang trim i arbeidstiden. For å se om tiltaket har noen effekt, bestemmer man seg for å måle vekten til 30 tilfeldige ansatte etter 3 måneder med jevnlig trim.Etter at 3 måneder er gått, blir de 30 plukket ut, og de viser seg å ha en gjennomsnittsvekt på 75 kg. Vi antar uendret standardavvik.

b) Undersøk med en hypotesetest om det er grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekten i bedriften har gått ned. Bruk 5 % som signifikansnivå."

noe sånt:

 

H_o=76,6

H_1<76,6

sigma = 6,2/ (sqrt(30)) =1,13

P(x<75)=G((75-76,6)/1,13)=G(-1,42)=0,0778=7,8% > 5% signifikansnivå

):

ikke grunnlag for å hevde at gjennomsnittsvekta har gått ned.

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

litt hjelp ?

 

Har en vektor chart?cht=tx&chl=\vec{a}=[3,5] Finn koordinatene til en vektor chart?cht=tx&chl=\vec{c} som står normalt på chart?cht=tx&chl=\vec{a}

 

mvh tkterje

 

chart?cht=tx&chl=[3,5]\cdot [x,y]=0 for at de skal de skal ligge ortogonalt på hverandre. Du kan egentlig bare velge et vilkårlig tall og bruke det istedenfor x eller y. Da får du etter det en likning med en ukjent.

Endret av alexlt0101
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ture skal finne ut når verdien på hytten er fordoblet. Han finner denne formelen:

d=70/p

d er fordoblingstiden i år

p er den prosentvise årlige økningen, som er 0,12

Svaret skal bli 5,8 år.

 

Min utregning:

70/0.12=583,33

 

Ved denne utregningen blir svaret 583,33 år. Jeg ser at dersom jeg flytter komma, vil jeg få riktig svar.

Hvorfor må jeg flytte komma? I oppgaven står det at d= fordoblingstid i år, og etter utregningen blir det 583 år i stedet for 5,8 år.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tror nok heller oppgaven sier at den prosentvise økningen per år er tolv prosent (som har prosentfaktoren 0,12). Dersom verdien stiger med kun 0,12% per år, skal det jammen meg ta ganske så mange år før noen verdi er fordoblet.

Lenke til kommentar

Ja, økningen var 12% med prosentfaktor på 0,12

Unskyld hvis det var dårlig forklart. Jeg lurer fortsat på hvorfor jeg kommer frem til 583 år når svaret skal bli 5,8 år.

 

En ting til jeg lurer på:

 

a^2n*a^1-n*a^-2

 

Hvordan regner jeg dette ut når det er 2n og 1-n i potens?

Endret av abcabc
Lenke til kommentar

Ja, økningen var 12% med prosentfaktor på 0,12

Unskyld hvis det var dårlig forklart. Jeg lurer fortsat på hvorfor jeg kommer frem til 583 år når svaret skal bli 5,8 år.?

skulle tru d blir sånn'

 

p*1,12^x = 2p

):

x = lg(2) / lg(1,12) = 6,12 (år)

Lenke til kommentar

skulle tru d blir sånn'

 

p*1,12^x = 2p

):

x = lg(2) / lg(1,12) = 6,12 (år)

 

Det er helt klart den nøyaktige måten å regne på. Nå står det i oppgaven at Ture har funnet en formel som sier at fordoblingstiden i år er gitt som 70/p, med p som prosentvis økning. Denne formelen gir 70/12 = 5.8.

 

Denne formelen kommer fra en mye brukt forenkling for den som vil slippe unna logaritmer som sier at 7% økning per periode gir dobling på ti perioder. Ikke helt nøyaktig (1.07^10 = 1.967, 10^(log(2)/10))=1.07177, men en kjekk forenkling til bruk for hoderegning.

 

K

Lenke til kommentar

I pyramiden ABCT med toppunkt T er M midtpunktet på sidekanten CT. Vi setter a = AB, b = AC og c = AT. Et punkt P er bestemt ved at

 

BP = -1/4a+1/8b+1/8c

 

Undersøk om punktene B, P og M ligger på linje.

(understreking er vektor)

 

Problemet er at eg ikkje finn noko uttrykk for å kome meg frå eit hjørne i trekanten til M. M er 1/2CT, men eg veit framleis ikkje CT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...