Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Tar jeg det raskt i hodet får jeg

 

2} \int_0^{\rho \cos \phi} (\rho^2) \rho \, \mathrm{d} z \,  \mathrm{d}\phi \, \mathrm{d} \rho

 

Du får lag en fin tegning...

 

Enklere å regne ut z integralet ditt først også bytte til polar, da slipper du sylinderkoordinater. Men er egentlig liten forskjell, er bare et smart knep å regne ut det innerste integralet før en bytter.

 

chart?cht=tx&chl= \displaystyle \int_{-1}^{1} \int_0^{\sqrt{1 - y^2}} x^3 + y^2 x \, \mathrm{d} x \, \mathrm{d} y

 

usw

 

Men hvordan regner du ut de nye grensene? jeg trenger det inn med teskje, skjønner ikke det som jeg linket til i boken :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en mudda fucking tegning =)

 

Da ser du i det minste grensene i xy planet.

Rho er radiusen i sylinderen din.

Phi er vinkelen

z er høyden.

 

Siden figuren din er en sylinder som blir kuttet av et plan, er det logisk å velge sylinderkoordinater. Eller bare regne ut z, også vips er problemet ditt bare i xy planet.

 

x^2 + y^2 = a^2

 

er en sirkel med radius a. Slik at x = sqrt(a^2 - y^2)

er en halvsirkel med radius a i første og fjerde kvadrant.

 

I ditt problem så er a = 1, slik at rho = 1. theta får du ut i fra figuren du nå BØR ha laget.

x = rho * cos( phi )

y = rho * sin( phi )

Samme som polar.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Jeg har vektorfunksjonen r(t)=[x, y]=[t^3-12t, t^2+2t]

Kurven til funksjonen i t=-4 og t=2 gir et dobbeltpunkt, fordi x=-16 og y=8 for begge t.

Hvordan regner jeg ut dette? Nå så jeg bare på hva jeg hadde skrevet opp i tabellen og grafen, men det er jo ikke godt nok.

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

Hei. Trenger litt hjelp til en diffligning.

 

https://dl.dropbox.com/u/82593338/Variasjon%20av%20parametre%20og%20Ubestemt%20koffesient.pdf

 

Skulle først løse vha. variasjon av parametre, og fikk da en Ytotal som stemmer overens med fasiten i boken. Deretter skal samme ligning løses ved å bruke metoden for ubestemte koeffisienter. Får først et svar med C1 og C2 som stemmer ifølge Wolfram, men skal man ikke ende opp med samme svar uansett hvilken av metodene man bruker? Regner jeg så ut for C1 og C2, får jeg ikke samme svar som jeg endte opp med ved bruk av den andre metoden. Noen som vet hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar

Registrering tyder på at kjøttmeiser sjelden dør av alderdom. Derfor vet vi ikke riktig hvor gamle de kan bli, biologisk sett. Kjøttmeiser kan ha omtrent 45 % dødelighet fra år til år. At dødeligheten er så stor, kommer blant annet av at mange ikke overlever vinteren. Den eldste kjente ringmerkede kjøttmeisen var 15 år.

a) Hvor mange prosent av kjøttmeisene blir 15 år?

fasit: 55 %

 

Hæ? Nå skjønner jeg ingenting...

Lenke til kommentar

Fortegnsfeil i oppgave a)

 

Så det blir - (2/x^3)?

Men okay takk.

Da blir det y = f(1) = - (1/1^2) = -1 i oppgave C) sant?

Men det funker heller ikke. Da får jeg b = 1 og ligningen blir y = -2x + 1 som er feil :(

Hva er gale?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Registrering tyder på at kjøttmeiser sjelden dør av alderdom. Derfor vet vi ikke riktig hvor gamle de kan bli, biologisk sett. Kjøttmeiser kan ha omtrent 45 % dødelighet fra år til år. At dødeligheten er så stor, kommer blant annet av at mange ikke overlever vinteren. Den eldste kjente ringmerkede kjøttmeisen var 15 år.

a) Hvor mange prosent av kjøttmeisene blir 15 år?

fasit: 55 %

 

Hæ? Nå skjønner jeg ingenting...

 

Hvis det er 45% sjanse for å dø hvert år bør det vel være (0,55^15)*100%=0,013% av kjøttmeisene som blir 15 år. Må være noe feil.

 

x(t)=x(s)

t^3-12t=s^3-12s

og

y(t)=y(s)

t^2+2t=s^2+2s

===

dvs 2 likninger med 2 ukjente

 

Kan jeg løse t^3-12t=s^3-12s ved hjelp av R1 pensum? Kan jeg bruke noe innsettingsmetode uten å kunne uttrykke s eller t for seg selv? Eller kan jeg uttrykke dem for seg selv?

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

Hvis det er 45% sjanse for å dø hvert år bør det vel være (0,55^15)*100%=0,013% av kjøttmeisene som blir 15 år. Må være noe feil.Kan jeg løse t^3-12t=s^3-12s ved hjelp av R1 pensum? Kan jeg bruke noe innsettingsmetode uten å kunne uttrykke s eller t for seg selv? Eller kan jeg uttrykke dem for seg selv?

(1) s3 - 12s = t3 - 12t

(2) s2 + 2s = t2 + 2t

 

Her gir likning (1):

 

s3 - t3 - 12s + 12t = 0

(s - t)(s2 + st + t2) - 12(s - t) = 0

(s - t)(s2 + st + t2 - 12) = 0

(3) s2 + st + t2 - 12 = 0 fordi s ≠ t

 

mens likning (2) gir:

 

s2 - t2 + 2s - 2t = 0

(s - t)(s + t) + 2(s - t) = 0

(s - t)(s + t + 2) = 0

s + t + 2 = 0 fordi s ≠ t

s = -t - 2

 

som innsatt i (3) gir 2. gradslikninga

 

(-t - 2)2 + t(-t - 2) + t2 - 12 = 0

t2 + 4t + 4 - t2 - 2t + t2 - 12 = 0

t2 + 2t - 8 = 0

(t + 4)(t - 2) = 0

t = -4 eller t = 2 som gir dobbelpunktet (-16,8).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter med b oppgaven:

Jeg tror jeg er lost. Proover aa ta funksjonen av f(x) paa venstre side, altsaa 0,5x+3 = ?

Hvordan finner jeg.funksjonen av den Andre grafen?(g)

 

post-203270-0-62681400-1365361582_thumb.jpg

 

Det er ikke meningen at du skal finne ut likningen til funksjonen, men at du ser for hvilken x-verdi grafene krysser hverandre. ;)

Lenke til kommentar

Veldig lurt å ta tidligere eksamener ja :) Da får du en pekepinn på hvordan du ligger an i ulike emner, og etter et par eksamener kan du kanskje ta spesifikke oppgaver fra andre steder (bok/internett/kompendier), i emner du ikke klarte så bra. Ingen vits å regne derivasjon om og om igjen om du kan det 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...